Gå til innhold

Tannlegeskrekk

Fremhevede innlegg

Skrevet

Klageinnlegg :(

Var akkurat hos tannlegen, og fikk vite at jeg hadde 5 - ja FEM j**** hull!! Har ekstrem tannlegeskrekk, og dette er det verste som har hendt meg. Pusser tennene morgen og kveld, bruker tanntråd og fluorskyll hver eneste dag, og spiser ikke så mye sukker. Uff, helt ødelagt nå:( Gruer meg sånn til å båre disse:(

Noen som har noen trøstende ord? Fortell noe som er verre enn å båre, slik at jeg kan trøste meg med noe når jeg ligger der i stolen:) Og har du tips til hva som kan hjelpe mot hull? (ja, jeg vet det ikke finnes, men likevel)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det eneste jeg kan trøste deg med er at jeg også har hatt tannlegeskrekk i mange år... Pga dårlig skoletannlege og drøssevis av hull i tennene som liten. Jeg utsetter besøket lengt mulig, har bare hatt et lite hull i voksen alder hvor jeg gikk til privat tannlege. Hvilken forskjell!!!!! Når gikk jeg till tannlegen igjen og har flere hull i 4 tenner! Har vært gravid og snopesjuk, fyllinger har sprekt opp og flere år siden jeg gikk sist. Gruet meg noe helt vilt til timen, men vet du hva?!? Jeg kjente INGENTING! INGEN VERDENS TING :) Har tatt halvparten, men nå trenger jeg ikke grue meg mere. Man behøver ikke kjenne noe, så lenge det ikke er gått infeksjon i det.

Skrevet

Oppsøk en tannlege du føler deg trygg hos og SI IFRA om problemet.

Har selv tannlegeskrekk og er nettopp ferdig hos tannlegen selv. Jeg sa klart ifra om problemet og det gikk så mye bedre enn forventet.

Han tok seg god tid, forklarte hele tiden hva som foregikk og sa at jeg skulle dytte borti kneet hans hver gang jeg trengte en pause eller syns det var litt for vondt.

Gikk VELDIG stolt ut av det tannlegekontoret kan man si :D

(hadde ett hull som måtte fikses, masse tannstein og en tann som trengte en ny krone)

Skrevet

Å, tusen takk for svar!! var godt å høre at jeg faktiskt kan overleve dette:)

Men jeg lurer på en annen ting; Er det mulig å få 5 nye hull på 10 måneder ? Var nemlig bare 10 måneder siden jeg var hos tannlegen sist, og da hadde jeg "null hull". Da var jeg sikker på at jeg hadde hull, hadde vondt i tennene osv.

Synes det var litt rart at jeg skal gå fra 0 til 5 hull på så kort tid - og jeg har bare blitt enda flinkere til å rengjøre tennene siden da. Skal nevnes at jeg har blitt 18 i mellomtiden, dere tror vel ikke han kan være så sleip at han sa at jeg ikke hadde hull da jeg var der sist - mens nå når han får betaling sier jeg har mange hull?

Skrevet

Han tjener det samme han selv om du nå betaler en liten egenandel. Er det ikke 25% av regningen man betaler frem til og med det året man fyller 20? Sånn var det hvertfall for 8 år siden :)

Skrevet

Hva er det du er mest redd for: at det skal gjøre vondt? At du kjenner borret som vibrerer? eller noe annet?

Jeg hadde skikkelig tannlegeskrekk før og hadde både 2 og 4 hull da jeg har vært der og det gjorde meg skikkelig nervøs. Synes det gjør vondt å borre og spenner meg som bare det hvis jeg merker borr eller hører lyden..

Det som hjalp var å si at jeg ønsket bedøvelseskrem på bedøvelses-sprøyta. Da kjente jeg ingen ting. I tillegg tok jeg med discman/mp3-spiller og hørte på avslappende musikk. Dette overdøvde lyden av alt annet. Denne teknikken har jeg brukt mye og den har vært svært effektiv på meg i alle fall:)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...