Gå til innhold

Folk som jobber i barnehage


Gjest Gjest_Esmeralda_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Esmeralda_*

Jeg vet om mange som jobber i barnehage. Noen av de har ikke utdannelse, er litt frika, tok litt dop da vi gikk på skolen og har fått sparken i andre jobber. Jeg må ærlig talt si jeg kvier meg for å sende barnet mitt i barnehage og overlate det til andre mennesker som man ikke vet noe om. Jeg vet at det er mange flinke også som jobber i barnehage ja, men min kusine jobber i barnehage og jeg vet i hvert fall at jeg ALDRI ville overlatt min unge til henne...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge vi ikke får vite navnet på barnehagen din kusine jobber i, så var nå dette et rimelig ubrukelig innlegg.

Folk har gjort dumme ting på ungdomskolen, det betyr ikke at de ikke har skjerpet seg til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske strenge krav for å få jobb i barnehage. Man må ha plettfri vandelsattest. Men selvfølgelig, ikke alle egner seg til å jobbe i barnehage selv om de har et sånt yrke. Men det finner man fort ut. Og er det tak i ledelsen blir sånne folk fort luka ut. De fleste barnehager i Norge har flinke, pålitelige ansatte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet er det forskjell på folk i alle jobber, og dermed også forskjell på de som jobber i barnehage.

Noen er flinke, og andre er ikke fullt så flinke, og noen igjen er direkte elendige.

Tror ikke at hvordan de ser ut, kler seg, oppførte seg på barneskolen, er utdannet eller slikt har noe som helst å si for om de er flinke med barna, og om barna liker dem.

Men det er helt klart at noen barnehager gir deg en bedre følelse enn andre.

Men er det noe man ikke er komfortabel med, så tar man det enten opp med barnehagen og får det fikset, eller tar barnet ut av barnehage.

Er ikke de ansatte egnet til å ta seg av barn, så mister de nok lett jobben også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke min mening å "henge ut" barnehageansatte - men iallfall i Østlandsområdet er det liten tvil om at det er mye rart som jobber der!

Jeg vet f.eks. at NAV er raske med å sende folk uten særlig arbeidserfaring el. i barnehager, uansett hva de selv måtte ønske eller hvor egna de måtte være. En vandelsattest luker ikke ut uegnede personer!

Jeg vet at det er skjeldent at barnehageansatte fjernes - rett og slett fordi holdningen er at det er bedre med et menneske der enn ingen.

Her i området er det mangel på utdannede førskolelærere, det er mangel på personale generelt - og da tar man det man får. Beklageligvis. Det kan bety folk som snakker svært dårlig norsk, det kan bety folk med en helt annen holdning til barneoppdragelse enn det vi har her i Norge.

Min erfaring fra da jeg selv hadde barn i bhg. er stort sett positive. Imidlertid kjenner jeg folk som jobber i bhg, og som selv er oppgitte over en del av sine medarbiedere. Og det er ikke bare å "fjerne" dem.

I mange tilfeller er foreldrene sjeleglade over at de faktisk har en barnehageplass - da går man stille i dørene selv om man ikke er helt komfortabel med de som jobber der. Selv om foreldrene i en del tilfeller nok burde vært langt mer kritiske!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal man heller ikke dømme menneskerutifra tidligere erfaringer. folk forandrer seg ...

Jeg har sliti med rusproblemer, har røyka hasj i mange år pga depresjoner og mye annet (men ikke nå lengre altså). Jeg var skikkelig "frika" i mine ungdomsår, har gjort mye jeg angrer på den dag i dag.

Likevel, når jeg har jobbet i en barnehage så gjør jeg jobben min. Jeg er glad i barn, og ville aldri gjort noe som hadde utsatt dem for fare.

Jeg ser på meg selv som en dyktig medarbeider, og når jeg jobbet i barnehager så fikk jeg mye skryt av de andre ansatte og av foreldrene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

Politiattesten du får for å jobbe i barnehage, inneholder kun opplysninger om du har forgrepet deg på barn, utøvd vold mot barn osv. Du kan være tidligere straffedømt for f.eks bankran, uten at det står på politiattesten man leverer i barnehagen.

Det er kun forbrytelser som er relevant i forhold til arbeid i barnehage som kommer fram på politiattesten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StoreSky

Regine: angående NAV, det handler om praksiselever! ikke fast ansatte. De er i blandt annet barnehager for å få erfaring, få attest, for lettere få jobb senere. Jeg opplever at de aller fleste er flotte mennesker med masse kunnskap!

(noen få unntak finnes, men en god leder tar fatt i unntakene og kvitter deg med de - det gjelder alle yrker)

En praksiselev (fra NAV eller servicekontor, etc) har ikke ansvar, de skal ikke være alene med barna ute, ikke ansvar for møter, pedagogikk, etc. De er der for å lære, få erfaring.

Forøvrig: har du personlig kunnskap om hvordan barnehager fungerer eller er det noe du tror/hørt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En praksiselev (fra NAV eller servicekontor, etc) har ikke ansvar, de skal ikke være alene med barna ute, ikke ansvar for møter, pedagogikk, etc. De er der for å lære, få erfaring.

Det har du rett i, men i praksis fungerer det ikke slik. Mange barnehager hadde ikke fått dagene til å gå rundt uten disse folkene de gangene det går sykdom blant personalet og barnehagen har fått forbud mot å ta inn vikarer for å spare penger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest regine ii
Forøvrig: har du personlig kunnskap om hvordan barnehager fungerer eller er det noe du tror/hørt?

Jeg har ikke jobbet i barnehage selv, men kjenner flere som gjør det. Og det de forteller er ikke direkte betryggende. Du kan selvsagt avfeie det med at det bare er "sladder" eller tull, men jeg kjenner de jeg snakker med ganske godt, og vet dermed at det ikke er det. Men selvsagt med det forbeholdet at dette gjelder Oslo. Jeg er faktisk klar over at ting nok er annerledes andre steder, bl.a. mht. tetthet av førskolelærere.

Melder du deg arbeidsledig hos NAV så kan du godt bli tilbudt jobb i barnehage om det er det som er ledig. I Oslo så er det ofte det - og da er det ikke snakk om "praksisplass" med spesielle regler. Da går man inn som vanlig ansatt, på lik linje med øvrige.

Dette er ikke noe angrep på de som jobber i barnehage - men det er faktisk greit å vite at ting ikke nødvendigvsi er rosenrødt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har du rett i, men i praksis fungerer det ikke slik. Mange barnehager hadde ikke fått dagene til å gå rundt uten disse folkene de gangene det går sykdom blant personalet og barnehagen har fått forbud mot å ta inn vikarer for å spare penger.

Dette er sant. Mange barnehager er avhengige av sivilarbeidere og folk med praksisplass selv når alle de ordinære ansatte er på jobb.

Når det er sagt, mange av dem gjør en flott jobb, mens det er mange ordinære bhg-assistenter og tom. pedagogiske ledere som aldri skulle jobbet i barnehage - eller ihvertfall skulle gitt seg for en stund siden - men muligens ikke har noe alternativ. Selvfølgelig er også det motsatte tilfelle.

Etter å ha jobbet i barnehage noen år selv (en stund siden nå) vet jeg godt at ikke alt er som det skal i alle barnehager - og det er slett ikke sånn at alle som ikke burde jobbe der, blir luket ut. Jeg hadde vært skeptisk til å sende mine egne unger i barnehage (men heldigvis er det bare en hypotetisk problemstilling for meg).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns dette høres utrolig rart ut jeg. At det skal jobbe så mange ukompetente i barnehagene rundt omkring?

Hvor mange barnehager har dere erfaring fra dere som skriver her egentlig?

Selv har jeg jobbet i mange barnehager. Først som vikar rundt omkring, i forskjelige deler av landet, og nå har jeg jobbet i samme bhg i et år. Jeg må si jeg aldri har møtt totalt uegnede folk i barnehagene jeg har vært i. Heller ikke mange ufaglærte. I den barnehagen jeg nå jobber i er det bare ei som er ufaglært, og hun erkjempedyktig!

I de andre barnehagene vet jeg ikke om alle fordi jeg ikke var der over lengre tid siden det var tilkalling. Men jeg opplevde aldri noen som ikke var egnet til å jobbe med barn.

Kan ikke dere snart lage en likedan tråd om andre yrkesgrupper som tar vare på mennesker, så får vi høre hvordan ståa er der. Feks blandt leger og sykepleiere. Jeg har en veninne som er sykepleier, og jeg syns faktisk ikke hun har peiling i det hele tatt, men hva vet vel jeg om hun gjør en god jobb eller ikke? Siden jeg ikke er med henne på jobb?

Sånn regner jeg med det er med vennene deres som jobber i barnehage også,. Hva vet dere egentlig omsaken?

Om det er slik at barnehagene i Norge er så utrolig dårlige, så lurer jeg på hvorfor foreldrene sender barna sine din jeg.... Ja, jeg gjør det. Og så lurer jeg på hvorfor det er slik at vi i barnehagene ikke har lov til å være mennesker. Hvis jeg ikke skulle vært menneskelig hadde jeg ikke kunnet vise omsorg heller.... Det er faktisk den viktigste jobben min det. Det å gi omsorg og oppmerksomhet til barna. Om et barn slår seg så gjør det det. Alle barn slår seg i løpet av årene i barnehagen. Noen får en spade i hodet og kutter seg. Noen klipper seg i fingeren. Noen faller ned fra huska. Noen blir bitt, noen detter av sykkelen.

Ja, barn slår seg på akkurat samme måte i barnehagen som hjemme. De aller fleste ulykkene skjer i hjemmet, ikke i barnehagen......

Jeg blir oppriktig lei meg av å lese alle disse trådene om hvor dårlig jobb jeg gjør i barnehagen. For disse trådene er myntet på alle barnehageansatte, så da gjelder det vel meg også?

Da lurer jeg på hvorfor foreldrene til barna er så fornøyde med jobben vi gjør. Hvorfor jeg blir spurt om å være barnevakt for dem. Hvorfor de sier ejg kommer til å bli en fantastisk mor. osv osv...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gadd ikke lese gjennom hele, jeg merket jeg ble alt for provosert!!!

det høres ut som om enkelte HATER barnehage annsatte! da bør dere virkelig holde dere unna obarnehager og niholde på fordommene deres!!! (dere det gjelder!!)

bare for å få det på det rene, det er faktisk vanskelig å få jobb i barnehage som fast annsatt.. her hvor jeg bor er det gjerne godt over hundre søkere dersom det blir utlyste stillinger for fast... men det er gjerne mange andre type kortse stillinger for nav, adecco, studenter, vikariater og permisjoner.

dessuten er jeg overasket hvor kompitente ufaglærte assistenter er.. og det er den pedagogiske lederen som lager det pedagogiske opplegget og legger føringen. er det noen hun ser på som "ubrukelig" så blir det gjort noe med.

dessuten så har alle en prøvetid på 6 måneder- uannsett yrke. denne er jo forbeholdt å luke ut ubrukelige folk.

tror du bør virkelig få opp øya og sette din fot inn i en barnehage- så skal jeg si deg at du hadde blitt sjokkert over dine egne uttallelser!

jeg er virkelig sjokkert over din uttalelse, at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne med å motsi deg.. du bør virkelig få satt bena dine inn i en barnehage!

du finner ikke et bedre pedagogisk tilrettelagt opplegg noe annet sted enn i en barnehage! sikkret optimal stimulering på alle fronter!

hilsen en pedagogisk leder!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest StoreSky

Vel, jeg har jobbet i barnehage i over ti år, mange forskjellige. Jeg kjenner mange som jobber i barnehager. Og jeg kjenner meg IKKE igjen i de utsagnene som blir beskrevet.

Ja praksiselever er gode og ha, hva så?? Men det er forskjell på å ha "et par ekstra hender" og å overlate ansvaret helt og holdent!

Og hva så om NAV sender arbeidsledige til barnehager? Er da ikke barnehagenes feil at NAV tror at det å jobbe i barenhager er kun barnepass?

Forøvrig så mener jeg ikke at alt med barnehager er rosenrødt og bare flott -det tror jeg faktisk de som jobber i barnehage vet mer om enn de som "kjenner noen som jobber/har jobbet i barnehage".

Full vikarstopp synes jeg er horribelt. Hos oss setter vi inn vikar neste med en gang (på en avdeling fra dag 1).

Og vi er nok en typisk Oslo barnehage også! Så det går nok ikke på hvor barnehagene ligger heller...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StoreSky
Jeg har ikke jobbet i barnehage selv, men kjenner flere som gjør det. Og det de forteller er ikke direkte betryggende. Du kan selvsagt avfeie det med at det bare er "sladder" eller tull, men jeg kjenner de jeg snakker med ganske godt, og vet dermed at det ikke er det. Men selvsagt med det forbeholdet at dette gjelder Oslo. Jeg er faktisk klar over at ting nok er annerledes andre steder, bl.a. mht. tetthet av førskolelærere.

Melder du deg arbeidsledig hos NAV så kan du godt bli tilbudt jobb i barnehage om det er det som er ledig. I Oslo så er det ofte det - og da er det ikke snakk om "praksisplass" med spesielle regler. Da går man inn som vanlig ansatt, på lik linje med øvrige.

Dette er ikke noe angrep på de som jobber i barnehage - men det er faktisk greit å vite at ting ikke nødvendigvsi er rosenrødt.

At man søker på en stilling fordi NAV/sosial kontor krever det, betyr slett ikke at man får jobben!

I Oslo er det opp til 100 søkere på assistentstillingene, så man har mye å velge mellom.

Men når det er sagt: det er ufattelig vanskelig å vite HVEM man bør ansette, det går på personlighet, erfaring, fylle ut et team på avdeling, etc. Utfra søknadspapirer, CV og intervju skal man danne seg inntrykk av en person. Det er ikke lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gladlaks
Noen av de har ikke utdannelse, er litt frika, tok litt dop da vi gikk på skolen

Men de kan være veldig flinke med barn fordet! :)

I barnehagen der jeg jobber er det ikke nødvendigvis de med utdannelse som er flinkest med barna..

Og frika mennesker som har tatt litt dop da de gikk på skolen kan være utrolig kreative... :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...