Gjest Gjest Skrevet 30. september 2008 #1 Skrevet 30. september 2008 Jeg bare prøver meg her. Jeg fikk plutselig for et par måneder siden utbrudd i hodebunnen, heldigvis er det i hodebunnen, og ikke i ansiktet. Det var kviselignende, og så tørket de inn på en måte, har nå sånne tørre store røde sår og store hudflak overalt i hodebunnen. Hva tror dere at dette kan være? Har tørr hud ellers, får fet hud i hodebunnen etter 2-3 dager. I tillegg klør det og føles stramt. :/ :S Noen som har samme erfaringer? Takk for alle svar.
rabagast Skrevet 30. september 2008 #2 Skrevet 30. september 2008 (endret) Prøv å google seboreisk dermatitt og se om du kjenner deg igjen i beskrivelsen. Endret 30. september 2008 av rabagast
Gjest Bond Skrevet 30. september 2008 #3 Skrevet 30. september 2008 (endret) Høres ut som mulig seborroisk dermatitt, ja. Det er ikke livsfarlig, men ganske irriterende. Men best å snakke med en hudlege fortest mulig, det er jo mulig at det er noe annet også. Det finnes linimenter som hjelper ganske bra (jeg bruker Diprosalic da jeg blir plaget), også tjæreshampo og andre produkter som er laget for seborroisk dermatitt (så vidt jeg kan huske er det sånn det skreves, men er ikke sikker), men for de fleste ting trenges det resept. Problemet med seborroisk dermatitt er at det er utrolig vanskelig å bli kvitt det, man kan behandle, men faren er stor at det kommer tilbake. Hvis jeg er stresset, reagerer hudebunnen med en gang. Utrolig plagsomt! Endret 30. september 2008 av mrs_bond
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2008 #4 Skrevet 30. september 2008 kjøp en shampoo som heter fungoraL på apoteket. bruk den daglig i noen dager, og forhåpentligvis er det borte etterpå. jeg fikk det samme etter at jeg farget håret litt for ekstremt, og kulden gjorde sitt til at hodebunnen streika. det pleier å gå bort etter at jeg har brukt shampooen et par ganger. kommer det tilbake igjen etter noen uker eller måneder så gjenta prosessen. lykke til'! jeg har ikke eksem da, men en type sopp..men like symptomer.
Saeria Skrevet 30. september 2008 #5 Skrevet 30. september 2008 Hvis Fungoral ikke virker, prøv Selukos. Den fås også på apoteket. Seborreisk dermatitt/seborreisk eksem er kronisk, men kan holdes i sjakk med behandling. Det som forårsaker eksemet er en oppblomstring og overfølsomhet for en sopp som normalt skal være i huden. Eksemet blir gjerne verre om høsten og våren, når været er ektra ustabilt.
Gjest TS Skrevet 3. oktober 2008 #6 Skrevet 3. oktober 2008 Hei, trådstarter her. Jeg skaffet meg Fungoral i forgårs, brukte den i går, og jeg tror den funker. For det klør ikke like mye lenger, og de tørre klumpene har blitt mindre liksom. Er det sånn det skal være? (må bare være sikker :gjeiper:)
Saeria Skrevet 3. oktober 2008 #7 Skrevet 3. oktober 2008 Ja, det er sånn det bruker å fungere. Du kan gjerne merke en økt flassing de kommende dagene, men dette vil gi seg etterhvert. Bruker du shampoen en til to ganger i uka fremover, kan du unngå de fleste utbruddene. Jeg kan også informere om at å gå (ut) med fuktig hodebunn, kan gi en oppblussing av eksemet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå