Gå til innhold

Skal det være sånn?


Gjest Tanita

Anbefalte innlegg

Jeg har en samsung SGH-L760, http://mobilenet.cz/aktuality/img/a704/samsung-l760_02.jpg og den ahr veldig dårlig batteri. Og når batteriet begynner å bli lavt, setter jeg i laderen, men under samtaler så lader den mindre enn mobilen bruker av strøm, slik at under samtalene så slår den seg av. Dette har aldri hendt med andre av mine mobiler... Er dette vanlig, eller er det en "feil"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ideellt sett skulle man kunnet se det ut fra ladetid og taletid. Hvis normal ladetid er lengre enn taletid er strøm inn ved lading lavere enn strøm ut ved tale, og da ville det vært naturlig at netto strøm inn ved samtidig tale og lading er negativ. Om ladetid er kortere enn taletid, noe jeg vil tro er det vanligste, skulle netto strøm inn vært positiv. "Dessverre" tar ladingen hensyn til batteriets temperatur, og siden temperaturen stiger både ved lading og tale kutter laderen ut for å ikke overopphete batteriet. Litiumbrann inntil øret er normalt ikke å anbefale.

Jeg har opplevd det du beskriver på Nokia, også da på batterier som har vært utslitt.

Vil anbefale deg å kjøpe nytt batteri, koster trolig 200-300 kr og sparer deg for mye frustrasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at intelligent lading som kutter ut i god tid før batteriet får for mye er en god idé:

Det finnes sikkerhetsmekanismer i selve batteripakken som gjør at batteriet begår selvmord på en ufarlig måte (slutter å ta til seg/levere fra seg strøm) i god tid før temperatur/trykk blir høyt nok til at batterikjemikaliene tar fyr, den intelligente ladefunksjonen skal stoppe ladingen i god tid før den irreversible selvmordsfunksjonen utløses, så man er dobbelt beskyttet mot en slik brann som følge av feillading.

Beskyttelsen fungerer imidlertid bare mot feillading, punktering/sprekker i batteripakken åpner for at batteriet kan reagere på fuktighet, bruk derfor ikke et batteri som ser ut til å ha en skade. Skulle det ta fyr er det ikke annet å gjøre enn å søke dekning, å sprute vann på vil bare gjøre det verre.

Nå krisemaksimerer jeg fælt her, vi hører jo omtrent aldri om batteribranner, men så vet du hvertfall hva som i teorien kan skje og hva som i de aller, aller fleste tilfeller forhindrer at det går galt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...