Gå til innhold

Unge har godt av finanskrisen


Gjest Gjest_Jeanette_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Jeanette_*

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=517528

"85 år gamle Anna Kristine Bråthen husker godt hvor glad hun ble da hun som liten jente fikk en lakrisbåt til to øre av sin bestefar."

- De er ikke en gang fornøyd med en lakrisbåt i dag, vet du, sier hun.

--

Er det bare jeg som får litt trang til å slå gamlemor i bakhodet med en tung avis? Sånne tåpelige kommentarer får jeg helt fnatt av. Vi betaler ikke i øre lenger, og man kan vel strengt tatt ikke sammenligne dagens situasjon med den hun vokste opp i. Personlig ser jeg ikke helt verdien av at vi "unge" har godt av å slite med økonomien. Jeg synes jeg sliter nok allerede med å studere heltid og måtte jobbe for å ha råd til å bo her i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

- De er ikke en gang fornøyd med en lakrisbåt i dag, vet du, sier hun.

Nei, jeg er ikke fornøyd med en lakrisbåt. Bare kall meg materialist, men jeg trenger mer enn en lakrisbåt for å leve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=517528

"85 år gamle Anna Kristine Bråthen husker godt hvor glad hun ble da hun som liten jente fikk en lakrisbåt til to øre av sin bestefar."

- De er ikke en gang fornøyd med en lakrisbåt i dag, vet du, sier hun.

--

Er det bare jeg som får litt trang til å slå gamlemor i bakhodet med en tung avis? Sånne tåpelige kommentarer får jeg helt fnatt av. Vi betaler ikke i øre lenger, og man kan vel strengt tatt ikke sammenligne dagens situasjon med den hun vokste opp i. Personlig ser jeg ikke helt verdien av at vi "unge" har godt av å slite med økonomien. Jeg synes jeg sliter nok allerede med å studere heltid og måtte jobbe for å ha råd til å bo her i Oslo.

Poenget hennes er vel at mange unge er vant til å få alt de peker på uten å måtte jobbe for det. At det er slik er jeg ikke enig i (det gjelder kanskje noen, men langt i fra de fleste).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Jeanette_*

"- Vi trengte ikke penger, vi. Jeg var glad for de toøringene jeg fikk, jeg, sier Anna Kristine."

:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før bodde man i en hule og var heldig om man hadde tak over hodet.

Sko som man kunne flikke med hadde man heller ikke.

Ble man for gammel ble man sendt på skogen eller gitt til ulven.

Hva er det de gamle klager over? Var verre i steinalderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun var sikkert tre da hun fikk en lakrisbåt. Små barn, store gleder. Kan ikke sammenligne en i 20-årene med en treåring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneShirley

Godt å høre fra folk med innsikt ;)

1. "Trengte ikke penger". Jo klart dere gjorde.

2. "Ble glad for lakrisbåt". Det ble jeg også da jeg var 5. Men nå er jeg voksen og må betale husleia.

3. "To øre". Er ikke inflasjon et velkjent fenomen? Det at pengene er mindre verd nå enn før kan ikke skyldes på "dagens unge".

4. "Kravstore unge med flatskjerm". Jeg har ikke faltskjerm og det er det mange andre jeg kjenner som heller ikke har. Jeg vet derimot knapt om noen i mine foreldres generasjon som ikke har flatskjerm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneShirley
Hun var sikkert tre da hun fikk en lakrisbåt. Små barn, store gleder. Kan ikke sammenligne en i 20-årene med en treåring.

Ikke sant?

Jeg irriterer meg stadig over det når eldre slekninger snakker om "da de startet ut". Da snakker de gjerne om seg selv som 19 åringer. Og så sammenligner de seg med meg som er nesten 10 år eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt å høre fra folk med innsikt ;)

1. "Trengte ikke penger". Jo klart dere gjorde.

2. "Ble glad for lakrisbåt". Det ble jeg også da jeg var 5. Men nå er jeg voksen og må betale husleia.

3. "To øre". Er ikke inflasjon et velkjent fenomen? Det at pengene er mindre verd nå enn før kan ikke skyldes på "dagens unge".

4. "Kravstore unge med flatskjerm". Jeg har ikke faltskjerm og det er det mange andre jeg kjenner som heller ikke har. Jeg vet derimot knapt om noen i mine foreldres generasjon som ikke har flatskjerm.

Jeg har en 21-tommers vanlig billedrørstv. Mine besteforeldre på 80+ derimot har 42 tommers plasma ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magica de Spell

Veldig ekstremt når man benytter lakrisbåter og tiøringer til å sammenligne med, men jeg synes likevel hun har ett poeng.

De siste årene med høykonjunkturen i norsk økonomi har gjort at mange har mye penger. Mange har brent av veldig mye penger på materielle goder som klær, interiør etc. Ikke like ille som 80-tallets jappetid, men mange av oss kan ikke legge skjul på at vi nok har blitt litt for lite bevisste på hva vi faktisk bruker penger på. Jeg sier ikke at jeg ønsker at den finansielle krisen skal sende boliglånsrenten opp til 11 % og sende matvareprisene til værs, men jeg mener at mange av oss har godt av å tenke oss litt mer om. Så sånt sett er jeg ikke helt uenig med den gamle damen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneShirley
Ikke like ille som 80-tallets jappetid, men mange av oss kan ikke legge skjul på at vi nok har blitt litt for lite bevisste på hva vi faktisk bruker penger på.

Absolutt. Men det er ikke noe som er spesielt for "dagens unge". Dette er gjentagende trender.

Og man må ikke glemme at det er MANGE -også blant "dagens unge"- som slettes ikke har tatt av mhp pengebruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

At vi har blitt mye mer matrealistiske med årene kommer vi jo ikke unna med.

Vi har også en mye større bruk og kast mentalitet.

Selvsagt, lakrisbåt for to øre tilsvarer jo mye mer i dag.

Men jeg tror at vi burde bli flinkere til å ikke kjøpe for mye, mange som kaster ut kjøleskap som fungerer helt fint bare fordi det ikke passer med det nye kjøkkenet t.ex.

Vi kjøper inn så mye i dag som bare blir stående å støve ned.

Her i huset kjøper vi ingenting om det ikke er noe vi absolutt trenger. Vi har ikke flatskjerm, og kommer ikke til å kjøpe det før den store klossen - også kalt TV - går i stykker.

Vi kjøpte ikke nytt kjøleskap og oppvaskmaskin når vi flyttet inn her, men fikk tak i brukt ... som forøvrig ser helt ubrukt ut.

Vi gleder oss over en god middag og en god film på TV, og må ikke ha masse penger for å kunne kose oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raptuza

Flatskjerm??? Kjenner berre ein som har det, og no balar han med endå meir lån....

Vi har ein 11år gammal 20toms tv med vhs-spelar....ingen planar om å skifta den ut.

Og ang finanskrisa, vi har hatt det trongt lenge og vil nok ikkje merka stor forskjell.

Trur nok vi er mange som har måtta holdt seg i skinnet, sjølv om andre stadig skaffar seg nytt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...