Whitechick Skrevet 1. oktober 2008 #1 Skrevet 1. oktober 2008 http://www.side2.no/helse/article2264677.ece Dette er utrolig! At det ikke finnes en lov imot å stappe så mye sukker i mat er provoserende og trist! Hva syns dere? visste dere om det her?
The Kitten Skrevet 1. oktober 2008 #2 Skrevet 1. oktober 2008 http://www.side2.no/helse/article2264677.ece Dette er utrolig! At det ikke finnes en lov imot å stappe så mye sukker i mat er provoserende og trist! Hva syns dere? visste dere om det her? Ja, jeg visste om det, og jeg synes ikke det er noe bra.
AnetteR Skrevet 1. oktober 2008 #3 Skrevet 1. oktober 2008 http://www.side2.no/helse/article2264677.ece Dette er utrolig! At det ikke finnes en lov imot å stappe så mye sukker i mat er provoserende og trist! Hva syns dere? visste dere om det her? Det trudde jeg var allmennkunnskap? Om jeg spurte om frokostblandinger da jeg var yngre, fikk jeg beskjed om at vi kunne ha det i helgen, men at det var for usunnt å spise til hverdags. Jeg leser alltid innholdsfortegnelsen, og spiser jeg frokostblanding er det bare firkorn med melk på. Til og med musliblandinger inneholder ofte store mengder sukker.
Whitechick Skrevet 1. oktober 2008 Forfatter #4 Skrevet 1. oktober 2008 (endret) Jeg var ikke klar over dette når jeg var barn! Dette skjønte jeg først i en alder av ca 18 år. men har aldri vært noen fan av frokostblandinger heller. Spiste heller knekkebrød og vanlig mat. jeg ble servert cornflakes med sukker på når jeg var liten.. Men heldigvis bare hos bestemor da! hehe! jeg syns ikke dette sunnhetstegnet som de nå reklamerer for har noe å gjøre på frokostblandingene. Å gi disse sukkersjokkene er jo grusomt! Endret 1. oktober 2008 av Whitechick
Roxy Skrevet 1. oktober 2008 #5 Skrevet 1. oktober 2008 Jeg også gikk på "en smell" der gitt. Åt sol-frokost (eller hva det nå het) i beste tru helt til noen sa at den var loaded med sukker. Awwwww...
Gjest Yoghurt Skrevet 2. oktober 2008 #6 Skrevet 2. oktober 2008 (endret) Jeg også gikk på "en smell" der gitt. Åt sol-frokost (eller hva det nå het) i beste tru helt til noen sa at den var loaded med sukker. Awwwww... Jeg var faktisk avhengig av den en periode men jeg viste jo hvor dårlig det var, så måtte tvinge meg til å kutte XD nå lager jeg musli selv, hundre ganger bedre og man får full kontroll på hvor mye sukker det er i (bruker ikke sukker da, men honning) Endret 2. oktober 2008 av Yoghurt
Concertina Skrevet 2. oktober 2008 #7 Skrevet 2. oktober 2008 Trodde det var allment kjent jeg, men tydeligvis ikke... Kan umulig være så overraskende? Det smaker jo vanvittig søtt - ergo er det mye sukker i det, vanskeligere er det da ikke.
sannamor Skrevet 2. oktober 2008 #8 Skrevet 2. oktober 2008 Trodde det var allment kjent jeg, men tydeligvis ikke... Kan umulig være så overraskende? Det smaker jo vanvittig søtt - ergo er det mye sukker i det, vanskeligere er det da ikke. signerer!
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2008 #9 Skrevet 2. oktober 2008 Trodde det var allment kjent jeg, men tydeligvis ikke... Kan umulig være så overraskende? Det smaker jo vanvittig søtt - ergo er det mye sukker i det, vanskeligere er det da ikke. Særlig ting med sjokoladetrekk, og ting som heter noe med "honning"... Skal man spise frokostblandinger er det bedre med de kornbaserte, som firkorn, og axa sine frukt, blåbær, osv. De som består av korn, frø, nøtter og evt tørket frukt.
AnetteR Skrevet 2. oktober 2008 #10 Skrevet 2. oktober 2008 (endret) Særlig ting med sjokoladetrekk, og ting som heter noe med "honning"... Skal man spise frokostblandinger er det bedre med de kornbaserte, som firkorn, og axa sine frukt, blåbær, osv. De som består av korn, frø, nøtter og evt tørket frukt. Denne sammenhengen blir ikke helt korrekt. Faktisk er crusli frokostene (firkorn og solfrokost) mer usunnt enn for eksempel honnikorn og cocopops. Også mange musliblandinger som blir markedsført som sunne, inneholder store mengder tilsatt sukker. Se blant annet; http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/1.1737271 Endret 2. oktober 2008 av AnetteR
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2008 #11 Skrevet 2. oktober 2008 Denne sammenhengen blir ikke helt korrekt. Faktisk er crusli frokostene (firkorn og solfrokost) mer usunnt enn for eksempel honnikorn og cocopops. Også mange musliblandinger som blir markedsført som sunne, inneholder store mengder tilsatt sukker. Se blant annet; http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/1.1737271 Firkorn vant nettopp en test og var der den sunneste av flere frokostblandinger. Honnikorn er da blandingen med mest sukker, nesten 50 %, firkorn er ikke mer usunt enn det!
AnetteR Skrevet 2. oktober 2008 #12 Skrevet 2. oktober 2008 Firkorn vant nettopp en test og var der den sunneste av flere frokostblandinger. Honnikorn er da blandingen med mest sukker, nesten 50 %, firkorn er ikke mer usunt enn det! Skrivefeil i mitt innlegg - mente fire nøtter. Jeg velger selv firkorn siden denne er sunnest. Det jeg siktet til var at det ikke var sunt så lenge det var tørket frukt og nøtter, og ikke sjokolade og honning. mange av frokosblandingene som markedsføres som sunne, er tilsatt enorme mengder sukker.
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2008 #13 Skrevet 2. oktober 2008 Skrivefeil i mitt innlegg - mente fire nøtter. Jeg velger selv firkorn siden denne er sunnest. Det jeg siktet til var at det ikke var sunt så lenge det var tørket frukt og nøtter, og ikke sjokolade og honning. mange av frokosblandingene som markedsføres som sunne, er tilsatt enorme mengder sukker. Åja, hihi, da så Synes det er helt utrolig at det er lov å markedsføre det som "sunt", eventuelt "sunnere" når det inneholder så mye sukker altså.
Rosenrød Skrevet 2. oktober 2008 #14 Skrevet 2. oktober 2008 Huff, er alle solfrokostblandingene like galne? Jeg som liker fire nøtter så godt....
Roxy Skrevet 2. oktober 2008 #15 Skrevet 2. oktober 2008 Trodde det var allment kjent jeg, men tydeligvis ikke... Kan umulig være så overraskende? Det smaker jo vanvittig søtt - ergo er det mye sukker i det, vanskeligere er det da ikke. Du får tilgi meg min tåpelige uvitenhet,men jeg trodde kanskje det inneholdt noe søtningsmiddel..som så veldig mye annet. :gjeiper:
AnetteR Skrevet 2. oktober 2008 #16 Skrevet 2. oktober 2008 Huff, er alle solfrokostblandingene like galne? Jeg som liker fire nøtter så godt.... Trur den er tilsatt en del sukker, ja. I tillegg er den veldig kaloririk. Jeg synes også denne er veldig god, men her blir den kun innkjøpt innimellom. Jeg husker ikke helt resultatet, men sammenliknet den mot firkorn for en tid tilbake, og konkluderte da på at jeg ikke kunne spise en så stor andel av dagens kaloriinntak til frokost.
AnetteR Skrevet 2. oktober 2008 #17 Skrevet 2. oktober 2008 Huff, er alle solfrokostblandingene like galne? Jeg som liker fire nøtter så godt.... Nå fant jeg en eldre KG tråd også http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=156091
MarianneE Skrevet 2. oktober 2008 #18 Skrevet 2. oktober 2008 (endret) Det trudde jeg var allmennkunnskap? Trodde det var allment kjent jeg *signerer* Endret 2. oktober 2008 av MarianneE
Gjest Gjest- sukkermania Skrevet 2. oktober 2008 #19 Skrevet 2. oktober 2008 Sukkerinnholdet var iallefall grunnen til at min bestmor ikke ville kjøpe Honnikorn til meg da jeg var liten pike (Sånn cirka 30 år siden) Men noen ganger kjøper jeg den likevel. Godt å ha som kos på varme sommerdager. Spiser det aldri som måltid, men tar altså av og til en tallerken som snop.
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2008 #20 Skrevet 3. oktober 2008 De som består av "løse" korn, frø og nøtter er som regel sunne. I solfrokost er det jo sukker/honning som klistrer alt sammen til klumper Axa sine go'morgen blandinger inneholder ikke så mye sukker. Sukkeret i disse kommer fra den tørkete frukten de er tilsatt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå