Gjest Gjest Skrevet 28. september 2008 #1 Skrevet 28. september 2008 Jeg er en jente som alltid har visst jeg vil jobbe med mennesker og omsorg. Jeg har den siste tiden kommet borti et par tilfeller med tragedier og brå død, og har funnet ut av at å ha en stilling hvor du kan være med å hjelpe de som utsettes for dette til å komme videre og bearbeide sin sorg. Jeg tenker på alt fra et kriseteam til sorggrupper og terapi/samtaler. Hva slags type mennesker jobber innenfor dette, hva heter stillingene og hvilken utdannelse kan være rett? Jeg har tenkt på sosionom med videreutdannelse og psykologi men mulig jeg tar feil?
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2008 #2 Skrevet 28. september 2008 Som sykepleier kan du jobbe med mennesker i krise. Det kan være en fordel å ta videreutdanning i psykiatrisk sykepleie eller katastrofesykepleie. Du kan da jobbe i kommunens kriseteam/sosial vakttjeneste. Du kan også få jobb innenfor f.eks leger uten grenser og andre hjelpeorganisasjoner. Ellers vil man også som vanlig sykepleier på sykehus komme bort i den type problemstillinger. Men da følger man ikke opp over tid. Veldig givende og interessant jobb. Men pass på deg selv slik at du får bearbeidet inntrykkene. Det kan vært tungt psykisk å stå i tragiske situasjoner. Det krever mye av en. Ikke bare faglig men også personlig. Lykke til med ditt yrkesvalg!
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2008 #3 Skrevet 28. september 2008 Tusen takk for et flott innlegg Ja, dette er nok et yrke man har lett for å ta med seg hjem, men samtidig er det jo et veldig veldig givende yrke hvor du får brukt deg selv og gitt det beste av deg selv til noen som trenger det som mest. Å kunne gi noen en bedre hverdag og livssituasjon må være en av de beste måtene å bruke et yrkesliv på - så lenge man føler man har styrken til å bearbeide inntrykkene man møter. Jeg gleder meg til studiene, og skal sjekke videre på mulighetene jeg har Dersom flere har gode råd må dere gjerne dele dem med meg!
Saeria Skrevet 28. september 2008 #4 Skrevet 28. september 2008 Sosionom er også et valg. Mange sykehus har sosionomavdeling som er behjelpelige for samtaler dersom pasienter eller pårørende har behov for det. Som sykepleier, gjerne med videreutdannelse da, kan du jo jobbe i palliativt team. Der er det oftest ikke snakk om en brå død, men å hjelpe pasienter og pårørende å takle en dødelig sykdom og det å bearbeide at tiden en har igjen er begrenset, med alt det innebærer. Du får nesten lese litt om utdannelsene og finne ut hva du tror passer deg best.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå