Gå til innhold

Julemarsipan i butikkhyllene

Fremhevede innlegg

Skrevet
Alt jeg sier er at man neppe kan kalle dette at "jula kommer" eller "å få julen prakket på seg". Og at det neppe kan være et reelt problem for noen.

Det er vel ingen her som har hevdet at julemarsipan i butikkene i september er et "reelt problem" for noen. Dette er imidlertid et debattforum, og da ytrer man selvfølgelig meninger om store og små ting i samfunnet uten å påstå at de er verdensproblemer! :fnise:

Videoannonse
Annonse
Gjest AnneShirley
Skrevet
Dette er imidlertid et debattforum, og da ytrer man selvfølgelig meninger om store og små ting i samfunnet uten å påstå at de er verdensproblemer! :fnise:

Verdensproblem er det åpenbart ikke. Men det har blitt påstått i denne tråden at det f.eks ødelegger julestemningen.

Skrevet
Det er fortsatt september, og allerede har julemarsipanen kommet ifølge Dagbladet.

Argh! Må de virkelig selge den så tidlig? Nidar argumeneterer med at det ikke blir lønnsomt om de venter lenger. Men om nesten ingen kjøper julemarsipan før jula nærmer seg så må vel Nidar ombestemme seg?

Kjøper DU julemarsipan eller andre juleprodukter tidlig på høsten? Når synes du det er greit å selge sånt i butikkene?

Det er vel ikke lenge til butikkene begynner å pynte seg til jul, med nisser og granbar og lys.

Ideelt sett skulle jeg gjerne hatt julefrie butikker helt til 1. desember. Men om de startet midt i november hadde jeg ikke klaget da heller. Men september og oktober er altfor tidlig!!!

Og som om ikke det var nok: I artikkelen skrives det også at julebordene allerede har startet!

Innen jula rekker å komme har man hatt "julestemning" i butikkene så lenge at jeg sliter med å få julestemning selv.

Jeg kjøper ikke juleprodukter før i desember, men jeg har bedre ting å bruke energien min på enn å irritere meg over at produktene kommer tidligere i butikken.

Skrevet
Verdensproblem er det åpenbart ikke. Men det har blitt påstått i denne tråden at det f.eks ødelegger julestemningen.

For mange så er butikkenes tidlige jul med på å få julestemninga i gang altfor tidlig, sånn at når endelig jula er der så...

Gjest AnneShirley
Skrevet
For mange så er butikkenes tidlige jul med på å få julestemninga i gang altfor tidlig, sånn at når endelig jula er der så...

Og det er DET jeg har påstått neppe kan være et reelt problem om man ikke vil at det skal være det.

Det er tross alt snakk om en liten endring innpakningen av marsipan!

Skrevet

For meg så gjør det det. Familieselskapene her i gården er stort sett bare sorgen, så for meg så er høydepunktene med julen at jeg kan kose meg med julemarsipan og julebrus og kakemenn og se god film. Når de selger disse produktene så tidlig, så tar det vekk stasen, da blir jo ikke julen noe spesiell lenger.

Det er det samme med julesanger. De begynner å spille dem så tidlig at når julen kommer er jeg drittlei og har lyst til å holde meg for ørene og hyle når jeg kommer inn i en butikk med all I want for christmas på høytalerne.

Jeg vet ikke hva som gir deg julestemning, men for meg er det altså å spise spesiell julesnop/mat, høre julemusikk, og se på juletreet. Når dette plutselig begynner leeenge før jul, ja, så er det oppbrukt, det er ikke magisk lenger når julen endelig kommer. Og det synes jeg er kjipt. Nei, jeg lar det ikke ødelegge dagen min, men jeg har da lov til å synes at det er kjipt.

Gjest Gjest_inka_*
Skrevet

Er det sant at marsipanen har kommet?!

Endelig! :danse:

Jeg har ventet helt siden påskemarsipnen fra Nidar forsvant fra butikkhyllene.

Julemarsipanen kan aldri komme for tidlig!!

Skrevet
Og det er DET jeg har påstått neppe kan være et reelt problem om man ikke vil at det skal være det.

Makan... hva -har- man lov til å klage over da? Skal man fint holde kjeft med mindre man mangler en arm eller har en eller annen dødelig sykdom?

Det er forskjellig fra person til person hva julen egentlig er for noe. For noen er høydepunktet pakker, for noen er det å tilbringe tid med familien. Og for noen av oss er det hele stemningen med at det er en spesiell uke. Når man så gjør alt helt dagligdags, så er det ikke spesielt lenger, ergo blir julen ikke det samme.

Her i området selger de ikke sånne marsipanpinner og slikt hele året, det er kun til jul. Så det er ikke bare en liten endring av noe som allerede er til salgs.

Det plager tydeligvis deg at det plager andre at de tjuvstarter med juleprodukter... Så -det- er det tydeligvis lov til å la seg plages av...

Gjest AnneShirley
Skrevet
For meg så gjør det det. Familieselskapene her i gården er stort sett bare Jeg vet ikke hva som gir deg julestemning, men for meg er det altså å spise spesiell julesnop/mat, høre julemusikk, og se på juletreet.

Det at du spiser spesiell julemat begynner vel ikke før jul av at den marsipanen som finnes i butikkene får annen innpakning.

Og musikk og juletrær oppstår ikke som følger av julemarsipan.

Nei, jeg lar det ikke ødelegge dagen min, men jeg har da lov til å synes at det er kjipt.

Bra at du ikke lar det ødelegge dagen din. :)

Dersom det er en trøst er jeg ikke noen fan av familieselskaper jeg heller. Julestemning for meg handler om å pakke inn gaver, bake pepperkaker, hugge og pynte juletreet, brenne røkelse, se skomakergata på dvd osv osv.

Skrevet

Hvis du tror julemarsipanen alene er greia, så har du kanskje lest tråden litt dårlig?

Det handler om at julemarsipanen er startskuddet. Herfra følger det på med pepperkaker, julelys, julepynt, nisser, julemusikk på butikkene, juletrær osv. For mange av oss så er det ikke bare det vi gjør innad i familien, innenfor våre egne fire vegger, som gir oss julestemning.

Gjest AnneShirley
Skrevet
Det plager tydeligvis deg at det plager andre at de tjuvstarter med juleprodukter... Så -det- er det tydeligvis lov til å la seg plages av...

Det plager meg ikke, men jeg synes det er synd om folk lar noe sånt plage dem. Derfor foreslår jeg at de kanskje kan unngå å la det plage dem.

Jeg har ikke noe ønske om å nekte noen å klage, men jeg vil tro folk har det bedre om de ikke lar dette plage dem. That`s it :)

Da logger jeg av. God høsthelg folkens!

Skrevet
Julestemning for meg handler om å pakke inn gaver, bake pepperkaker, hugge og pynte juletreet, brenne røkelse, se skomakergata på dvd osv osv.

Så fint at du har koselige private ting som gir deg julestemning. Men har tanken slått deg at ikke alle tenker og føler som deg? Det er ikke snakk om valg, det er snakk om følelser. Jula er sterkt knyttet til følelser for mange. Og disse følelsene kan bli tynnslitte ved at de lokkes fram lenge før jul.

Det er vel ingen som sier de legger seg ned og griner og lar livet ødelegges av julemarsipan? Poenget er bare at man synes det er unødvendig å selge slikt, man skulle ønske det var annerledes.

Skrevet

Syns det er utrolig koselig med julemarsipan, jeg! Mørke kvelder, stearinlys, julemarsipan og klementiner. Herlig å dra ut denne tiden så langt som mulig :nisse:

Skrevet
Det at du spiser spesiell julemat begynner vel ikke før jul av at den marsipanen som finnes i butikkene får annen innpakning.

Og musikk og juletrær oppstår ikke som følger av julemarsipan.

Bra at du ikke lar det ødelegge dagen din. :)

Dersom det er en trøst er jeg ikke noen fan av familieselskaper jeg heller. Julestemning for meg handler om å pakke inn gaver, bake pepperkaker, hugge og pynte juletreet, brenne røkelse, se skomakergata på dvd osv osv.

Det finnes ikke slik marsipan i butikkene til vanlig. Store ruller med marsipan, ja, men ikke marsipanpinner og marsipannisser og figurer. Og det blir lagt rett ved kassen, så jeg er nødt til å se på det. Jeg er selvsagt ikke nødt til å spise det, men i stedet for å kunne glede meg til det kommer i butikkene så må jeg nå se på det i et par måneder før jeg faktisk kan kjøpe det.

De begynner med julemusikk og juletrær og nisser i butikkene lenge før jul. Det er du, ikke jeg, som har koblet det med marsipanen.

Jeg blir drittlei av å se på julepynt etter kort stund. Altså er jeg drittlei pynt før jul, og føler overhodet ikke for å pynte med nisser i heimen når julen kommer.

Det er kanskje vanskelig for noen å forstå at det mat, pynt og musikk er med på å lage hele stemningen for andre, men slik er det. Det er som om du måtte bake pepperkaker hver søndag fra nå av. Da hadde det neppe vært like festlig når det nærmet seg jul, hadde det vel?

Skrevet

Hehe, godt svart :fnise:

Skrevet

Velvel.

Men jeg synes nå uansett at det er altfor tidlig med julemarsipan i september. Og som en annen sa, jeg er også temmelig lei jula allerede før den har begynt, når det er jul overalt flere måneder på forhånd. Jeg begynner å ta ned julepynten tidligere og tidligere for hvert år. Men det er jo penga som rår...

Skrevet

Alle disse frøken Anti Jul som dukker opp hvert år og klager over for tidlig jul, har faktisk blitt en del av min juletradisjon :ler:

At det kan gå ut over noens julestemning at andre kjøper julemarsipan i september, er vanskelig å forstå. Sett heller fokus på viktigere spørsmål, som hvorfor julemarsipanen er så DYR :snurt:

Skrevet
Alle disse frøken Anti Jul som dukker opp hvert år og klager over for tidlig jul, har faktisk blitt en del av min juletradisjon :ler:

At det kan gå ut over noens julestemning at andre kjøper julemarsipan i september, er vanskelig å forstå. Sett heller fokus på viktigere spørsmål, som hvorfor julemarsipanen er så DYR :snurt:

Frøken Anti Jul..? Det var da litt voldsomt. For min del er det materialismen ved jula jeg tar avstand fra. Kjøpe, kjøpe, kjøpe. Om andre vil velte seg i jul fra september til slutten av januar får være deres sak. Det er likevel ikke mye å gjøre med det. Men en sånn førjulstid ønsker ikke jeg å ha. Derfor mener jeg at julegreiene kommer for tidlig, når den eneste hensikten med det er å selge, selge, selge.

Gjest Bolledeig
Skrevet

Det er uansett ikke noe problem så lenge folk ikke kjøper, kjøper, kjøper. Det er ikke så veldig vanskelig, egentlig.

Forbrukere får stort sett det de ber om. Det blir ikke nærbutikker når folk heller drar for marginalt billigere varer i kjedebutikkene, og hadde ikke folk begynt å kjøpe julegiret i september, da hadde det ikke vært i butikkene heller. Hvis flertallet av oss faktisk har lyst å kjøpe slikt så tidlig, så blir det sånn enten vi liker det eller ikke, men er det slik jeg får inntrykk av at ingen har helt sansen for det, er det bare å la være å kjøpe, og bruke kjøpermakten vår for det den er verdt.

Skrevet

*dytter litt på denne siden den har fått tilbake en tittel som sier hva tråden handler om*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...