Lenestol Skrevet 1. oktober 2008 #1 Skrevet 1. oktober 2008 Hei! Broremann på 23 har - egentlig siden midten av tenårene - hatt problemer med mye kviser på ryggen. Ganske lite pent, egentlig, og irriterende for han mht at de splætt`er med jevne mellomrom. Han bodde i varme strøk en periode, så da gikk han bare ut i solen og lå en stund, så tørket kvisene ut for et par dager. Men det er værre nå når han er hjemme i dejlige Norge. Er det noen som har råd om hva han kan gjøre?
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2008 #2 Skrevet 1. oktober 2008 Be han gå til hudlegen. Der kan han nemlig få en resept på en tablettkur som fjener kvisene for godt. Middelet heter Roaccutan, se: Roaccutan Jeg brukte det for mange år siden, og ble helt kvitt kvisene. Dersom de skulle komme tilbake, kan jeg ta en ny kur på bare noen uker, og problemet vil være brte igjen. (første kur varte i 6 måneder.)
Saeria Skrevet 1. oktober 2008 #3 Skrevet 1. oktober 2008 (endret) Be han om enten å gå til en privat hudlege, eller til fastlegen for å få henvisning til hudlege. Det kan hende han blir satt på tetracykliner først, da Roaccutan er siste løsning. Jeg har hatt dette problemet og etter å ha gått hele behandlingsstigen, begynte jeg på Roaccutan. Nå, etter denne behandlingen, er jeg helt fin. Jeg var 27 når jeg begynte på Roaccutan. Rundt 20% som får Roaccutan, må gjennom to behandlinger, og selv om bivirkningene kan være plagsomme og til dels alvorlige(hvis man er uheldig), så er det for de aller fleste verdt det. Søk på Roaccutan her inne, og du vil finne MANGE tråder! Mine opplevelser er også skrevet i flere av disse. Endret 1. oktober 2008 av Saeria
Hinata Skrevet 1. oktober 2008 #4 Skrevet 1. oktober 2008 Be han om enten å gå til en privat hudlege, eller til fastlegen for å få henvisning til hudlege. Det kan hende han blir satt på tetracykliner først, da Roaccutan er siste løsning. Jeg har hatt dette problemet og etter å ha gått hele behandlingsstigen, begynte jeg på Roaccutan. Nå, etter denne behandlingen, er jeg helt fin. Jeg var 27 når jeg begynte på Roaccutan. Rundt 20% som får Roaccutan, må gjennom to behandlinger, og selv om bivirkningene kan være plagsomme og til dels alvorlige(hvis man er uheldig), så er det for de aller fleste verdt det. Søk på Roaccutan her inne, og du vil finne MANGE tråder! Mine opplevelser er også skrevet i flere av disse. Lite spørsmål til deg... Hvor lang tid tok det fra du tok opp problemet med legen til du ble satt på roaccutan?
Saeria Skrevet 1. oktober 2008 #5 Skrevet 1. oktober 2008 Jeg gikk på tetracykliner i litt over to år først, i tillegg til at jeg begynte med de mildere behandlingene rundt 4 år før det. Men, jeg har møtt på et par leger som ikke helt har skjønt mitt problem. Jeg har selv vært alt for tålmodig og avventende, og ikke minst så ble ikke Roaccutan godkjent som legemiddel før i fjor! Før den tid var det på prøvebasis her, noe som gjorde det MYE vanskeligere å få det. I tillegg har indikasjonen på å skrive ut Roaccutan blitt mindre streng. Før var det KUN de som hadde alvorlig nodulocystisk acne, helst med arrdannelse, som fikk det. Det var altså de som hadde svære byller og knuter som fikk roaccutan. Nå holder det at acneproblemet er gjenstridig, og f.eks. ikke reagerer tilfredsstillende på tetracykliner(bredspektret antibiotika). Jeg var et av de tilfellene. Jeg hadde mye hudormer som ble infiserte, og som ikke lot seg behandle med noe annet, i tillegg til en del dypereliggende acner som ikke nødvendigvis ble så store på overflaten, men ømme og røde. De fleste leger, inkludert hudleger, vil prøve mindre aggressive behandlinger først. Er problemet lokalisert på rygg og bryst, er det som regel ikke nok med kremer, og mange velger å sette en på tetracykliner. Virker ikke det, er ofte Roaccutan/henvisning til hudlege for vurdering av Roaccutan neste steg.
Lenestol Skrevet 1. oktober 2008 Forfatter #6 Skrevet 1. oktober 2008 Nå holder det at acneproblemet er gjenstridig, og f.eks. ikke reagerer tilfredsstillende på tetracykliner(bredspektret antibiotika). Jeg var et av de tilfellene. Jeg hadde mye hudormer som ble infiserte, og som ikke lot seg behandle med noe annet, i tillegg til en del dypereliggende acner som ikke nødvendigvis ble så store på overflaten, men ømme og røde. Men kviser kommer vel av at huden produserer way too much fett? ...hva kan bredspektret antibiotika gjøre med det?
Gjest juizy Skrevet 1. oktober 2008 #7 Skrevet 1. oktober 2008 Mens han venter på time hos hudlege og de rette pillene kan han prøve å ta solarium inn i mellom samt "renelses maskiner" som domer o.l. (du sitter i en egg liknende sak, en alle klær på, hodet på utsiden, det er varmt og virker positivt på mange kroppsfunksjoner: skal vist være veldig effektiv på kvisete rygg:)
Saeria Skrevet 2. oktober 2008 #8 Skrevet 2. oktober 2008 (endret) Men kviser kommer vel av at huden produserer way too much fett? ...hva kan bredspektret antibiotika gjøre med det? Ikke akkurat.. Kviser på ryggen er ofte hormonelt betinget, dessuten er ofte kviser resultat av betente kjertler, og da har antibiotika god effekt. Ja, huden er oftest fet, men bare det er ikke nok. Tenk på alle de som har dype kviser som aldri bryter ut. De får de blant annet grunnet hormoner. Det finnes også de som har en fet hudtype, men som ikke har noe særlig problem med kviser i voksen alder. Menn har ofte en fetere hudtype, og det er også noe av grunnen til at menn eldes bedre. Endret 2. oktober 2008 av Saeria
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå