Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Jobbsøker
Skrevet

Når man skal skrive en CV for å søke på jobb etter endt høyere utdanning, lurer jeg på hvor mye man skal ta med. Når det gjelder utdanning, skriver man opp videregående skole og folkehøyskole for eksempel, eller bare selve utdanningen som er relevant for stillingen?

Når det gjelder tidligere arbeidserfaring, hvor mye skal jeg skrive opp der? Jeg har hatt diverse sommerjobber og deltidsjobber. Noe er delvis relevant for det jeg søker på, mens annet er mer perifert.

Hvordan gjør dere det?

Jeg har også skrevet opp fødselsdato, adresse, telefon og e-post øverst, i tillegg til navn. Er det korrekt?

Jeg har også et spørsmål om selve søknaden. En venninne av meg nevnte der at hun var gift og hadde barn. En annen nevnte noe om fritidsinteresser. Er disse tingene vanlig å ha med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville holdt den så enkel som mulig, dvs. ikke inkludere farger og mye annen formatering. Dette er viktig å få med:

- personlig info (fullt navn, fødselsdato, sivilstand og kontaktinfo), gjerne med bilde

- nøkkelkvalifikasjoner (som feks datakyndig, effektiv, systematisk, ærlig, arbeidsglad osv)

- yrkeserfaring

- utdanning

- datakunnskaper

- kurs/utmerkelser

- språk

Hvis du er nyutdannet og ikke har så mye å skrive på cv'en, ville jeg skrevet opp alt jeg hadde gjort, men kun på én linje det som gjelder sommer- og deltidsjobb. Dette viser at du ikke har noen hull, dvs. at du kan vise at du har gjort noe fornuftig de siste årene. Hvis du derimot har jobbet i mange år kan du kutte ut sommer- og deltidsjobber du hadde for 7-8 år siden og mer. Fritidsinteresser ville jeg kun inkludert i selve søknaden.

Jeg ville også ringt på alle jobbene jeg søkte på, dette viser engasjement og du får samtidig sjansen til å presentere deg. Husk for all del å lese jobbannonsen nøye, og lær deg det grunnleggende om firmaet.

Lykke til!

-misa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...