Gjest Gjest_Katinka_* Skrevet 2. oktober 2008 #1 Skrevet 2. oktober 2008 Jeg begynte på statsvitenskap nå i høst, men klarer ikke å finne motivasjonen for å lese. Synes fagene er tunge og veiledningen på skolen er ikke så mye å skryte av, stort sett bare forelesninger. Jeg er snart 26 år og har studert bioingeniørfag og kulturhistorie fra før. Men ikke fullført disse studiene. Så er litt i tvil hva jeg skal gjøre nå. Skal jeg bare bite tenna sammen og fullføre dette studiet for å ha noe som er fullført på cven? Er det noen i samme situasjon som meg her? Noen her som ikke har fullført utdanningen dere startet på? Eventuelt som har flere utdanninger dere ikke har fullført?
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2008 #2 Skrevet 2. oktober 2008 Jeg begynte på statsvitenskap nå i høst, men klarer ikke å finne motivasjonen for å lese. Synes fagene er tunge og veiledningen på skolen er ikke så mye å skryte av, stort sett bare forelesninger. Jeg er snart 26 år og har studert bioingeniørfag og kulturhistorie fra før. Men ikke fullført disse studiene. Så er litt i tvil hva jeg skal gjøre nå. Skal jeg bare bite tenna sammen og fullføre dette studiet for å ha noe som er fullført på cven? Er det noen i samme situasjon som meg her? Noen her som ikke har fullført utdanningen dere startet på? Eventuelt som har flere utdanninger dere ikke har fullført? Hvorfor avbrøt du bioingeniørstudiene? Du bør enten fullføre dem eller statsvitenskapstudiene. Spiller ingen rolle om du er umotivert. Ingen synes synd på deg, og ingen vil gi deg jobb selvom du var umotivert. Ta og fullfør studiene dine du.
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2008 #3 Skrevet 2. oktober 2008 Jeg har hoppet av én utdanning, og det var fordi jeg følte den ble helt feil for meg. Etter det har jeg fullført en annen (og jeg hadde jobb å gå til da jeg avbrøt studiet). Hvis du hopper av nå har du hele tre ufullførte studier, og det tror jeg de fleste arbeidsgivere vil stille spørsmål ved - og du vil uansett slite med å finne jobber hvor det du har av utdanning er relevant. M.a.o må du antagelig ta til takke med forholdsvis dårlig betalte jobber. Ikke at du trenger å være dum, lat osv, men det virker som du ikke vet hva du vil i det hele tatt, og du kan bli oppfattet som usikker/ikke i kontakt med dine egne mål og ønsker. Dersom du velger å ikke fortsette, bør du ha en plan for hva du vil gjøre når du slutter - å gå tilbake til bioingeniørstudiet kan høres ut som en god idé da du får en yrkesrettet og (i mine øyne) interessant utdanning som i tillegg er nokså kort, eller du bør søke jobber. Du bør kanskje også tenke deg grundig om for å finne årsakene til at du har begynt på og avbrutt flere studier, så du ikke går i "fella" flere ganger. Kanskje du kan ta en tur innom rådgiver eller studieveileder for å få noen råd? Uansett anbefaler jeg deg å ta eksamen til jul, evt også til sommeren, så du har papirer på at du har studert dette året.
Fluffie Skrevet 3. oktober 2008 #4 Skrevet 3. oktober 2008 Jeg begynte på statsvitenskap nå i høst, men klarer ikke å finne motivasjonen for å lese. Synes fagene er tunge og veiledningen på skolen er ikke så mye å skryte av, stort sett bare forelesninger. Jeg er snart 26 år og har studert bioingeniørfag og kulturhistorie fra før. Men ikke fullført disse studiene. Så er litt i tvil hva jeg skal gjøre nå. Skal jeg bare bite tenna sammen og fullføre dette studiet for å ha noe som er fullført på cven? Er det noen i samme situasjon som meg her? Noen her som ikke har fullført utdanningen dere startet på? Eventuelt som har flere utdanninger dere ikke har fullført? Enten boer du avslutte et av studiene dine eller rett og slett vurdere aa ikke studere/sette det paa vent. Veldig mange av oss er ikke allverdens motivert til aa studere, men vi gjoer det likevel fordi det gir oss flere muligheter senere. Om du ikke har vilje til aa sette deg ned og lese, saa maa du ta et valg. Tenk igjennom hvorfor du valgte de studiene du har paabegynt og ikke avsluttet. Er/var du egentlig interessert i dem i utgangspunktet, eller studerte du paa feil grunnlag (som alle andre studerer o.l.)? Hva har du lyst til aa jobbe med senere, og er det noe du trenger en utdannelse for og gjoere, i saa fall hvilken? Og om du oensker aa jobbe med noe som krever/anbefaler et av studiene dine saa boer du fortsette/gaa tilbake til det studiet og fullfoere en grad og rett og slett bite tenna sammen og tenke at studiene er tross alt jobben din naa. Om du virkelig ikke eier lyst eller motivasjon til aa studere, saa kanskje studier rett og slett ikke er noe for deg og du ville trives bedre i en eller annen jobb. Studier passer ikke for alle.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå