Gå til innhold

Valg av speilreflekskamera

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har nikon D40, og det er mye kamera for pengene (siden det koster bare 3000,-) Jeg er selv bare en hobby fotograf.

Før hadde vi Canon eos 350D som også er et veldig enkelt og supert speilrefleks, men dog rundt 6000,-

Canon har generelt mer utstyr/enklere å finne utstyr til.

Skrevet

Jeg fotograferer MYE, og har derfor selv et speilreflekskamera av den mer avanserte typen. Det gir fantastiske bilder, men du får ingenting gratis - du må gjøre all jobben selv. Det passer for meg, men ikke for min mann! :) Og slikt er det lurt å ta hensyn til; det er ikke alltid de dyreste, mest avanserte kameraene som passer akkurat DEG!

Jeg snakket med en bekjent i helgen, som har Nikon D40. Dere er nok omtrent på samme nivå, og hun var superfornøyd!! Hun fremhevet nettopp at det var såpass enkelt at hun kunne bruke det uten problemer, samtidig som du jo selvfølgelig kan bytte objektiver og kjøpe til annet utstyr etterhvert som du utvikler deg som fotograf, og vil ha flere muligheter. I tillegg er det jo et rimelig kamerahus!

Hennes kompis igjen, har Nikon D80. Det er et kamera som min bekjente IKKE likte, fordi det var i overkant avansert for henne. Men igjen; det passet HAM.

Forøvrig er det nok merker som er mer fleksible enn både Canon og Nikon, når det gjelder det å f.eks. kunne bruke eldre objektiver som man kan komme over til en fin pris osv, men det er ikke sikkert at dette er relevant i ditt tilfelle.

Skrevet
Før hadde vi Canon eos 350D som også er et veldig enkelt og supert speilrefleks, men dog rundt 6000,-

Canon har generelt mer utstyr/enklere å finne utstyr til.

350D finnes ikke lengre, men skal man ha det brukt så koster det kanskje i overkant av 2000 kroner.

At det er enklere å finne utstyr til Canon er en regelrett usannhet, bare så det er sagt.

Modeller som er verd å sjekke ut, alle er i begynnersegmentet så alle skal være veldig enkle å betjene:

Canon 1000D

Canon 450D (evt. 400D)

Nikon D40

Nikon D60

Olympus E-420

Sony Alpha a200

Pentax K200D

Pentax k-m (ikke på markedet riktig ennå, men det kommer før jul og vil koste i underkant av 4000 hvis jeg ikke er helt på jordet nå.)

En liten anbefaling på tampen. Ta en tur i en fotobutikk og kjenn på hvordan de forskjellige modellene ligger i hånda, hvor tunge de er, etc. Det vil kanskje hjelpe i valget. Kvalitetsmessig er det ingen av disse som står tilbake for de andre, så det trenger du egentlig ikke å tenke på.

Skrevet (endret)

Tusen takk for svar dere! Jeg har bestemt meg, jeg gaar for Canon EOS 450D!

Var innom en fotobutikk og kjente paa det idag, og det foeltes perfekt! Faktisk mye mye bedre enn forventet! Gleder meg :bolledeig:

Takk igjen :klem:

Endret av Chimamanda

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...