Gjest Gjest_jente 24_* Skrevet 2. oktober 2008 #1 Skrevet 2. oktober 2008 jeg er en jente på 24 år som bor på landet, sammen med kjæresten min å mine 3 barn,jeg har vært kjapp men holder på å tenke på å begynne på skolen igjen. så valget står mellom barn og ungdom , som jeg synes er veldig interessant å du har jo arbeid..som regel , hvertfall men.. jeg fikk vite her en dag at de har tømrer linja? er ikke sikker på om det er det det heter.jeg har alltid kunne tenkt meg å bli snekker, har ikke så mye erfaring.med slik.men var veldig flink i sløyd på skolen. hadde jeg kunne begynt der, det er kanskje litt vanskeligere for jenter å få arbeid, du er jo ikke sikret noe da... men er det ikke greit å tenke litt utradisjonelt da? eller kanskje jeg skal velge sikkert ?? med lav lønn.... vil gjerne høre med andre jenter som har valgt snekker eller noe i den duren )) klem fra jente 24
Gjest Gjest_monica_* Skrevet 2. oktober 2008 #2 Skrevet 2. oktober 2008 jeg er en jente på 24 år som bor på landet, sammen med kjæresten min å mine 3 barn,jeg har vært kjapp men holder på å tenke på å begynne på skolen igjen. så valget står mellom barn og ungdom , som jeg synes er veldig interessant å du har jo arbeid..som regel , hvertfall men.. jeg fikk vite her en dag at de har tømrer linja? er ikke sikker på om det er det det heter.jeg har alltid kunne tenkt meg å bli snekker, har ikke så mye erfaring.med slik.men var veldig flink i sløyd på skolen. hadde jeg kunne begynt der, det er kanskje litt vanskeligere for jenter å få arbeid, du er jo ikke sikret noe da... men er det ikke greit å tenke litt utradisjonelt da? eller kanskje jeg skal velge sikkert ?? med lav lønn.... vil gjerne høre med andre jenter som har valgt snekker eller noe i den duren )) klem fra jente 24
Gjest Gjest_monica_* Skrevet 2. oktober 2008 #3 Skrevet 2. oktober 2008 jeg er en jente på 24 år som bor på landet, sammen med kjæresten min å mine 3 barn,jeg har vært kjapp men holder på å tenke på å begynne på skolen igjen. så valget står mellom barn og ungdom , som jeg synes er veldig interessant å du har jo arbeid..som regel , hvertfall men.. jeg fikk vite her en dag at de har tømrer linja? er ikke sikker på om det er det det heter.jeg har alltid kunne tenkt meg å bli snekker, har ikke så mye erfaring.med slik.men var veldig flink i sløyd på skolen. hadde jeg kunne begynt der, det er kanskje litt vanskeligere for jenter å få arbeid, du er jo ikke sikret noe da... men er det ikke greit å tenke litt utradisjonelt da? eller kanskje jeg skal velge sikkert ?? med lav lønn.... vil gjerne høre med andre jenter som har valgt snekker eller noe i den duren )) klem fra jente 24 Jeg synes du skal gå for det du føler at du vil bli. Er det snekker yrket som frister så velger du det. Du sier noe om at det er vanskeligere å få seg jobb for en jente, men det er vel snarere tvert imot. Du er vel nærmest garantert jobb hvis du velger det yrket. Go for it:)
Gjest Portis Skrevet 2. oktober 2008 #4 Skrevet 2. oktober 2008 Du må sikkert jobbe litt hardere for å bevise at du kan du også. Er ikke snekker selv, men lastebilsjåfør. Det var nok litt vanskeligere for meg å få jobb ja, det er det ingen tvil om, men om man bare står på og viser hva man er god for, så er det ikke noe problem. Snekker/tømrer må vel ha lærlingertid, så da får du jo en fot uti arbeidsmarkedet, og gjør du en god jobb der så får du med deg gode referanser eller evnt blir ansatt der du er lærling. Og i dag så er det fler og fler jenter som går inn i et såkalt mannsdominert yrke, så du er jo ikke akkurat alene om det. Gjør det du selv føler er rett
Gjest TS Skrevet 2. oktober 2008 #5 Skrevet 2. oktober 2008 jeg har vell mest lyst å gå før snekker, men gjør det liksom ikke kan noe? jeg er ganske hent.med forskjellig ....men lærer vell etterhvert ble skikkelig gira jeg nå takker mega mye for svar ))
pittie Skrevet 2. oktober 2008 #7 Skrevet 2. oktober 2008 Snekring er gøy! Men tømmer linjen er vel for de som skal stå i skogen å sage trær? Hva ønsker du å gjøre? Se litt på Vilbli
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2008 #8 Skrevet 2. oktober 2008 Snekring er gøy! Men tømmer linjen er vel for de som skal stå i skogen å sage trær? Hva ønsker du å gjøre? Se litt på Vilbli En tømrer er gjerne en person som jobber med større konstruksjoner, bygge hus fra grunnen av (bortsett fra grunnmuren) eller setter sammen seksjonene i ferdighus e.l. Snekkerbegrepet brukes typisk mer om de som jobber med de mindre konstruksjonene, interiør, møbler m.m.
linel Skrevet 2. oktober 2008 #9 Skrevet 2. oktober 2008 Går du VK1 tømrer, får du fagbrev som snekker.. Ei jeg kjenner litt holder på å ta fagbrev som snekker nå, og hun trives veldig godt med det! Det eneste "negative" var at hun slet litt med å få lærlingeplass, selv om karakterene var langt over gjennomsnittet. Tilbakemeldingene skolen fikk fra snekkerfirma var at det kanskje var verre for en jente å jobbe selvstendig med tanke på tunge løft etc.. Selvsagt kan jenter være like sterke som gutter! Men som sagt, det var det eneste negative hun har opplevd:) Lykke til med valget!
Gjest Portis Skrevet 3. oktober 2008 #10 Skrevet 3. oktober 2008 jeg har vell mest lyst å gå før snekker, men gjør det liksom ikke kan noe? jeg er ganske hent.med forskjellig ....men lærer vell etterhvert ble skikkelig gira jeg nå takker mega mye for svar )) Ja det er jo en grunn til at man går på skole - for å lære Go for it, jeg vet det er skummelt nå, men når du kommer inn i det så blir det garantert enklere. Og selvom du tar en utdannelse, så betyr det ikke at du MÅ fortsette eller jobbe med det dersom du føler det blir feil likevel. Jeg var nok like redd som deg når jeg bestemte meg for å ta lappen på vogntog. Selvom jeg alltid har vært en såkalt "guttejente", så satt det i bakhodet at dette kom jeg ikke til å klare fordi jeg var jente og ikke var oppvokst med dette slik som gutter er. Men så fort jeg kom igang så var det ikke så ille like vel. Tømrer er et bra yrke med muligheter for å kunne stige i gradene over noen år. Det finnes mange muligheter. Kjenner selv flere som er tømrer, og et par av dem er i dag (20-30 år etter at de startet) prosjektledere, daglige ledere osv.
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2008 #11 Skrevet 3. oktober 2008 Tilbakemeldingene skolen fikk fra snekkerfirma var at det kanskje var verre for en jente å jobbe selvstendig med tanke på tunge løft etc.. Selvsagt kan jenter være like sterke som gutter! Men som sagt, det var det eneste negative hun har opplevd:) Jeg er helt enig med alle dere som sier at det ikke finnes grunner for at en jente ikke skulle kunne bli snekker, men NEI, en jente kan IKKE være like sterk som en gutt. Jeg er en stor jente, og er veldig sterk, men ikke snakk om at jeg er i nærheten av så sterk som en gutt. Det må i såfall være på ungdomskolen det da, når enkelte gutter ikke er ferdig utviklet enda, men etter fylte 18 skal det veldig godt gjøres at ei jente kan klare alle løft på lik linje med en gutt. Dette er ikke forskjellsbehandling og diskriminering, men rene fysiske forutsetninger. Jeg vet at det også finnes gutter som ikke eier en muskel i kroppen, men så er vel heller ikke disse mer ettertraktet av snekkerfirma eller andre som skal skaffe seg lærlinger.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå