Gå til innhold

Skogtur og elgjakt...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har mange rideturer bak meg i elgjakta, og da er sterke farger og høy snakking alltid en slager ;)

Ellers er elgjegerne her stort sett ute tidlig på morgenen, og i skumringen om kvelden, så midt på dagen er det stort sett veldig trygt (mellom 12-16). Nå skal det sies at jeg kjenner elgjegerne da, så jeg vet stort sett når de er ute.

Og når det gjelder jakt mot skogsbilveier og bebodde strøk skal dette ikke skje, fordi man ikke vet hva som er bak elgen hvis man skulle bomme.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Tigress da!! Du vet vel at det går stier på kryss og tvers i hele skogen her i det utvidete osloomårdet? Skal jegerne jakte, så må de jo jakte i skogen. :ler:

Gjest då! Du veit vel at det ikkje er alle turstiar som er like trafikkerte?

Men eg ser at det var eit litt upresist innlegg, ja... Elgjegarar sit jo på post som oftast, og det eg meinte var at det ville vore frykteleg dumt å setje seg på post med ein tursti mellom posten og den retninga ein ventar å skyte. Og det held eg på, altså, litt vett får ein håpe desse jegarane har. Dei skal jo uansett ikkje skyte mot uviss bakgrunn.

*Finn fram den oransje trøya*

Gjest Gjest_Leela
Skrevet

Husker pappa ga oss "forbud" mot å ri i skogen da det var elgjakt, da måtte vi holde oss i bebygde områder. Kan jo skje ulykker selv om rytteren er kledd fargerikt (vi hadde en langbent, brun varmblods og red ofte alene så da ble det lite snakking). Var ikke det store tapet å holde seg unna skogen i de dagene vi viste det var jegere i skogen (pappa hadde som regel oversikt da det var hans skog).

Tror jeg iallefall ville kledd meg fargerikt og ikke gått alene, dermed lager man litt bråk og da bør elgjegerne høre en.

Skrevet

Ja, det er utrolig hvordan hjernen kan spille en puss, og dermed hva man får til å se ut som en elg...

Jeg går ikke i skogen nå uten kraftige farger, dvs. knæsj orange jaktcaps og/eller jaktvest.

Skrevet
Gjest då! Du veit vel at det ikkje er alle turstiar som er like trafikkerte?

Tigress da! Jeg mener jo selvfølgelig ikke sånne oppstyla turstier som jevnlig får påfylt barkedekke.

Jeg mener skikkelige saker! Sånne stier som går på kryss og tvers i hele skogen. De finnes overalt, men de færreste ser dem fordi de vil gå på jevne, barkelagte turstier som er merket av Turistforeningen.

Skrevet

Nå er det enkelte jegere som er litt for irvige på avtrekkeren, så jeg ville iallfall kledd meg i knallfarger om jeg absolutt måtte på skogstur midt i elgjakta.

Gjest Tigress
Skrevet
Tigress da! Jeg mener jo selvfølgelig ikke sånne oppstyla turstier som jevnlig får påfylt barkedekke.

Jeg mener skikkelige saker! Sånne stier som går på kryss og tvers i hele skogen. De finnes overalt, men de færreste ser dem fordi de vil gå på jevne, barkelagte turstier som er merket av Turistforeningen.

Gjest då! Det var sjølvsagt slike turstiar eg meinte. Sjølv om eg aldri har sett ein tursti som har fått fylt på bark.

Men eg meiner fortsatt at ein jegar er bra tjukk i hovudet om han sett seg på post rett ved ein sti.

Skrevet
Takk for svar :) Området jeg har lyst til å gå i er i utgangspunktet veldig tilrettelagt for turgåere, med skogsbilvei og lysløype og beliggenhet rett ved et boligfelt, ...

Da kan jeg nesten garantere deg at du ikke vil finne kantareller. De er nok plukket for lengst av andre turgåere.

Skrevet

Ville nok vært forsiktig med å gå i skogen akkurat under elgjakta.

Det er jo bare 2-3 uker så man kan jo gå mange andre steder under den tiden.

Har selv en bekjent som driver med Dalmatiner (hunder), og de hadde alltid på seg en oransje vest i skogen... likevel ble en av hundene skutt.

Selvfølgelig må jo jegeren ha vært helt bak mål, men uhell kan altså skje uansett hva man gjør.

Vi har jo skogen hele året, og det burde vel finnes andre steder å plukke sopp, evnt i nærheten av skogsveier (de aller fleste jegere sitter jo ikke akkurat langs veien å venter på elg)

Skrevet
Gjest då! Det var sjølvsagt slike turstiar eg meinte. Sjølv om eg aldri har sett ein tursti som har fått fylt på bark.

Men eg meiner fortsatt at ein jegar er bra tjukk i hovudet om han sett seg på post rett ved ein sti.

Tigress da!! Du må begynne å gå på tur i skogen!

Også turfolk må vise respekt for jaktsesongen, og det er uansvarlig hvis de (vi) løper på kryss og tvers i skogen under jakta.

Og jeg mener selvfølgelig ikke at det er ok at jegerne rigger seg til med børse og campingstol midt på stien rundt Sognsvann, og skyter vilt på alt som rører seg.

Og forresten så er de fleste skogene her på Østlandet innvadert av hjortelusflue, og de er aktive i september og oktober, og de ekle krypene er grunn god nok for å holde seg borte fra skogen i jaktsesongen. Det første de gjør når de finner et menneske, er å kaste vingene for de har nemlig planer om å bo på det menensket for resten av livet) og kravle opp i håret. Æsj, så ekle.

Hvis folk ikke tåler ekle småkryp, så burde de holde seg unna skogen i disse to månedene.

Hjortelusflue:

http://no.wikipedia.org/wiki/Hjortelusflue

Gjest Tigress
Skrevet
Tigress da!! Du må begynne å gå på tur i skogen!

Gjest då!! Du meiner vel eigentleg at eg må begynne å gå på tur i skogar der dei fyller på med bark? Det trur eg ikkje eg gidd, sorry, eg held meg til småstiane eg.

Ellers takk for info om den hjortelusflua - kome nett velberga (verken skoten eller skoten etter) heim frå ein tredagarstur i Østmarka, og eg lurte på kva dei ekle små krypa var for noko.

Skrevet
Gjest då!! Du meiner vel eigentleg at eg må begynne å gå på tur i skogar der dei fyller på med bark?

Tigress da!! Nei, det mener jeg vel ikke.

Ellers takk for info om den hjortelusflua - kome nett velberga (verken skoten eller skoten etter) heim frå ein tredagarstur i Østmarka, og eg lurte på kva dei ekle små krypa var for noko.

De kravler rundt i håret ditt og overlever uten problemer dusjinga. Også legger de små barn (egg eller pokker hva det er) som er små pupper, som ligger og koser seg i det varme deilige håret ditt til de utvikler seg til nye stygge hjortelusfluer. (Ser jo nesten ut som krepsedyr).

Klør du?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...