Gå til innhold

FRP vil ha egne gutte-regler for bil

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Egen aldersgrense for gutter som vil ha førerkort. Det foreslår FrP-topp etter at skrytevideo med råkjøring havnet på nettet.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.6240273

Ja, hva synes dette om dette?

Har vi virkelig ikke kommet lenger?

Og hva om dette ble inført, hva skjer med 19-åringer som alerde har lappen? Må de levere den inn? Må de ta lappen på nytt når de er 20?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner jeg blir veldig provosert over dette!

Det er faktisk en del unge jenter som gjør akkurat det samme...

"At unge gutter driver denne formen for kjøring for å vise hvor gode sjåfører de er, og samtidig gjør det med fare for å skade andre for livet eller drepe folk, gjør at jeg mener det er på tide å diskutere alle midler som kan få en s"lutt på dette.

I går ble det kjent at en film som viser kjøring i 240 kilometer i timen ved E6 på Fauske lå ute på Internett"

hentet fra artikkelen...

Jeg tror 18 åringer kunne fått ta lappen, men med begrensninger... Ikke lov til å kjøre etter kl 21... Det er da de kjører som ville mann...

Men da er det viktig å bedre buss tilbudet i distriktene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Tine_*
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.6240273

Ja, hva synes dette om dette?

Har vi virkelig ikke kommet lenger?

Og hva om dette ble inført, hva skjer med 19-åringer som alerde har lappen? Må de levere den inn? Må de ta lappen på nytt når de er 20?

Hvorfor skal man godta kjønnsdiskriminering i de sakene som går på bekostning av menn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her gjør jo en del gutter en veldig god jobb med å stigmatisere seg selv og hverandre, og det er en kjennsgjerning at de er sterkt representert i trafikkulykkestatistikken der hvor alvorlige skader er resultatet.

Det gjelder også voksne menn: http://www.nettavisen.no/motor/article2103021.ece

De ler av kvinners kjøreferdigheter, mens de selv topper skadestatistikkene.

Egne regler? Tja... diskriminering er et stygt ord, men det er ganske ille å være en fare for andre også. Hadde det kun vært sine egne liv de satte på spill med tullfærene sine, så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egen aldersgrense for gutter som vil ha førerkort.

Jeg tror at "vil ha førerkort" impliserer at aldersgrensen gjelder for de som tar lappen, og ikke de som har fra før. Lover gjelder stort sett ikke med tilbakevirkende kraft uansett. Da blir det en innfasingsperiode på 2 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn tar mer risiko enn kvinner i det meste de gjør på grunn av hvordan hjernen funger/er byggd opp. Det er derfor mange gjør det superbra i næringslivet og tør å gjøre store ting som vi trenger for verdens utvikling.

Det betyr ikke at man kan påføre menn urettferdige lover i sammenlikning med kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Gjest Gjest_Thea_*
Menn tar mer risiko enn kvinner i det meste de gjør på grunn av hvordan hjernen funger/er byggd opp. Det er derfor mange gjør det superbra i næringslivet og tør å gjøre store ting som vi trenger for verdens utvikling.

Det betyr ikke at man kan påføre menn urettferdige lover i sammenlikning med kvinner.

Ikke? Det var da en pussig sammenligning, næringsliv og trafikk.

I næringslivsøyemed kan man nok ikke rettferdiggjøre ulike lover for menn og kvinner. Men innen trafikken stiller saken seg annerledes. Hvorfor? Fordi unge mannlige bilister kjører i hjel seg selv og andre i større grad enn unge kvinnelige bilister. Det handler om liv og død i trafikken. I næringslivet handler det om penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden mange flere jenter enn gutter bedriver selvskading, synes jeg man bør innføre 20-årsgrense på barberblad til jenter. :jepp:

-g

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden mange flere jenter enn gutter bedriver selvskading, synes jeg man bør innføre 20-årsgrense på barberblad til jenter. :jepp:

-g

Det er faktisk feil. Det er flere gutter enn jenter. Men flere jenter går for å få hjelp og blir dermed oppført. De fleste gutter velger å skjule det.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er hårreisende!!

For det første er det diskriminerende og ekstremt urettferdig, loven burde isåfall gjelde begge kjønn. Og snakk om å dra alle over en kam! Dette går utover de som kjører ordentlig (selv om det i tilfelle er en liten prosent.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir helt matt jeg. Dette er et tema som flere har fremmet lenge. Både andre partier og UP f.eks. Men så snart frp ytrer det så er det galt.

Men uansett: Det er en kjennsgjerning at det er flest unge gutter som bedriver villmanskjøring som dette. Og det fører til død og lemestning. Så noe må iallefall gjøres. Å snakke om diskriminering i dette tilfelle blir for dumt. Her gjelder det liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinnelige førere 18-19 er mer skadeutsatt enn mannlige førere 18-19, så å heve aldersgrensen for menn til f.eks. 20 har kanskje ikke så mye for seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...