Gå til innhold

enda mer strikking...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som skjønner hva dette betyr ?

"Når arb måler 10-11-12 (12-13) cm settes det 1 merketråd i hver side."

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er en tråd som du legger mellom masken du akkurat har strikket og den neste.. Jeg pleier ofte å flytte tråden med meg oppover mens jeg strikker. Altså at neste gang jeg kommer til der tråden er, så legger jeg den ene enden mellom maskene igjen før jeg strikker videre.

Merketråden er der for å markere noe. Jeg gjetter på at i ditt tilfelle er det f.eks. midt i sidene på en genser, eller sidene på en bukse som skal merkes av?

Det kan f.eks. være nødvendig å huske hvor midt på siden av arbeidet er for å kunne vite hvor fellingene til skuldrene skal komme, eller hvor et mønster skal starte.. :)

Lykke til!

Skrevet

Viss du skal flytte tråden med deg oppover kan det vere greitt å knyte han saman til ein runding, så kan du berre ta han over på pinnen uten å vere redd for at han sklir ut av strikketøyet. Det er sikkert smak og behag, då.

Det treng heller ikkje vere ein tråd, du kan bruke sikkerheitsnåler, binders, spesielle markørar du kan kjøpe i strikkebutikken - bruk fantasien, så lenge det gjer jobben det skal. :)

Skrevet

Tusen takk for hjelpen , men er redd jeg er såpass grønn på dette at jeg fremdeles ikke skjønner helt hehe .

Er dette :

En tråd jeg legger mellom maskene ?

Er det en løst tråd som jeg fester inni selve strikketøyet ?

Dette er en vott til en baby forresten .

• 1 måned senere...
Skrevet

Tråden skal ikkje på nokon måte sitje fast i strikketøyet. Det skal kunne gå an å ta han av. Anten kan du bruke ein tråd som rett og slett berre er ein tråd, men då kan det vere greitt at han er litt lang så han ikkje sklir av - då er liksom funksjonen vekke. :) Eller du kan knyte saman til ein runding. Då sklir han ikkje av, men du kan då ikkje ta han av når som helst. Du må vente til du har strikka deg fram til der tråden sit.

Det er berre ein måte for deg å hugse kor eit spesielt punkt på strikketøyet er. Kva for ein metode du vil bruke for å hugse det er heilt fritt. :)

Skrevet

Jeg bruker maskemarkører i stedet for en løs tråd. Enklere å følge med oppover, og så ser det pent ut. :Nikke:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...