Gjest Gjest_Lurer_* Skrevet 28. september 2008 #1 Skrevet 28. september 2008 Jeg har lyst å bli sånn som møblerer rom på IKEA eller lignende butikker. Hvordan blir man dette? Har tenkt å lese interiørdesign. Tenkte først på Norges kreativ fagskole men har nå sett på NKI internetkurs istedenfor. Det passer meg MYE bedre.. Men etter å ha lest litt her inne så føles det litt som om man MÅ ta videre utdannelse etterpå? Stemmer det? Det er uaktuellt for meg pga barn. Merk at det er interiørDESIGN jeg sett på, ikke Arkitekt.. Er det noen som er litt mer insatt i dette å har lyst å hjelpe meg? Veldig takknemlig for svar!! :-D
Gjest Gjest_Lurer_* Skrevet 28. september 2008 #2 Skrevet 28. september 2008 Men etter å ha lest litt her inne så føles det litt som om man MÅ ta videre utdannelse etterpå? Stemmer det? Det er uaktuellt for meg pga barn. Har lest at videre utdannelse bare finnes i utland... derfor uaktuellt pga barn...
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2008 #3 Skrevet 29. september 2008 På NKI er det tre muligheter etter endt Interiørskolen: 1) Du er ferdig Interiørkonsulent NKI og er fornøyd med det. 2) Påbyggingskurset Offentlig Miljø. Etter fullført og bestått kurs kan du søke om tittelen Interiørarkitekt MIAF. 3) Påbyggingskurset Boligstyling. Etter å ha fullført interiørutdannelsen Norges Kreative Fagskole (NKF) tilbyr kan du eventuelt velge å reise utenlands for å få en Bachelorgrad. Litt avhengig av hvilken skole du skal gå på i utlandet begynner du på enten andre eller tredje året av graden (som er treårig). Du må altså være utenlands et eller to år. Når det gjelder å jobbe med innredning på Ikea virker det som de jobbene er ettertraktet og kan være vanskelige å få, men når du først har fått jobben er det veldig bra å ha på CVn. En mulighet er jo å søke på en vanlig heltidsstilling i butikken på Ikea, så du har et "bein innenfor" og så følge med når ledige stillinger blir utlyst (det er jo vanlig i store firmaer at man utlyser internt først). Det er sannsynligvis lettere å få intern overflytting når man først er ansatt. Lykke til uansett hva du velger:-)
Concertina Skrevet 29. september 2008 #4 Skrevet 29. september 2008 Etter å ha fullført interiørutdannelsen Norges Kreative Fagskole (NKF) tilbyr kan du eventuelt velge å reise utenlands for å få en Bachelorgrad. Litt avhengig av hvilken skole du skal gå på i utlandet begynner du på enten andre eller tredje året av graden (som er treårig). Du må altså være utenlands et eller to år. Det stemmer jo ikke, du har interiørarkitektutdannelse i Norge. Både Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO) og Bergen (KHiB) tilbyr utdanning innen interiørarkitektur. Og du kan fint kun bruke de 2 årene på NKF for å jobbe feks hos IKEA uten å måtte dra til utlandet. ts: jeg kjenner etpar som jobber/jobbet som interiørdesignere på IKEA, de har begge utdannelse (2 år) fra det som tidligere het MI, nå NKF. Selve konseptene bak interiørene på IKEA bestemmes på hovedkontoret på IKEA (derfor alle IKEA ser omtrent like ut...), så som innreder der så er det mer stylingen man gjør. I tillegg så jobber/jobbet de jeg kjenner med andre designoppdrag - feks kontorinnredning etc (er endel mindre firma som kontaker de for hjelp). Jobb på IKEA er ikke akkurat enkelt å få siden det er mange som synes det høres spennende ut.
Gjest Gjest_Lurer_* Skrevet 29. september 2008 #5 Skrevet 29. september 2008 Takk for svar! :-) Tenker at det kanskje blir vanskelig å få jobb som bare designer å ikke arkitekt.. Virker som det er mange som leser dette. På NKI er interiør på første plass på 10 på topp liste.. Tror jeg går for NKI allikevel for da kan jeg hvis jag har skjønt det riktig ta det i egen takt å ha jobb ved siden. I tillegg var det veldig mye billigere. Finner ikke ut hvor mange moduler det består av bare. Noen som muligens vet det? Kan bare ta en telefon dit ellers.. Når man er usikker er det greit å få litt inspill fra andre for det koster jo en del penger tross med utdannelse. Tikk Takk!! :-D
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2008 #6 Skrevet 29. september 2008 Det stemmer jo ikke, du har interiørarkitektutdannelse i Norge. Både Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO) og Bergen (KHiB) tilbyr utdanning innen interiørarkitektur. Og du kan fint kun bruke de 2 årene på NKF for å jobbe feks hos IKEA uten å måtte dra til utlandet. Trådstarter er ikke ute etter interiørarkitektutdannelse, men interiørdesign, noe hverken KHiO eller KHiB tilbyr. Jeg er klar over at man kan ta interiørarkitektutdannelse i Norge, men nå spurte TS konkret om NKF og skal man ta Bachelor etter NKF utdanning må man ut av Norge, såvidt jeg vet tilbyr ingen norske skoler mulighet til Bachelor etter fullført interiørstudie ved NKF. Det å komme inn på KHiO/KHiB er kjempevanskelig, og det er et veldig få som kommer inn der. Trådstarter er jo dessuten ikke ute etter interiørarkitektutdannelse, men interiørdesign, noe hverken KHiO eller KHiB tilbyr. Jeg ville absolutt gått for NKI. Da kan du studere når det passer for deg, eventuelt jobbe ved siden av. Interiørskolen består av 20 studieenheter, hvorav 15 er obligatoriske innsendingsoppgaver. Studiet avsluttes med en stor prosjektoppgave. Dersom du har mulighet er det kanskje lurt å ta Interiørskolen kombinert med klasseundervisning. Dette tilbys mange steder via Folkeuniversitetet FU. Man får da undervisning i klasserom ca. hver tredje uke og det kan være en grei "pisk" for å ikke havne på etterskudd :-)
Concertina Skrevet 29. september 2008 #7 Skrevet 29. september 2008 Trådstarter er ikke ute etter interiørarkitektutdannelse, men interiørdesign, noe hverken KHiO eller KHiB tilbyr. Jeg er klar over at man kan ta interiørarkitektutdannelse i Norge, men nå spurte TS konkret om NKF og skal man ta Bachelor etter NKF utdanning må man ut av Norge, såvidt jeg vet tilbyr ingen norske skoler mulighet til Bachelor etter fullført interiørstudie ved NKF. Det å komme inn på KHiO/KHiB er kjempevanskelig, og det er et veldig få som kommer inn der. Trådstarter er jo dessuten ikke ute etter interiørarkitektutdannelse, men interiørdesign, noe hverken KHiO eller KHiB tilbyr. ...jo, men etter en bachelorgrad i utlandet så vil man kunne jobbe på interiør-/arkitektkontorer, uansett om den er påbygget etter noen år på NKF eller man har vært der i tre år. Og det er litt overkill for å kunne jobbe med butikkstyling - da trenger man neppe mer enn de to årene man kan ta i Norge.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå