Gå til innhold

Hvordan holde seg våken?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har akkurat begynt i ny jobb, og vi har en del møter. Jeg jobber med et stort prosjekt, og en del av møtene jeg blir innkalt til er dermed litt fjernt fra akkurat det jeg driver med. Da blir det også ganske kjedelig, og jeg sliter så utrolig med å holde meg våken. Prøver alt jeg kan å våkne, men hodet dupper ned og øynene glir igjen, og det er veldig ubehagelig og flaut å sitte slik.

Det lureste hadde selvfølgelig vært å sove nok om natten, men når jeg sitter i et møte er det litt sent å tenke på det. Jeg prøver også å drikke litt kaffe, men den varer ikke hele møtet, og hjelper heller ikke spesielt.

Finnes det noen triks for å holde seg våken?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hørtes kjent ut dette her=)

Sove godt om natten er som du sier den beste løsningen. Jeg slet litt med dette i overgangen fra student til jobb, da jeg måtte stå opp to timer tidligere og samtidig knapt justerte når jeg la meg.

Når man først sitter der, hjelper det å ha noe å drikke på. Iskaldt vann, te eller kaffe. Ta gjerne en kaffe rett før møtet - da den oppkvikkende effekten kommer litt senere.

Ellers er det beste tipset jeg kan gi å følge med på hva som blir sagt, selv om det gir deg lite. Er man konsentrert blir man ikke så lett trøtt.

Skrevet

Støtter det å drikke kaffen litt tidligere. Å drikke i løpet av møtet hjelper ikke, du må drikke den en halvtimes tid på forhånd, så koffeinen får tid til å bli tatt opp i kroppen.

Hold hodet ditt opptatt med noe. Du må ha noe å konsentere deg om. Om det de snakker om er dørgende kjedelig og helt urelevant for det du holder på med, må du finne noe annet å konsentrere deg om. Du kan tenke på din egen jobb, eller du kan lage handleliste, eller hva som helst. Jeg pleier å tenke på min egen jobb, men så har jeg også en "tenkejobb", altså masse matematiske problemer som jeg prøver å tenke frem en løsning på.

Å bare sitte der og glo på en fyr som står fremme og babler er ihvertfall rene sovemedisinen.

Sånne møter er forresten noe stort tull. De lager allskens undersøkelser om hvor mye tid man tuller vekk på private eposter og slikt på jobben. Men de store tidssløserne er jo nettopp disse møtene, som man er nødt til å gå på til tross for at det har null relevans til det man selv jobber med. Man kaster vekk tiden, i tillegg til at man blir søvnig og derfor presterer dårligere når man endelig kommer seg ut derifra.

• Liker 1
Skrevet

Følg med på det det snakkes om, og noter litt underveis, selv om det er kjedelig - det kan jo gi deg en del info om nye kolleger og hva de driver med.

Skrevet

Skal absolutt prøve å drikke kaffen tidligere, i hvert fall hvis jeg har muligheten. Å følge med på hva det snakkes om er jo det jeg gjør, dvs. jeg prøver så godt jeg kan, det hjelper overhodet ingenting. Men dersom jeg har noe å notere i har jeg i hvert fall noe å holde på med, så det hjelper kanskje litt (en annen fyr her driver og spiller kabal på mobilen under møtene, så det er jo også et alternativ :fnise: ).

Jeg prøver også å finne noe annet interessant å tenke på når jeg merker at jeg driver og blir trøtt, men jeg greier liksom ikke å komme på noe (annet enn at "jeg vil sooooove!").

Er enig at sånne møter er noe stort tull, vi får jo virkelig ingenting ut av det. Men det er jo et kjent fenomen (som i Dilbert: Bored? Lonely? Call a meeting!).

Skrevet

Fru Clinton sin måte å løse det på, er visstnok å sitte og klipe seg selv hardt i håndbaken.

Skrevet
Fru Clinton sin måte å løse det på, er visstnok å sitte og klipe seg selv hardt i håndbaken.

Jeg har prøvd å klipe meg hardt i låret, men det hjelper ingenting det heller. Jeg er helt håpløs.

Skrevet

Det høres litt flåsete ut, men jeg pleier å gjøre knipeøvelser med underlivet eller magemusklene. Intervalltrening. Det er for slitsomt til at jeg sovner av det, og ingen merker noe.

Andre ganger går jeg gjennom alle møtedeltakerne i hodet og ser om jeg husker navnene, og hvis ikke jeg husker hva de heter, hva jeg synes de passer til å hete. Eventuelt gjetter hva slags hobbyer de har, hvor mange barn de har, om de er hunde- eller kattemennesker og så videre (i det uendelige).

Nå høres jeg helt fullstendig barnslig og respektløs ut, men jeg har en litt spesiell jobb der jeg har lange perioder uten å være aktiv, men må likevel være til stede.

Lykke til.

Skrevet
Det høres litt flåsete ut, men jeg pleier å gjøre knipeøvelser med underlivet eller magemusklene. Intervalltrening. Det er for slitsomt til at jeg sovner av det, og ingen merker noe.

Andre ganger går jeg gjennom alle møtedeltakerne i hodet og ser om jeg husker navnene, og hvis ikke jeg husker hva de heter, hva jeg synes de passer til å hete. Eventuelt gjetter hva slags hobbyer de har, hvor mange barn de har, om de er hunde- eller kattemennesker og så videre (i det uendelige).

Nå høres jeg helt fullstendig barnslig og respektløs ut, men jeg har en litt spesiell jobb der jeg har lange perioder uten å være aktiv, men må likevel være til stede.

Lykke til.

Takk, dette høres interessant ut. Skal testes. :)

• 2 år senere...
Skrevet

Hvis det blir for gale, så unnskulder jeg meg å går på toalettet. Skvetter litt vann i ansiktet og stikker gjerne hodet utenfor i frisk luft hvis jeg er i nærheten av en utgangsdør. Jeg lager også "to do"-list, ting jeg vil gjøre når jeg er ferdig med møtet, eller når jeg kommer hjem.

Jeg er til tider helt håpløs selv, men det beste er nok søvn, en liten gåtur før arbeidsdagen starter, nok vann og kaffe :-p

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...