Gå til innhold

Er vold greit hvis man blir verbalt provosert?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvis noen provoserer deg verbalt. Og du sier ordrett det samme tilbake. Er det da greit at den personen som provoserte deg først slår deg ned?

Kan fysisk vold forsvares hvis man blir verbalt provosert?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei - setningen "provosere frem fysisk vold" er helt idiotisk etter min mening.

Man kan ikke bli provosert til å utøve vold - man har nemlig alltid et valg... man kan snu seg og gå

Skrevet
Nei - setningen "provosere frem fysisk vold" er helt idiotisk etter min mening.

Man kan ikke bli provosert til å utøve vold - man har nemlig alltid et valg... man kan snu seg og gå

Enig med deg Portis.

Dessverre er det en del kamphaner som mener de har rett på å slå dersom de blir provosert nok.

Skrevet

Ja og de har rett til å tro det, men frem til sannheten slår dem i hodet så er det desverre lite man kan får gjort med dem :(

Skrevet

Det er ikke alltid lett å være likegyldig til verbal vold, men en kommer lengst med å gå fra stedet og tenke at h*n må ha store problemer. Hvis noen prøver å provosere meg tenker jeg at de må ha store problemer som må legge aggresjonen sin over på meg. Det gir en tilfredshet langt inni meg.

Skrevet

Greit, nei, forståelig, ja.

Jeg har faktisk små problemer med å forstå en jeg gikk i klasse med som etter å ha blitt hakket på av læreren jevnt og trutt over flere år fikk nok når de møttes et par år etter han hadde sluttet på skolen. Ingen ble direkte skadet, men læreren ble "slengt" mot døra, og fikk kort beskjed om at "nå er det jeg som er fysisk sterkest, tør du si det samme nå?".

Av en eller annen grunn fikk det ting til å løsne, så den læreren er heldigvis ute av skolesystemet nå. (Den tidligere eleven ble ikke anmeldt pga at svært mange så opptrinnet og kjenner historien, men han fikk en anonym blomsterbukett...)

Skrevet

Det var jo faktisk en ganske fin historie da, og ingen ble skadet heller

Skrevet

Takk for svar. Det betyr mye for meg.

Dette gjelder min datter. Jeg må bare få tømt ut litt frustrasjon her. Hun ble kalt hore av en jente i en jentegjeng som gikk forbi, og svarte tilbake til personen som kalte henne det at hun så ut som en hore selv. Da ble hun slått i bakken og ble sparket av flere mens hun lå på bakken. Saken har vært i Tingretten og tiltalte ble frifunnet fordi min datter provoserte ved å si det samme tilbake. Retten mente det kunne være mer sårende for tiltalte å bli kalt hore enn det var for datteren min å bli kalt hore. De la ikke vekt på hvam som sa det først. Jeg opplevde det som om de bagatelliserte den fysiske volden. Datteren min var bare 15 år da det skjedde. Tiltalte var i 20-årene. De kjente hverandre ikke fra før og de har ingen felles bekjente. Det skjedde i byen en ettermiddag i mai i fjor. Jeg forstår det bare ikke...Datteren min burde jo gått videre uten noen kommentar, men jeg synes det er så urettferdig at det at hun svarte tilbake skal frikjenne noen for fysisk vold.

Jeg er ikke ute etter hevn, men jeg ønsker rettferdighet. Og jeg ønsker at det skal gis signaler om at fysisk vold ikke er greit. Slike signaler kom ikke. Det tiltalte og andre lærte av denne dommen er at fysisk vold er greit. Man kan provosere noen for å få en reaksjon tilbake og deretter kan man ustraffet slå ned personen. Jeg synes det er skremmende.

Skrevet
Hvis noen provoserer deg verbalt. Og du sier ordrett det samme tilbake. Er det da greit at den personen som provoserte deg først slår deg ned?

Kan fysisk vold forsvares hvis man blir verbalt provosert?

Selvfølgelig er ikke det greit.

Skrevet
Takk for svar. Det betyr mye for meg.

Dette gjelder min datter. Jeg må bare få tømt ut litt frustrasjon her. Hun ble kalt hore av en jente i en jentegjeng som gikk forbi, og svarte tilbake til personen som kalte henne det at hun så ut som en hore selv. Da ble hun slått i bakken og ble sparket av flere mens hun lå på bakken. Saken har vært i Tingretten og tiltalte ble frifunnet fordi min datter provoserte ved å si det samme tilbake. Retten mente det kunne være mer sårende for tiltalte å bli kalt hore enn det var for datteren min å bli kalt hore. De la ikke vekt på hvam som sa det først. Jeg opplevde det som om de bagatelliserte den fysiske volden. Datteren min var bare 15 år da det skjedde. Tiltalte var i 20-årene. De kjente hverandre ikke fra før og de har ingen felles bekjente. Det skjedde i byen en ettermiddag i mai i fjor. Jeg forstår det bare ikke...Datteren min burde jo gått videre uten noen kommentar, men jeg synes det er så urettferdig at det at hun svarte tilbake skal frikjenne noen for fysisk vold.

Jeg er ikke ute etter hevn, men jeg ønsker rettferdighet. Og jeg ønsker at det skal gis signaler om at fysisk vold ikke er greit. Slike signaler kom ikke. Det tiltalte og andre lærte av denne dommen er at fysisk vold er greit. Man kan provosere noen for å få en reaksjon tilbake og deretter kan man ustraffet slå ned personen. Jeg synes det er skremmende.

Huff så fælt. Jeg håper det går bra med datteren din nå.

Skrevet
Huff så fælt. Jeg håper det går bra med datteren din nå.

Takk.

Det går ikke så bra med henne. Hun fikk ingen store skader, bare blåmerker og et kloremerke/risp på kinnet. Men det har nok satt noen psykiske spor. Vi fikk kopi av rettsboken i posten i dag og det var vondt for henne å lese det. Skal ringe politiet i morgen for å avtale et møte hvor vi kan gå gjennom saksdokumentene.

Jeg forstår bare ikke at en sak som er så klar, med en personen som er pågrepet på stedet og som har tilstått, kan få en slik utgang.

Aktor la ned påstand om en bot på 4000 kroner eller 8 dagers fengsel. Selv om det bare hadde blitt 100 kroner i bot hadde det vært greit for meg. Det viktigste var å plassere skyld. Det ble ikke gjort.

Skrevet
Aktor la ned påstand om en bot på 4000 kroner eller 8 dagers fengsel. Selv om det bare hadde blitt 100 kroner i bot hadde det vært greit for meg. Det viktigste var å plassere skyld. Det ble ikke gjort.

Det jeg skrev her var kanskje litt misvisende. Hun som var tiltalt for å slå ned datteren min fikk altså ingen bot eller fengsel. Hun ble frifunnet. Jeg mente at 100 kroner i bot hadde vært mye riktigere enn frifinnelse. Men mener likevel at 4000 i bot er mer riktig enn 100 kroner i bot. Fordi det skal skremme henne fra å gjøre det samme igjen, mot min datter eller mot andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...