Gjest Gjest_Tom_* Skrevet 1. oktober 2008 #1 Skrevet 1. oktober 2008 Jeg prøvde såvidt hasj i min ungdom og har aldri vært i noen miljøer der man har røykt. Nå sitter jeg her som godt voksen mann og må etterhvert innse at jeg har problemer. Jeg har tidligere hatt et meget høyt alkoholforbruk med minst en helflaske sprit hver kveld. Etter flere år klarte jeg å bråstoppe og har siden stort sett drukket til festbruk. For noen år siden var jeg helt på felgen etter et samlivsbrudd med utroskap og løgn. Jeg ville bare "vekk" og fryktet å begynne med trøsten i alkoholen igjen. En yngre venn ga meg et gram hasj som han mente var god medisin. Jeg røykte og følte meg straks bedre. Det ble på en måte som om tankene ikke ble så kaotiske lengre og smertene ved mine opplevelser kunne bearbeides i mindre porsjoner. Jeg ble også mer kreativ under rusen, detaljer i musikken åpnet seg, snurrebassen mer følsom og seksuelle fantasier sterkere. Søvnen ble også bedre og jeg våknet opp ganske opplagt. Vel, jeg tenkte at dette bare var noe midlertidig. Virkeligheten er at jeg nå har røykt daglig i fem år - stort sett bare de siste timene før leggetid. Min omgangskrets vet ingenting og jeg fungerer greit sosialt. Jeg er helt skremt ved tanken om å snakke med noen om misbruket. Tross alt gjør jeg noe ulovlig. Så tenker jeg på fastlegen. Jeg vil sikkert ikke få noe hjelp der, for når man har "selvmedisinert" er legene meget forsiktige med reseptene. Å innse at man har et problem er vel en begynnelse, men hva kan jeg gjøre for å bli kvitt dette misbruket?
sebra Skrevet 1. oktober 2008 #2 Skrevet 1. oktober 2008 ta deg en prat med legen.tviler sterkt på at de skriver ut noe til folk som driver med hasj, tror ikke det finnes så mange medisiner som hjelper mot det. legen kan hjelpe deg med råd og eventuelt sende deg videre. det blir hardt i begynnelsen , men det er så verdt det når du er over det verste. lykke til!
Gjest Gjest_tea_* Skrevet 1. oktober 2008 #3 Skrevet 1. oktober 2008 Jeg prøvde såvidt hasj i min ungdom og har aldri vært i noen miljøer der man har røykt. Nå sitter jeg her som godt voksen mann og må etterhvert innse at jeg har problemer. Jeg har tidligere hatt et meget høyt alkoholforbruk med minst en helflaske sprit hver kveld. Etter flere år klarte jeg å bråstoppe og har siden stort sett drukket til festbruk. For noen år siden var jeg helt på felgen etter et samlivsbrudd med utroskap og løgn. Jeg ville bare "vekk" og fryktet å begynne med trøsten i alkoholen igjen. En yngre venn ga meg et gram hasj som han mente var god medisin. Jeg røykte og følte meg straks bedre. Det ble på en måte som om tankene ikke ble så kaotiske lengre og smertene ved mine opplevelser kunne bearbeides i mindre porsjoner. Jeg ble også mer kreativ under rusen, detaljer i musikken åpnet seg, snurrebassen mer følsom og seksuelle fantasier sterkere. Søvnen ble også bedre og jeg våknet opp ganske opplagt. Vel, jeg tenkte at dette bare var noe midlertidig. Virkeligheten er at jeg nå har røykt daglig i fem år - stort sett bare de siste timene før leggetid. Min omgangskrets vet ingenting og jeg fungerer greit sosialt. Jeg er helt skremt ved tanken om å snakke med noen om misbruket. Tross alt gjør jeg noe ulovlig. Så tenker jeg på fastlegen. Jeg vil sikkert ikke få noe hjelp der, for når man har "selvmedisinert" er legene meget forsiktige med reseptene. Å innse at man har et problem er vel en begynnelse, men hva kan jeg gjøre for å bli kvitt dette misbruket? Hei. Jeg vet hvordan du har det. Du må erstatte rusen med noe annet, trening, en hobby, nye venner, en trygg kjæresten etc. Du må nok bare bestemme deg fo å slutte, ta en avgjørelse. Du kan evt.forsøke å få deg en psykolog. Trapp ned, annenhver dag, bare en nattis, bare i helgen etc. Jeg fikk meg en flott kjæreste og begynte å trene, jeg skiftet vennekrets og startet en ny livsstil. Jeg kan ikke beskrive hvor mye bedre jeg har det nå, helt supert. Tenker på det i blant, men faen, det er ikke verdt det. Hasj koster både penger og psykisk helse.
