Gå til innhold

Løs girkasse

skoeska

Anbefalte innlegg

Vet ikke om noen av dere vet, men hvis dere gjør; hjelp meg!

Girkassa på bilen min er blitt kjempeløs.. Hva skal jeg gjøre med dette? Har jo selvfølgelig tenkt å dra på verksted med den, men bare lurte på om dette har skjedd med noen av dere? Må den byttes?

Noen som vet hvor mye dette kan koste? (Bytting eller ikke...)

Vet ingenting om bil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke om noen av dere vet, men hvis dere gjør; hjelp meg!

Girkassa på bilen min er blitt kjempeløs.. Hva skal jeg gjøre med dette? Har jo selvfølgelig tenkt å dra på verksted med den, men bare lurte på om dette har skjedd med noen av dere? Må den byttes?

Noen som vet hvor mye dette kan koste? (Bytting eller ikke...)

Vet ingenting om bil..

Heia,sjønnte ikke? løs som i at kassa er løs? eller er spaken på ville veier??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som er løst? Girstanga? Selve girkassa ligger under bilen. Hvis det er selve girkassa som er løs ville jeg parkert bilen. Hvis bilen er blitt vanskelig å få i gir fordi girstanga er løs så er det vel ikke fullt så kritisk.

Pris kommer helt an på bilmerke/type og alder. Mer enn det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Nei det er bare girstanga som er løs. Ah, tenkte girkasse/girstang er det "samme". Får den inn i gir, men den er liksom helt løs inni der. Mannen min sier at man kan kjøre slik med den, men jeg er redd for at noe kan gå galt. Men jeg har jo ingen peiling i det hele tatt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hart kjørt bil med løs girstang selv, liten fare for at den hopper ut av gir men ikkeno mer som jeg vet, men tror ikke det er så mye hokuspokus å få fikset.

Kanskje noe som må strammes? :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sannsynligvis går det to stag fra bunnen av girstangen og til selve girkassen. Det kan være slakk i disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Nei det er bare girstanga som er løs. Ah, tenkte girkasse/girstang er det "samme". Får den inn i gir, men den er liksom helt løs inni der. Mannen min sier at man kan kjøre slik med den, men jeg er redd for at noe kan gå galt. Men jeg har jo ingen peiling i det hele tatt da.

Løs girkasseproblem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags bil er det?

En gammel mazda..

Snakka med en på jobb, han sier at vi kan bare kjøre med den til den ødelegges.. eh. Han sier det ikke er noen forskjell på å reparere den nå eller hvis den ødelegges helt.

En skal jo ikke så høyt opp i pris for at det kommer til å koste mer enn hele bilen, så vet ikke hva vi burde gjøre..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg skjønner burde du skrevet at girstangen virker slarkete eller løs. Prøv å tenke sykkel. Den dingsen du skifter gir med på styret er girstangen. Girkassen er de hjulene som kjedet er festet i. Det hele har å gjøre med utveksling og kraft. Såpass bør man vite om utstyr man betjener, men nok om det. Det der generelt så mye lettere å hjelpe folk som har de grunnleggende begrepene på plass.

For å være sikker er det jo bare å reise innom et verksted for å kontatere at det virkelig er armen som er løs. Det vil en mekaniker konstatere på et blunk. Eller du kan få hjelp av en praktisk person til å fjerne belgen som er rundt stangen. Da kan man se om noen bolter er løse, og bare stramme de.

Hvis kassen er slitt på en gammel bil, så er det lite trolig fornuftig å overhale den. Da er det en bedre løsning å flytte en ok kasse fra en delebil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg skjønner burde du skrevet at girstangen virker slarkete eller løs.

Burde nok det ja! :) Men har ikke peiling på noe om bil.

(...) Det hele har å gjøre med utveksling og kraft. Såpass bør man vite om utstyr man betjener, men nok om det. Det der generelt så mye lettere å hjelpe folk som har de grunnleggende begrepene på plass.

Det hadde nok vært mye enklere ja! Men har dessverre ikke noen av de begrepene på plass. Kjører bilen, og ikke mye mer.

Skal innom et verksted i morgen. Får se hva de sier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Burde nok det ja! :) Men har ikke peiling på noe om bil.

Det hadde nok vært mye enklere ja! Men har dessverre ikke noen av de begrepene på plass. Kjører bilen, og ikke mye mer.

Skal innom et verksted i morgen. Får se hva de sier!

Det er sansynlig en fjær som har "hoppet" av. Det er som regel noen fjærer på girstang som skal gjøre det sånn at det må litt kraft til for å få den i gir.

En merker dette godt når en tar girspaken fra et gir og setter den i fri, fjæra vil hjelpe til å få spaken i fri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...