Gå til innhold

Droppe sukkerpillene

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Dette emnet springer egentlig ut av noe annet jeg lurte på tidligere her... Men altså...

Jeg begynte på p-pillen yasmin for første gang for 3 1/2 uke siden, men valgte å droppe sukkerpillene fordi jeg tenkte jeg skulle utsette mensen. Men så hørte jeg av noen på forumet at dette ikke er lurt den første gangen man bruker p-pillen. Kan jeg i såfall spise pillen ut denne uken, og så ta de sukkerpillene neste uke for så å starte på nytt brett etter det? Da har jeg altså tatt p-pillen 1 uke lenger enn "man skal". Hvordan fungerer dette? Jeg er superferst og veldig forvirret.

Hilsen Miss Li

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har vel ingen verdens ting å si om du tar sukkerpillene eller ikke? De er vel der kun for å hjelpe deg å holde oversikt over når du skal begynne på nytt brett. Jeg har aldri noen gang spist sukkerpillene og er enda ikke gravid. :)

Skrevet
Hei!

Dette emnet springer egentlig ut av noe annet jeg lurte på tidligere her... Men altså...

Jeg begynte på p-pillen yasmin for første gang for 3 1/2 uke siden, men valgte å droppe sukkerpillene fordi jeg tenkte jeg skulle utsette mensen. Men så hørte jeg av noen på forumet at dette ikke er lurt den første gangen man bruker p-pillen. Kan jeg i såfall spise pillen ut denne uken, og så ta de sukkerpillene neste uke for så å starte på nytt brett etter det? Da har jeg altså tatt p-pillen 1 uke lenger enn "man skal". Hvordan fungerer dette? Jeg er superferst og veldig forvirret.

Hilsen Miss Li

Er det sånn å forstå at du allerede har begynt på brettet for neste måned? Altså at du har tatt piller i 3 uker, og så i stedet for å spise sukkerpiller har begynt rett på et nytt brett med ordentlige piller? Det er ikke å anbefale når man nettopp har begynt, nei.

Prevensjonen er ikke sikker om du tar en ukes pause på feil tidspunkt. Når du begynner med pillene skal være timet til syklusen din. Om du tar pause på feil tid i syklusen, så vil ikke prevensjonen virke som den skal.

Siden du alllerede har tatt piller en uke for lenge, ville jeg bare fortsatt ut brettet. Og ta sukkerpillene når du kommer til disse på det brettet du holder på med nå.

Skrevet
Har vel ingen verdens ting å si om du tar sukkerpillene eller ikke? De er vel der kun for å hjelpe deg å holde oversikt over når du skal begynne på nytt brett. Jeg har aldri noen gang spist sukkerpillene og er enda ikke gravid. :)

Ja, men ts har begynt rett på et nytt brett, og da blir det feil å plutselig ta en pause midt i brettet. Om man spiser sukkerpiller eller ei i pausen.

Skrevet

ops, sorry.. leste litt for fort. :) Fikk ikke med meg en utsatt mens ;)

Skrevet
Er det sånn å forstå at du allerede har begynt på brettet for neste måned? Altså at du har tatt piller i 3 uker, og så i stedet for å spise sukkerpiller har begynt rett på et nytt brett med ordentlige piller? Det er ikke å anbefale når man nettopp har begynt, nei.

Prevensjonen er ikke sikker om du tar en ukes pause på feil tidspunkt. Når du begynner med pillene skal være timet til syklusen din. Om du tar pause på feil tid i syklusen, så vil ikke prevensjonen virke som den skal.

Siden du alllerede har tatt piller en uke for lenge, ville jeg bare fortsatt ut brettet. Og ta sukkerpillene når du kommer til disse på det brettet du holder på med nå.

Ja jeg har begynt på brettet for neste måned ja, men innser at det var skikkelig dumt, for jeg kommer til å må hoppe over sukkerpillene neste gang også for jeg skal på ferie og nekter å ha mensen da. Så da hopper jeg over to ganger. Hva kan skje da? Hva kan skje dersom jeg venter to måneder med å ta sukkerpillene?

Gjest Elfrida
Skrevet

Tror ikke det er noe i veien for å hoppe over flere blødninger med Yasmin. Så lenge du tar pause på slutten av brettet på vanlig måte når du ikke skal hoppe over mensen igjen.

Gjest Gjest_Anie_*
Skrevet

Jada, du kan "fint" ta pillene en uke til nå, og så ta sukkerpiller neste uke f.eks... Det endrer ikke sikkerheten om du tar sukkerpiller denne uka eller neste uke, så lenge det går minst 3 uker mellom hver gang du har sukkeruke. Så det er ikke sånn at når du først har droppet en sukkeruke må du vente et helt brett til neste gang du kan ta sukkeruke..:) Det er ikke så nøye hvor mange uker det er mellom hver gang, så lenge det er minst 3.

Så ja, du kan gjøre som du har planlagt. Men det kan jo bli kluss likevel, siden du ikke har gått på pillene så lenge...

Skrevet

Jeg har aldri hørt noe om at det skal være mindre bra å gå direkte på 2-3 brett sammenhengende selv om du nettopp har begynt med pillene. Jeg trur heller ikke det er usikkert å ta pausen nå. Men jeg ville hørt med legen for sikkerhets skyld.

Jeg pleier å ta tre brett sammenhengende, men siste pille kan jeg ta midt i brett tre eller fire avhengig av når det passer meg å ta en pause. Eneste problemet er at kroppen sier i fra om jeg venter for lenge. Jeg spørte legen, og i følge han var det ufarlig når jeg sluttet så lenge jeg hadde tatt minst tre uker.

Men for å være helt sikker - jeg ville ringt legen. Det kan være forhold vi ikke vet om her, og det er ikke alltid smart å høre på alle som synser i vei på KG.

Skrevet

Det verste som kan skje er vel at du får mellomblødninger.

Skrevet

har ingenting å si hvor lenge du utsetter mensen, heller ikke når du akkurat har startet på p-pillen. mensen har ingen nyttig funksjon, og er derfor ikke nødvendig. du kan derfor utsette så lenge du vil uten at det er noe problem.

Skrevet

Jeg tar yasmin kontinuerlig. På to år har jeg hatt en pause, selv da fikk jeg ikke skikkelig mens. Legen min hadde ingen innsigelser på dette. Det største problemet er mellomblødninger og småblødninger, men selv de har avtatt kraftig hos meg.

Skrevet

Med Yasmin kan du godt gjøre som du beskriver, altså ta en ekstra uke med piller og så sukkerpillene. Det har ingenting å si om du utsetter mensen med en uke eller e helt brett til.

Det viktigste er at du ikke overstiger grensen på 7 pillefrie dager i løpet av et brett. Brettet du bar bruker litt av kan du bruke som reservebrett i tilfelle du vil usette mensen med bare en eller to uker neste gang.

Alt dette står forresten i pakningsvedlegget under "hva skal jeg gjøre hvis jeg vil utsette mensen".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...