Gjest Gjest_Tea_* Skrevet 1. oktober 2008 #4 Skrevet 1. oktober 2008 Hei. Jeg vet hvordan du har det. Du må erstatte rusen med noe annet, trening, en hobby, nye venner, en trygg kjæresten etc. Du må nok bare bestemme deg fo å slutte, ta en avgjørelse. Du kan evt.forsøke å få deg en psykolog. Trapp ned, annenhver dag, bare en nattis, bare i helgen etc. Jeg fikk meg en flott kjæreste og begynte å trene, jeg skiftet vennekrets og startet en ny livsstil. Jeg kan ikke beskrive hvor mye bedre jeg har det nå, helt supert. Tenker på det i blant, men faen, det er ikke verdt det. Hasj koster både penger og psykisk helse. Glemte å si noe, du kan spørre legen om resept på vallergan. Det er sove/beroligende medisin. Det er ikke avhengighetsdannende, de fleste misbrukere er faktisk ikke interresert i disse tablettene
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2008 #5 Skrevet 1. oktober 2008 Rådet om å erstatte misbruke med noe positivt som kan fylle samme funksjon er godt. I så måte så er meditasjon, yoga og Qi Gong suverent. En rekke studier viser at enkel mindfulness meditasjon virker like bra eller bedre enn både konvensjonell terapi og medisiner mot både angst og depresjoner. Resultatene ovenfor søvnløshet og i forhold til rusmisbruk er også meget gode: A statistical meta-analysis of 198 independent treatment outcomes found that meditation produced a significantly larger reduction in tobacco, alcohol, and illicit drug use than either standard substance abuse treatments (including counseling, pharmacological treatments, relaxation training, and Twelve-Step programs) or prevention programs (such as programs to counteract peer-pressure and promote personal development). This meta-analysis controlled for strength of study design and included both heavy and casual users. Whereas, the effects of conventional programs typically decrease sharply by three months, effects of meditation on total abstinence from tobacco, alcohol, and illicit drug ranged from 50% to 89% over a 18 to 22 month period of study. Alcoholism Treatment Quarterly, 11: 13-87, and International Journal of the Addictions, 26: 293-325, 1991. One-hundred percent of insomnia patients reported improved sleep and 91% either eliminated or reduced sleeping medication use. The American Journal of Medicine, Volume 100, pages 212-216, 1996 Meditasjon og yoga er spesielt egnet til å redusere negativ tankevirksomhet og å gjøre at du blir mindre plaget av de tankene som faktisk er der. De gir også en form for dyp avspenning og velvære og etterhvert en spesiell form for energiboost og en mulighet til å gi slipp på seg selv og sine bekymringer noe som gjør det til en glimrende erstatning for rus. Art of Living arrangerer innimellom egne kurs i yoga og meditasjon for folk med rusproblemer og har veldig gode resultater med det. Dessverre tror jeg det er lenge til neste gang de tilbyr akkurat dette kurset. Imidlertid er deres vanlige kurs svært likt og vil fylle den samme funksjonen. Men, jeg er ikke så gald i Art of Living fordi de har litt sekt tendenser og prøver å prakke på deg en del mere tankegods enn mange vil ha. Teknikkene er imidlertid gode. Spesielt pusteøvelsen sudharsan kriya har vist seg svært effektiv i forhold til depresjon og gir deg definitivt en slags form for sunn rus. Sudharsan kriy er imidlertid omtrent akkurat det samme som Bastrika og det kan du lære på norsk yogaskole eller en rekke andre steder. Acem sine meditasjonskurs er gode og gjør at du slipper unnødvendig tankegods du ikke ønsker. Hvis du kombinerer ett kurs hos Acem med å melde deg på et yogakurs og lære deg bastrika så er du "good to go". Avspenningsøvelsen Yoga Nidra er også meget egnet for deg. Den gir dyp avspenning og reduserre tankestøy samtidig som den kompenserer for manglende søvn og sies å "lære deg å sove". Over tid får de som bruker Yoga Nidra gjevnlig en helt annen evne til å søvne og til å sove dypt. Den har også den fordelen at du bare ligger ned og hører på en CD, du gjør nesten ingenting selv. Ellers er jeg helt sikker på at det finnes nettforum hvor folk med avhengighet av hasj diskuterer slutting og støtter hverandre. I en sluttefase vil også akkupunktur kunne være til stor hjelp fordi det vil roe deg ned og rense ut og styrke psyken. Akkupunktur har også dokumentert effekt mot angst, søvnproblemer, smerter og diverse ting. Hvis du klarer å finne en kinesisk eller ayurvedisk (indisk) lege i Norge så vil de anntageligvis også kunne gi deg en form for urtemedisin som lindrer overgangsperioden. Kinesisk og Indisk urtemedisin har bidratt med en rekke ting som har vist seg gjennom vitenskapelige studier å ha god effekt og er, når man ser nærmere på det, meget gode medisinske tradisjoner som er sterkt fundert på empirisk utprøving, riktignok bare ikke like eksakt som vestlige studier, men empirisk og grundig like fult. Ellers er det jo heller ikke noe i veien for at du søker hjelp av en terapeut eller støttegruppe.
Gjest Gjest_Tom_* Skrevet 2. oktober 2008 #6 Skrevet 2. oktober 2008 Takk for gode råd. Jeg merker en positiv effekt bare ved å sette ord på problemet. Det er sløvheten og mangel på initiativ som er de mest fremtredende skadevirkningene av misbruket. Jeg har aldri merket noen psykotiske tendenser, men opplever endel angst og uro. Mitt innlegg skal ikke tolkes som et angrep på hasj som rusmiddel. Jeg har akkurat de samme holdningene som før jeg begynte å røyke selv. Alkohol og cannabis tilhører for meg samme divisjon, mens f eks div pulver folk snuser inn i nesen en helt annen....da tenker jeg på narkotika. Jeg kjenner folk som har gått skikkelig på trynet av kokain og amfetamin etter kort tid. Når det gjelder debatten om legalisering av cannabis, så har jeg ikke tatt noen stilling. Det er gode argumenter i begge leire. Jeg har forsøkt å trappe ned, men på en måte merker jeg at motivasjonen ikke er helt tilstede. På en måte vil jeg ikke slutte helt, men ha kontroll over bruken. Altså en gang i blant. Jeg har sågar gjemt noe i skogen, så jeg har vært tvunget å gå en tur for å hente til kveldens bønne. Så har jeg prøvd å drikke noen kvelder i stedet for å røyke. Jeg nevnte lege i mitt startinnlegg. Grunnen er at jeg ser for meg et behov for noe å roe seg ned på i en overgangsperiode. Er det slik som jeg antar - legen vil f eks ikke skrive ut noen potensielt vanedannende medisiner? Hva er i så fall vitsen med å snakke med legen? Jeg hørte om en annen som ikke fikk noen få valium mot flyskrekk da han var tidligere misbruker. Uansett hvordan jeg blir tolket, så står jeg ved at jeg har et stort problem ved mitt misbruk.
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2008 #7 Skrevet 2. oktober 2008 Hei! Jeg røyka mye da jeg var i 20-åra, og nesten daglig fra jeg var 24-28. En dag var jeg bare så drita lei at jeg bestemte meg for å slutte. Det jeg var mest lei av, var alt stresset med å fikse seg dop, det var jo ikke alltid like enkelt. Så jeg slutta. Det gikk ganske greit, egentlig. Hadde jo suget, men sa til meg selv at nå er det nok. Og sånn må man repetere til det sitter. Du sier at du ikke har helt lyst å slutte...da bør du kanskje vente litt? Jeg for min del er ikke anti-anti, men det er uaktuelt for meg å røyke hasj igjen, for da begynner jeg helt sikkert med sigaretter igjen også, og det er helt uaktuelt. Men en kake derimot, det hadde jeg nok tatt i mot. Næsj, kontakte legen? Tror det er mange tilfeldigheter der, du kan møte en grei lege eller en fordømmende en. Jeg ville forberedt meg på noen kjipe dager fremover, som et ledd i behandlingen. Gå turer, fyll lungene med frisk luft. Det er uansett DU, og ingen andre, som kan få til dette. Lykke til!
rabagast Skrevet 2. oktober 2008 #8 Skrevet 2. oktober 2008 Når du først har funnet motivasjonen, er det ikke spesielt vanskelig å slutte. Tviler sterkt på at legen vil skrive ut medisiner som kan ha større potensiale for å være vanedannende enn hasjen - og strengt tatt tror jeg ikke du trenger det heller.
Mons Skrevet 2. oktober 2008 #9 Skrevet 2. oktober 2008 Når du først har funnet motivasjonen, er det ikke spesielt vanskelig å slutte. Tviler sterkt på at legen vil skrive ut medisiner som kan ha større potensiale for å være vanedannende enn hasjen - og strengt tatt tror jeg ikke du trenger det heller. Litt uenig. Tror det er lurt å ha noen dager med kjemisk hjelp til den verste uroen og søvnløsheten har gitt seg. Man blir ikke misbruker av å ta 5 mg valium på sengekanten i en ukes tid. Regner med at spritsjappa er et dårligere valg. Alternativet er å bare beskrive symptomene for legen og ikke fortelle om misbruket.
sebra Skrevet 2. oktober 2008 #10 Skrevet 2. oktober 2008 (endret) jeg tror ikke det er smart å begynne å ta valium , når man skal kutte ut hasjen. mange som kutter ut hasjen erstatter gjerne hasjen med andre ting , og da tviler jeg sterkt på at det er lurt å gå over til valiumen. grunnen til at jeg synes du skal gå til legen er at de kan henvise deg videre til psykolog, og de kan hjelpe deg med angsten. eller så kan legen hjelpe deg å komme i kontakt med folk som jobber med å hjelpe folk som sliter med rusproblemer. Endret 2. oktober 2008 av sebra
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2008 #11 Skrevet 2. oktober 2008 Hva med å dra på en ferie i et par tre uker til et sted der det overhodet ikke finnes tilgangs på hasj i den første slutteperioden. Ideelt sett et sted hvor det er mye du kan gjøre som gjør at du kan få tankene bort fra hasjen og kanskje komme i gang med en summ og frisk hobby.
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2008 #12 Skrevet 3. oktober 2008 Hva med å dra på en ferie i et par tre uker til et sted der det overhodet ikke finnes tilgangs på hasj i den første slutteperioden. Ideelt sett et sted hvor det er mye du kan gjøre som gjør at du kan få tankene bort fra hasjen og kanskje komme i gang med en summ og frisk hobby. Til Never-neverland?
Gjest mæ Skrevet 12. oktober 2008 #13 Skrevet 12. oktober 2008 Hva med å dra på en ferie i et par tre uker til et sted der det overhodet ikke finnes tilgangs på hasj i den første slutteperioden. Ideelt sett et sted hvor det er mye du kan gjøre som gjør at du kan få tankene bort fra hasjen og kanskje komme i gang med en summ og frisk hobby. Finnes ikke hasj på kreta....akkurat vært dær i min første hasj frie uke på seks år. Gikk veldi fint, men tungt å komme hjem igjen. må bare unngå å sette mæ sjøl i situasjona som kan friste mæ. tror det e veldi dumt å bytte ut hasjen med noe annet, selv om det bare er for en periode..man må jo lære sæ å leve uten "medisin". :gjeiper:
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå