Stacie Skrevet 1. oktober 2008 #1 Skrevet 1. oktober 2008 Hei - mitt navn er Stacie og jeg er fra Kansas City, Missouri. Neste sommer skal jeg gifte meg med en mann fra Norge. I den forbindelse ønsker jeg å lage meg en bunad. Jeg lurer på om det er noen så kan fortelle meg hvor jeg kan få kjøpt et mønster og stoff til bunad. Eventuelt hvor jeg kan få tak i et av disse settene. Min forlovede bor i Norge så det er ikke noe problem for han å kontakte den de anbefaler. Tusen takk, Stacie
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2008 #2 Skrevet 2. oktober 2008 Bunad er for folk med norske røtter...
Bokormen Skrevet 2. oktober 2008 #3 Skrevet 2. oktober 2008 Du kan kontakte Husfliden, der har de nok bunadspakker til de vanligste bunadene i Norge. Men du er klar over hvor mye det koster og hvor vanskelig det er, håper jeg?
Antoinette Skrevet 2. oktober 2008 #4 Skrevet 2. oktober 2008 (endret) Det er nok ikke bare å sette i gang å brodere en bunad, det er et fag som må læres skal det bli pent. Din mann må kontakte Husfliden som er i det området din bunad kommer fra. En bunad kan ta flere år å brodere for en ufaglært, trenger du den allerede til neste sommer har du meget dårlig tid. Jeg råder deg til å kontakte en Norsk-Amerikansk Forening som det finnes flere av i Midtvesten, noen av kvinnene der kan sikkert hjelpe deg. Endret 2. oktober 2008 av Antoinette
Stacie Skrevet 2. oktober 2008 Forfatter #5 Skrevet 2. oktober 2008 Bunad er for folk med norske røtter... Ja ... og jeg vil gifte en mann fra Norge med familien hans der. Han ønsker for en tradisjonal norsk bryllup og så for han og familien hans å ha bunader og meg å hå en amerikansk hvit brodekjole ville være ikke godt. Så jeg også ønsker å ha en bunad.
Stacie Skrevet 2. oktober 2008 Forfatter #6 Skrevet 2. oktober 2008 Du kan kontakte Husfliden, der har de nok bunadspakker til de vanligste bunadene i Norge. Men du er klar over hvor mye det koster og hvor vanskelig det er, håper jeg? Ja - jeg vet det. Jeg ha mye kjærlighet for Norge (og ha lært mye språk ... men har mye mer å lære!!) og vet mye om bunader og historie og tradisjon. Jeg vet det er vanskelig å lage ... jeg kan gjøre "embroidery" og vil få hjalp å sy materialet sammen fra venner i North Dakota men de ikke har mønster eller materialpakker. Så er Husflid bare selskap å kjøpe bunader fra??
Antoinette Skrevet 2. oktober 2008 #7 Skrevet 2. oktober 2008 Så er Husflid bare selskap å kjøpe bunader fra?? Husfliden er det eneste trygge stedet å kjøpe materialpakker fra. Fortell hvilken bunad du skal ha så skal jeg finne den Husfliden din forlovede kan kontakte.
Concertina Skrevet 2. oktober 2008 #8 Skrevet 2. oktober 2008 Husfliden er det eneste trygge stedet å kjøpe materialpakker fra. Fortell hvilken bunad du skal ha så skal jeg finne den Husfliden din forlovede kan kontakte. Det kommer nå an på hvilken bunad man skal ha - Husfliden sitter nemlig ikke på rettighetene til alle bunadene i Norge.
Antoinette Skrevet 2. oktober 2008 #9 Skrevet 2. oktober 2008 Det var derfor jeg spurte om hvilken bunad hun skulle ha.
Stacie Skrevet 2. oktober 2008 Forfatter #10 Skrevet 2. oktober 2008 Det var derfor jeg spurte om hvilken bunad hun skulle ha. Han er fra Aust-Agder, og vil har Åmlibunad og så jeg ønsker å ha samme.
Antoinette Skrevet 2. oktober 2008 #11 Skrevet 2. oktober 2008 Den er nydelig. Åmlibunaden Jeg ville bedt forloveden din om å kontakte Husfliden i Grimstad eller Bergsam As i Valle i Setesdal. Er dessverre ikke lov til å legge ut tlf. nummer her på forumet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå