Gå til innhold

Hjelp til farge i stua!

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Kristin_*
Skrevet

Hei! Har en hvitmalt stue som jeg er litt lei. Kunne tenke meg å male den, men har ikke råd til ny sofa så jeg får ta den som utgangspunkt. Den er mørkeblå og gulvet består av brunrøde fliser. Det er masse vinduer så lys er ikke noe problem. Har noen forslag til farge - jeg greier ikke å se hva som passer til sofaen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hm..jeg er ingen ekspert!men hva med caffelatte?? Det er litt mørkere enn hvit.. Men allikevel ikke så mørk! Synes ikke du skal eksperimentere med konkrete farger. Hvertfall ikke i et rom som stua. Du nevner at du har mye lys og dermed kan caffelatte være fint. Vi har det på kortveggene og latte på langveggene. Blir litt spill i rommet og veldig fint:)

Skrevet

Personlig er jeg ikke så glad i caffe latte, fordi det er så mange som har det. Men hvis det passer til gulvet, er iallefall caffe latte en forholdsvis nøytral farge.

Dette med fargevalg er jo veldig smaksbetont og personlig, og det finnes selvsagt ingen fasit. Når det er sagt liker jeg veldig godt grått. Dette fordi det er en farge man ikke blir lei, det er en farge som er lett å kombinere med andre fargeklatter i et hus og det er lett å variere uttrykket ved å bare endre gardiner, blomster på bordet, etc.

Sjekk fargen ren grå, rundt 2500-3000. Vi har hatt den i ti år i stua, og jeg finnes ikke lei. :)

Skrevet

Siden sofan er blå kan du jo feks. male veggene i en lysere blåtone. Da kan du dekorere litt ton-i-ton innenfor det fargefeltet,mye lekkert! Du kan også beholde en av veggene hvite for å få det litt freshere og gjerne bruke noe av den hvite interiørpynten du sikkert har fra før. Det blir jo en veldig fin helhet at noen av fargene går igjen i rommet.

:tommelopp:

Skrevet
Sjekk fargen ren grå, rundt 2500-3000. Vi har hatt den i ti år i stua, og jeg finnes ikke lei. :)

Har du mer eksakt fargenavn? Er paa utkikk etter en fin graa farge vi kan ha i stua.

Skrevet
Har du mer eksakt fargenavn? Er paa utkikk etter en fin graa farge vi kan ha i stua.

2500 eller 3000. Dette er rene gråfarger.

Skrevet
Siden sofan er blå kan du jo feks. male veggene i en lysere blåtone. Da kan du dekorere litt ton-i-ton innenfor det fargefeltet,mye lekkert! Du kan også beholde en av veggene hvite for å få det litt freshere og gjerne bruke noe av den hvite interiørpynten du sikkert har fra før. Det blir jo en veldig fin helhet at noen av fargene går igjen i rommet.

:tommelopp:

Jeg tror jeg ikke ville malt stua med utgangspunkt i en farge på en sofa. Men dette er som sagt bare synsing fra min side.

Det henger nok også sammen med at jeg ikke synes lyseblått høres så veldig fint ut heller.

Gjest Gjest_Kristin_*
Skrevet

Takk for svar, det er gøy å høre synspunkter. Jeg har også fått tips om å male det i en slags krydderfarge - litt svak rødbrun farge hvis det sier dere noe.. Noen med den erfaringen?

Skrevet

Jeg liker fargen Lys Toscana veldig godt! Syns stuer skal være varme i fargen, og ville derfor ikke valgt grå, siden de lett blir kalde. Har antikkhvitt i stuen min, samt en gråfarge som er litt mørkere. Det ble for kaldt for meg, så skal male det over med lys toscana og en hvitfarge - bomull? vanilje kanskje? fine farger.

Elastica: er du klar over hvor mange nyanser det finnes av grått i skalaen 2500-3000? Det sier ikke meg noe om du kommer inn i butikken min og sier "jeg skal ha grå i skalaen 2500-3000". Jeg må ha eksakt kode og/eller navn. helst ikke bare navn, da mange farger har like navn, men de har unike koder :)

Skrevet

Stua mi gaar i sort, soelv og hvitt, altsaa ganske kaldt i utgangspunktet, derfor blir det liksom litt feil med varme og beige nyanser som cafe latte og vanilje....jeg maa nok ha en anelse graatt...

Skrevet

Det skulle jo være litt avhengig av gulvtonen, da de to skulle i hvert fall matche, synes jeg. Sofaen er ikke viktigst, men litt lurt å tenke på dette også (hvis du ikke planlegger å bytte snart).

Kanskje ta med fargetkortet hjem og se over gulvet hva som passer godt sammen?

Eller finn det som er nærmest til gulvet og gå rundt i malingbutikken og se hva som passer sammen.

Hvis du har bestemt for noe eller står mellom noen få, kjøp gjerne en prøve og mal det over en litt større overflate og se hvordan det ser ut i stuen i forskjellige lys, sammen med både gulv og møbler.

De fleste kan kanskje ikke komme på farger som kunne passe sammen helt uten å tenke, men man kan jo godt se forskjell mellom hva som er mer og mindre behagelig kombinasjon.

Skrevet (endret)
Jeg liker fargen Lys Toscana veldig godt! Syns stuer skal være varme i fargen, og ville derfor ikke valgt grå, siden de lett blir kalde. Har antikkhvitt i stuen min, samt en gråfarge som er litt mørkere. Det ble for kaldt for meg, så skal male det over med lys toscana og en hvitfarge - bomull? vanilje kanskje? fine farger.

Elastica: er du klar over hvor mange nyanser det finnes av grått i skalaen 2500-3000? Det sier ikke meg noe om du kommer inn i butikken min og sier "jeg skal ha grå i skalaen 2500-3000". Jeg må ha eksakt kode og/eller navn. helst ikke bare navn, da mange farger har like navn, men de har unike koder :)

Da kan ikke du være særlig kompetent, for alle vi som jobber med maling skjønner at dette er S2500-N og S3000-N fra vår kjære og kjente NCS farvevifte ;)

Det er den rene gråskalaen som du finner først i NCS vifta til neste gang det kommer noen og spør deg ;)

Og til trådstarter, velg deg ut noen farger du liker utifra et kart og kjøp prøver av disse så får du sett de på din egen vegg i ditt eget lys :)

Endret av Maryell
Skrevet

Jeg har en farge som heter 2500. Den er ren grå. 3000 er litt mørkere, siden tallet angir hvor mye sort den består av. Dette er NCS sitt system.

Skrevet
Da kan ikke du være særlig kompetent, for alle vi som jobber med maling skjønner at dette er S2500-N og S3000-N fra vår kjære og kjente NCS farvevifte ;)

Det er den rene gråskalaen som du finner først i NCS vifta til neste gang det kommer noen og spør deg ;)

Og til trådstarter, velg deg ut noen farger du liker utifra et kart og kjøp prøver av disse så får du sett de på din egen vegg i ditt eget lys :)

Der hadde du svart, ser jeg. Jeg hadde forresten ikke fått med meg bokstavene, men regner med at det ikke forandrer noe.

Skrevet

Jeg er også kjempeglad i lys toscana. Det er en varm og behagelig farge, som helt sikkert vil passe godt til gulvflisene dine. Vi hadde denne i stua på vår forrige bolig, og jeg savner den sånn! Må vel hive meg rundt og male snart...

:)

Skrevet

Veldig vanskelig å anbefale en farge når man ikke har sett rommet.

At sofaen er blå - ja det finnes jo haugevis av blånyanser.

Mye lys inn i rommet? Ja, men fra hvilken retning?

Morgensolen har en hel annen effekt enn kveldssolen.

Rom vendt mot sør har en helt annen atmosfære enn et rom vendt mot nord.

Ikke vet jeg hvor vågal du er heller ;)

Når det er sagt så ville jeg muligens gått for en oransje farge.

Det ville passet veldig godt til en blå sofa (men igjen, det avhenger av hvordan rommet er)

Gjest Gjest_Kristin_*
Skrevet
Veldig vanskelig å anbefale en farge når man ikke har sett rommet.

At sofaen er blå - ja det finnes jo haugevis av blånyanser.

Mye lys inn i rommet? Ja, men fra hvilken retning?

Morgensolen har en hel annen effekt enn kveldssolen.

Rom vendt mot sør har en helt annen atmosfære enn et rom vendt mot nord.

Ikke vet jeg hvor vågal du er heller ;)

Når det er sagt så ville jeg muligens gått for en oransje farge.

Det ville passet veldig godt til en blå sofa (men igjen, det avhenger av hvordan rommet er)

Ja, orange ja... det er ikke så langt unna den krydderfargen jeg nevnte. Sofaen er mørkeblå og vinduene vender mot sør og vest så solen står på her hele dagen nesten. Mer kveldssol enn morgensol. Må nok prøve å finne en farge i den retningen som passer til de rød-brune flisene... Takk for tips!

Skrevet

Da får du jo både den sterke sola og den varme kveldssola, så står nok fortsatt fast på oransje ja.

Bare hyggelig :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...