Gjest Gjest_Maria_* Skrevet 2. oktober 2008 #1 Skrevet 2. oktober 2008 Tenkte jeg skulle prøve meg på denne oppskriften etterhvert, også har jeg noen spørsmål som er greit å vite før jeg går å kjøper garn og pinner. Jeg ser at hun bruker 100% merino ull hvor 85 m er 50 g garn. Men på DROPS sine sider med garn så står det at deres merino ull er 105 m på 50 g garn. Vil dette ha noe å si for oppskriften? Også ser jeg at man skal bruke 8/5 mm pinner. Vil det si 4,5 mm pinner? Hvis det er slik at dette garnet ikke er det samme, må jeg da forandre litt på oppskriften? Evt flere/mindre masker, eller kanskje bruke et annet type garn slik at det passer med oppskriften? Litt nybegynner her, så takker så mye for hjelp jeg kan få!
Mrs. K Skrevet 2. oktober 2008 #2 Skrevet 2. oktober 2008 Du skal finne garn som har samme strikkefasthet (18 masker = 10 cm) med mindre du vil omgjøre mønsteret.
Gjest Gjest_Maria_* Skrevet 3. oktober 2008 #4 Skrevet 3. oktober 2008 Jeg brukte Smart garn fra Sandnes. Vil det si at du fulgte oppskriften med det garnet? Og hvilke pinner brukte du da?
Rotthilde Skrevet 3. oktober 2008 #5 Skrevet 3. oktober 2008 Her står det litt om dette. Jeg strikka en med 76 masker, så en med 72 masker. Med safirgarn fra spar kjøp, og pinne nr 4. Den med 76 masker passer fint til meg, den med 72 masker er litt liten, passer nok til barn rundt 10-12 år
Serina Skrevet 9. oktober 2008 #6 Skrevet 9. oktober 2008 Hei, er det noen av dere som har strikket calorimetry pannebånd som har lyst til å legge ut bilde av det? Hadde vært så kjekt å se hvordan dere har laget mønster o.l. Please
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2008 #7 Skrevet 14. oktober 2008 [url=http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=363910] Jeg strikka en med 76 masker, så en med 72 masker. Med safirgarn fra spar kjøp, og pinne nr 4. Den med 76 masker passer fint til meg, den med 72 masker er litt liten, passer nok til barn rundt 10-12 år Når du legger opp 76 masker, hvor mange ganger strikker du pinne 5 da? Den skal jo strikkes 15 ganger når man legger opp 120 masker... Jeg har lagt opp 80 maasker på pinne 2,5 (til barn på 4) men aner ikke hvor mange ganger jeg skal strikke pinne 5... hjelp...
Rotthilde Skrevet 14. oktober 2008 #8 Skrevet 14. oktober 2008 Når du legger opp 76 masker, hvor mange ganger strikker du pinne 5 da? Den skal jo strikkes 15 ganger når man legger opp 120 masker... Jeg har lagt opp 80 maasker på pinne 2,5 (til barn på 4) men aner ikke hvor mange ganger jeg skal strikke pinne 5... hjelp... Jeg strikka bare til det var litt flere masker mellom maskemarkørene enn utenfor. Den første strikka jeg litt for langt, så den ble litt bred.
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2008 #9 Skrevet 14. oktober 2008 Ok, takk. Men er det egentlig slik at man bruker samme oppskrift til voksen og barn? Altså legge opp 120 masker til begge størrelsene? Bare at man bruker tynnere pinner til barn?
Gjest Sativa Skrevet 15. oktober 2008 #10 Skrevet 15. oktober 2008 Ok, takk. Men er det egentlig slik at man bruker samme oppskrift til voksen og barn? Altså legge opp 120 masker til begge størrelsene? Bare at man bruker tynnere pinner til barn? 120 masker blir altfor stort. Jeg har strikket mange, og jeg legger opp 88 masker, med for eksempel Oda garn fra europris, på pinne nr 5. Du kan selv avgjøre hvor mange ganger du vil strikke pinne nr 5, ut ifra hvor bredt du vil ha pannebåndet. Det blir nøyaktig dobbelt så bredt som da du begynner å "strikke utover" igjen :-) Strikkefastheten er ikke sånn kjempenøye her, fordi pannebåndet blir ganske elastisk.
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2008 #11 Skrevet 16. oktober 2008 120 masker blir altfor stort. Jeg har strikket mange, og jeg legger opp 88 masker, med for eksempel Oda garn fra europris, på pinne nr 5. Nå har jeg testet litt... uff... Først la jeg opp 80 masker på pinne 2,5, tenkte det skulle passe til tulla mi på 4 år... men neida... det passet til den lille dukken hennes. Så da la jeg opp 120 masker på pinne 2,5 og det ble perfekt til tulla mi på 4 år! Skal prøve din versjon også med 88 masker på pinne 5 :-)
Gjest Sativa Skrevet 17. oktober 2008 #12 Skrevet 17. oktober 2008 Nå har jeg testet litt... uff... Først la jeg opp 80 masker på pinne 2,5, tenkte det skulle passe til tulla mi på 4 år... men neida... det passet til den lille dukken hennes. Så da la jeg opp 120 masker på pinne 2,5 og det ble perfekt til tulla mi på 4 år! Skal prøve din versjon også med 88 masker på pinne 5 :-) Så bra at du fikk det i passe størrelse :-) Hvilket garn brukte du da?
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2008 #13 Skrevet 18. oktober 2008 Så bra at du fikk det i passe størrelse :-) Hvilket garn brukte du da? Jeg brukte Mor Aase, ren norsk ull :-)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå