Gjest dyskalkuli1 Skrevet 29. september 2008 #1 Skrevet 29. september 2008 Jeg er 18 og fikk for et halvt år siden påvist dyskalkuli, jeg er den eneste jeg kjenner som har det og leter derfor her^^ Er det noen andre som har fått påvist dyskalkuli? Kan du ikke fortelle litt om hvordan du har hatt det i ettertid? fått hjelp+ yrkesliv/studier osv. Gjerne kom med hvordan du fungerer i hverdagslivet (kalkulator på mobil, regler osv)
Gjest Trolletrine Skrevet 29. september 2008 #2 Skrevet 29. september 2008 Jeg har dyskalkuli,og tenker igrunn ikke over det Bortsett fra at jeg f.eks i butikker alltid avrunder opp for å være sikker på at jeg har penger,og at jeg sikkert bruker kalkulatoren på mobilen MYE mer enn andre,så er det ellers ikke så merkbart. Under studiene måtte jeg gjennomføre en 100% korrekt medikamentprøve,og da strevde jeg MYE i over 2 år før jeg skulle ha prøven.De andre i klassen så på medikamentpensum (5-6 klasse mattepensum) et par dager før prøven Men selv om folk ler av dette,så er jeg KJEMPESTOLT over egen prestasjon!!!I yrkeslivet går det også veldig greit,men jeg må helst være alene mens jeg lager i stand en injeksjon osv(og det er alltid en som skal sjekke at det stemmer).Og bruker kalkulator igjen Alt i alt ingen store problemer!
Gjest StockDama Skrevet 29. september 2008 #3 Skrevet 29. september 2008 Mer eller mindre det samme som lotte00, runder oppover så jeg er sikker på at jeg har nok penger når jeg handler. Kalkulator brukes ofte. Butikkjobben går egentlig greit, siden alt regnes ut på maskina. Men påvirker meg generelt ikke. Its peachy.
Gjest dyskalkuli1 Skrevet 29. september 2008 #4 Skrevet 29. september 2008 Dere er heldige:O jeg sliter med datoer, klokkeslett, skole selvfølgelig, jeg aner ikke hvordan jeg skal klare å bestå matten? når jeg baker sliter jeg, jeg glemmer ting hele tiden, klarer ikke høyre/venstre, sliter med å kjøre opp osv maaange ting det er vel forskjellige grader
Gjest Trolletrine Skrevet 29. september 2008 #5 Skrevet 29. september 2008 Vet du,tror jeg anbefaler deg å gå inn på dyskalkuli.net.Det er en veldig bra side med info,diskusjonsforum etc.
Gjest Gjest_jada_* Skrevet 30. september 2008 #6 Skrevet 30. september 2008 Har også dyskalkuli. Men har lite peiling på hva jeg kan kreve. som f. eks. fritak fra karakter slik at det ikke på virker snittet mitt. og på eksamen har vi en del der vi ikke får bruke noen slags hjelpemidler, t.o.m. kalkulator. alt jeg veit jeg har krav på er ekstraundervisning og lengre tid på prøver. Har noen av dere andre peiling?
TiaMaria86 Skrevet 30. september 2008 #7 Skrevet 30. september 2008 I første klasse på vgs slet jeg som bare det med matten, det har jeg gjort i absolutt alle år, selv de letteste mattestykker var vansklige for meg, og jeg pugget matte 5 timer for dagen HVER dag i 3 mnd, og strøk like mye i alt jeg tok i :S Etter det ble jeg bedt om å ta en masse tester og styr, og fikk påvist dyskalkuli, og det gjorde til at jeg fikk rettigheten å ha bestått matte garantert, akkurat som en med lese og skrivevansker automatisk får 2 i alle sanne fag. I dag går ikke jeg på skole lengre, men når jeg er i butikken runder jeg alltid av prisen på varen for å sjekke at jeg har nok penger, og går for sikkerhetens skyld med mobilen i handa og regner, ellers tyr jeg alltid til kalkulator, ellers har det ikke hemmet meg så mye, annet i baking og slikt, det er litt slitsomt å ikke få til, men ellers fint =)
Gjest Gjest_Ellen_* Skrevet 1. oktober 2008 #8 Skrevet 1. oktober 2008 Dyskalkuli er akkurat det samme som dysleksi, bare at det er med bokstaver. Jeg har dysleksi og er ikke så god til å lese og stokker om bokstaver så de blir til andre ord, hehe men ikke stress med tallene, det er jo bare sånn det er for deg så lenge du ikke skal jobbe med tall så er det jo ingen fare
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2008 #9 Skrevet 2. oktober 2008 Har det, og møtt MYE motgang pga det;) Du har rettigheter, spør hvis du lurer pa noe.
Gjest dyskalkuli1 Skrevet 2. oktober 2008 #10 Skrevet 2. oktober 2008 Hvilke rettigheter har jeg da (er vgs elev)? det jeg har nå er en time ekstra matte m lærer i uka (i gruppe) og det er egentli det... dessuten får jeg bruke kalkis på tentamner. Jeg har forresten blitt fortalt at folk med dyskalkuli ofte har problmer med gramatikk, kan det stemme?
Gjest Nysjerrig økonom Skrevet 2. oktober 2008 #11 Skrevet 2. oktober 2008 Jeg har lenge lurt på hvordan en person med dyskalkuli opplever dagliglivet. Er dere hardt rammet, eller bare litt? Kan dere som har fått denne diagnosen fortelle litt om hvordan dere opplever en typisk hverdag. Går det greit å slå et telefonnr som du har skrevet ned på en lapp, hva med å skrive et når når det blir fortalt? Sliter dere med abstrakt matematikk i tillegg til selve regningen? Hva med geometri versus algebra? Er det veldig vanskelig å huske pin-kode, telefonnr og sånt? Grunnen til jeg spør, og jeg håper ikke noen tar seg nær av spørsmålene mine, er fordi jeg selv er veldig matematisk, kanskje litt for mye, og derfor er veldig fascinert av dyskalkuli. F.eks. når jeg skal huske en pin-kode eller telefonnr, så finner jeg en måte å regne ut koden på. F.eks. 3287 vil bli 3*2+2=8, 8-1=7 - sånn husker jeg den koden.
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2008 #12 Skrevet 2. oktober 2008 Jeg har lenge lurt på hvordan en person med dyskalkuli opplever dagliglivet. Er dere hardt rammet, eller bare litt? Kan dere som har fått denne diagnosen fortelle litt om hvordan dere opplever en typisk hverdag. Går det greit å slå et telefonnr som du har skrevet ned på en lapp, hva med å skrive et når når det blir fortalt? Sliter dere med abstrakt matematikk i tillegg til selve regningen? Hva med geometri versus algebra? Er det veldig vanskelig å huske pin-kode, telefonnr og sånt? Grunnen til jeg spør, og jeg håper ikke noen tar seg nær av spørsmålene mine, er fordi jeg selv er veldig matematisk, kanskje litt for mye, og derfor er veldig fascinert av dyskalkuli. F.eks. når jeg skal huske en pin-kode eller telefonnr, så finner jeg en måte å regne ut koden på. F.eks. 3287 vil bli 3*2+2=8, 8-1=7 - sånn husker jeg den koden. Ser det for meg i "bilder" og "avstand" fra hjemmsted til byen feks.. husker som regel ikke tlf numre men er en kløpper pa navn og ansikt!, pin koder gar ok men geometri og algebra er GRESK
Gjest Trolletrine Skrevet 2. oktober 2008 #13 Skrevet 2. oktober 2008 [quote . F.eks. når jeg skal huske en pin-kode eller telefonnr, så finner jeg en måte å regne ut koden på. F.eks. 3287 vil bli 3*2+2=8, 8-1=7 - sånn husker jeg den koden.
Gjest dyskalkuli1 Skrevet 3. oktober 2008 #14 Skrevet 3. oktober 2008 Jeg har lenge lurt på hvordan en person med dyskalkuli opplever dagliglivet. Er dere hardt rammet, eller bare litt? Kan dere som har fått denne diagnosen fortelle litt om hvordan dere opplever en typisk hverdag. Går det greit å slå et telefonnr som du har skrevet ned på en lapp, hva med å skrive et når når det blir fortalt? Sliter dere med abstrakt matematikk i tillegg til selve regningen? Hva med geometri versus algebra? Er det veldig vanskelig å huske pin-kode, telefonnr og sånt? Grunnen til jeg spør, og jeg håper ikke noen tar seg nær av spørsmålene mine, er fordi jeg selv er veldig matematisk, kanskje litt for mye, og derfor er veldig fascinert av dyskalkuli. F.eks. når jeg skal huske en pin-kode eller telefonnr, så finner jeg en måte å regne ut koden på. F.eks. 3287 vil bli 3*2+2=8, 8-1=7 - sånn husker jeg den koden --------------------------------------- Jeg er ganske hard rammet, f.eks. jeg klarer ikke 3 - 11, gangetabellen osv. Jeg vet av flere som er hardere "rammet" en meg da... Tlf nummer er jeg veldig dårlig på, jeg kan mitt eget, hustlf å min fars. Thats it. Sliter med all matte, klarer meg ok med relativ lett +. noe jeg sliter med er å si tall, står det 51 kan jeg godt si 15, klarer ikke si store tall heller, 234 000 vil jeg ikke klare å si. Når jeg bruker pin koder elns så tenker jeg meg en tone/rytme/tonefall. alle tall har en egen rytme/tone slik at jeg setter de sammen. MEN det jeg lurer på er hvilke rettigheter har jeg? Hvordan skal jeg unngå å stryke!?
Gjest Trolletrine Skrevet 3. oktober 2008 #15 Skrevet 3. oktober 2008 MEN det jeg lurer på er hvilke rettigheter har jeg? Hvordan skal jeg unngå å stryke!?
Gjest Jente 27 Skrevet 3. oktober 2008 #16 Skrevet 3. oktober 2008 Herregud.. Dette har jeg slitt med i mangen år, så dukker det plutselig opp diskusjon om det her! Trodde jeg var nokså alene, ingen jeg jeg har truffet på i løpet av mitt liv har vært like dårlig som meg med tall og regning.. Folk har ledd av meg, pga jeg har store problemer med enkel regning også til tider.. Hva er deres "triks" for å greie hverdagen? Jeg MÅ bruke kalkulator når jeg handler bla.. Økonomien er kaos Med en gang jeg SER tall kjenner jeg en merkelig tåke som pakker hjernen min inn slik at jeg ikke får til å tenke.. Alt står totalt stille uansett hvor mye jeg prøver.. Jeg kom meg såvidt igjennom vgs, hadde da ekstra privat mattetimer 2 ganger hver uke i TILLEGG til matten på skolen, og da fikk jeg såvidt 2er.. Jeg har slitt og grått så utrolig mye, pga av at jeg VIL lære, men får det ikke til selv med ekstratimer/lærere i flere år! Sånn har det vært igjennom hele skolegangen fra første til ut vidergående.. Har en drøm om og bli sykepleier, men gruer meg utrolig mye til medikament regning.. Hvordan har dere fått "påvist dyskalkuli"? Jeg har bare tatt en mattetest på andre vgs som viste at jeg hadde store mangler inne matematikk.. Da sa læreren at hvis jeg hadde tatt den prøven tidligere, kunne jeg blitt fritatt mye av matten.. Men akkurat dyskalkuli har jeg diognisert meg selv med.
Gjest dyskalkuli1 Skrevet 4. oktober 2008 #17 Skrevet 4. oktober 2008 Du burde kontakte voksenopplæringa;) eller så kan du snakke med legen din å få h*n til å henvise deg til PPT ---- Jeg vet av dyskalkuli.net, men den er så uoversiktelig! :S
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå