Gjest Gjest Skrevet 28. september 2008 #1 Skrevet 28. september 2008 Etter å ha sett Himmelblåæ-serien synes jeg norsk film viser forbedringer. Likevel: Hvordan kan de velge en "mann" som ser ut som en pubertal kvisegutt uten erfaringer fra noen områder som helst til rollen som "mann"? Han ser mest ut som en rullestol-assistent med Raymond-ansikt... Hvorfor har de kopiert episoder fra Skjærgårdsdoktoren? Musikken, glimtene, stemningen...serieskaperne har kopiert og limt inn fra Sverige, fordi nordmenn elsker svenske serier. Norske skuespillere blir ikke troverdige. Man lever seg ikke inn i serien og føler med karakterene fordi de spilles ikke godt nok. Det er kunstige replikker og rollene er ikke tilstede i figurene sine. Hva er problemet med nordmenn?
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2008 #2 Skrevet 28. september 2008 Ja jeg reagerte også at han fyren som spiller den mannlige hovedrollen virker veldig ung, og språket hans er så fjortis. ("Fett!", "digg" etc). Men jeg synes mange av de andre skuespillerne i serien er flinke og mer troverdige.
Mamma1 Skrevet 28. september 2008 #3 Skrevet 28. september 2008 Det er vel egentlig poenget med hovedpersonen da (mannen) at han skal være litt forelsket, umoden og impulsiv. Syns serien er veldig bra jeg.
Gjest Golden Girl Skrevet 28. september 2008 #4 Skrevet 28. september 2008 Jeg liker også serien, men er enig i at det kan virke kunstig. Er det lettere å spille på engelsk tro...? Eller bare det høres mindre kunstig ut fordi man ikke kan språket nok.. Men veldig koselig serie syns jeg.
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2008 #5 Skrevet 28. september 2008 Koselig, og flere av de spiller tidsvis bra. Men ofte ser man de vanlige manglene som er i norske produksjoner: Dere kan aldri bli "Nicolai & Julie" eller "Skjærgårdsdoktor'n" fordi dere er som dere er...dere er kunstige, glad i forball og ikke naturlige og dype nok...nordmenn generelt i filmer har ikke den dybden og tilstedeværelsen som andre land klarer å produsere. I norske filmer kommer replikkene som en skolelekse der eleven blir hørt i hva den kan utenat fra frøken. I utenlandske filmer forstår skuespilleren at den må være i og eie rollen sin på en naturlig måte. Men det er klart...en skuespiller er ikke bedre enn den personen den er. Og er den ikke dyp, intelligent og smart nok (sosialt, emosjonelt og på andre plan) er det klart at prestasjonen påvirkes direkte av det. Er din kulturelle bakgrunn å vite hvor mange mål x fotballlag scorte i 1995 er det klart at man ikke blir noen Strindberg eller Bergmann, so to speak. Det positive i denne serien er at de for en gangs skyld klarer å smile litt i norsk film. Det er bra. Fortsett slik.
Gjest Gjest_Stine_* Skrevet 28. september 2008 #6 Skrevet 28. september 2008 Jeg liker også serien, men er enig i at det kan virke kunstig. Er det lettere å spille på engelsk tro...? Eller bare det høres mindre kunstig ut fordi man ikke kan språket nok.. Men veldig koselig serie syns jeg. Tror ikke at engelsk nødvendigvis er mer troverdig... kanskje det bare virker sånn på oss nordmenn? Svenske serier synes jeg stort sett er kjempebra. Når de snakker sammen i svenske serier så høres det ofte så mye mer naturlig ut. Akkurat som de snakker sammen slik folk gjør det til vanlig. Kanskje er det vi nordmenn som blir litt kritiske til vårt eget språk? Jeg hørte engang noen si at svenskene var flinkere på film og tvserier fordi de har en lengre tradisjon i å lage film. I norsk serier så blir det litt mye teater. Altså at skuespillerene stort sett er teaterskuespillere og vant til å snakke høyt og tydelig slik at man hører dem på bakerste rad i teatersalen. Ting blir litt vel overtydelig og overspilt da.... Men Himmelblå synes jeg er veldig bra. Synes skuespillerene er jevnt over veldig gode og troverdige jeg. Han som spiller Kim er god han, han skal jo være litt naiv og keitete da. Og det gjør han bra. Synes litt synd på ham. Lurer også på hvordan det vil gå med hun butikkdama nå for nå kommer vel han fiskeren til å legge mer an på Marit....
Sun Mei Skrevet 28. september 2008 #7 Skrevet 28. september 2008 Siden dette foregår på en øy på Helgelandskysten så skulle jeg ønske flere snakket "rett" dialekt, men sånn ellers liker jeg serien godt
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2008 #8 Skrevet 28. september 2008 Hun blonde som spiller butikkekspeditrisen (hun negative) overspiller...akkurat som i et schoolplay/skoleoppsetting. Det er jo litt kjedelig da. Norsk = overdramatisk og overtydelig. Norsk = skal inn til kjerne og presse ut saften før man har hilst. Jeg savner mer etikette og overfladiskhet hos nordmenn. Shallow is actually profound. Tenk over det.
Gjest *Mim* Skrevet 28. september 2008 #9 Skrevet 28. september 2008 Etter å ha sett Himmelblåæ-serien synes jeg norsk film viser forbedringer. Filmindustrien og serieproduksjon i NRK har vel lite med hverandre å gjøre. Likevel: Hvordan kan de velge en "mann" som ser ut som en pubertal kvisegutt uten erfaringer fra noen områder som helst til rollen som "mann"? Han ser mest ut som en rullestol-assistent med Raymond-ansikt... "uten erfaringer fra noen områder"? Hva vet du egentlig om Edvard Schultheiss? Gruppen "menn" omfatter både høyreiste, kortvokste, maskuline, feminine, selvsikre, usikre, kule, nerdete... Du skjønner sikkert poenget mitt. :)Jeg synes ikke det hadde passet med noen Bjørn Floberg-mann i denne rollen. Hvorfor har de kopiert episoder fra Skjærgårdsdoktoren? Musikken, glimtene, stemningen...serieskaperne har kopiert og limt inn fra Sverige, fordi nordmenn elsker svenske serier. Konseptet er engelsk, ikke svensk. Har ikke oppfattet noe som kopiert og limt. Men det er klart at moderne serier har likhetstrekk. Norske skuespillere blir ikke troverdige. Man lever seg ikke inn i serien og føler med karakterene fordi de spilles ikke godt nok. Det er kunstige replikker og rollene er ikke tilstede i figurene sine. Ja, alle norske skuespillere er dårlige. Hva mener du med at "rollene ikke er tilstede i figurene sine"? :klø: Hva er problemet med nordmenn? Tja, si det... Stort det samme som med svensker, amerikanere, ivorianere, nepalesere og iniuiter. Vi er forskjellige, og noen tror de vet mye bedre enn andre.
Gjest meja Skrevet 28. september 2008 #10 Skrevet 28. september 2008 Jeg syns serien er veldig bra! Får ikke sett den i dag. Noen som vet når/hvor den går i reprise? (får ikke sett på web-tv desverre)
LilleBille Skrevet 28. september 2008 #11 Skrevet 28. september 2008 Synes den ble en tam kopi av Two Thousand Acers of Sky - så jeg ble skuffet.
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2008 #12 Skrevet 28. september 2008 Norsk film generelt og NRK-produksjoner er forskjellige ting men samtidig det samme: Norge er et lite land, vi har de samme skuespillerne og regissørene overalt osv. NRK har stått for en god produksjon tidligere: Vestavind. Den var strålende. Filmmusikken og alt var fantastisk! Himmelblå virkier også veldig fin og sjarmerende, nesten litt feel. good i den grad noe norskt kan være feel good. Men PS! Han som spiller Kim ser ut som en fjortis. Skal han ikke liksom være mann da? Fiskermannen som prøver å sjekke opp Marit samtidig som han har seg med den blonde butikkekspeditrisen er kjekk, hvor kom han fra?
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2008 #13 Skrevet 29. september 2008 Norsk film generelt og NRK-produksjoner er forskjellige ting men samtidig det samme: Norge er et lite land, vi har de samme skuespillerne og regissørene overalt osv. NRK har stått for en god produksjon tidligere: Vestavind. Den var strålende. Filmmusikken og alt var fantastisk! Himmelblå virkier også veldig fin og sjarmerende, nesten litt feel. good i den grad noe norskt kan være feel good. Men PS! Han som spiller Kim ser ut som en fjortis. Skal han ikke liksom være mann da? Fiskermannen som prøver å sjekke opp Marit samtidig som han har seg med den blonde butikkekspeditrisen er kjekk, hvor kom han fra?
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2008 #14 Skrevet 29. september 2008 Han som spiller fisker Heter Terje Skonseng Naudeer og er fra Mo i Rana. Men han er utdannet skuespiller og bor nå i Oslo tror jeg... Enig i at han er veldig kjekk...
Gjest Frida i sør Skrevet 29. september 2008 #15 Skrevet 29. september 2008 Men PS! Han som spiller Kim ser ut som en fjortis. Skal han ikke liksom være mann da? Nei rollen hans er vel ikke akkurat å være noen Mann. Men bestekompisen, han som alltid har stilt om som barnevakt og hjulpet Marit. Han skal jo være akkurar slik han er han. Litt beskjeden og litt keitete. Også har han selvfølgelig alltid vært forelsket i Marit (uten å gi uttrykk for det) slik at det var lett for Marit å overtale ham til å late som om han var mannen hennes og flytte med henne nordover. Også kommer denne barske fiskeren da. Han er jo Mann. Og han skal jo også være litt motstykket til Kim. Synes castingen her er veldig bra jeg!
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2008 #16 Skrevet 29. september 2008 Også kommer denne barske fiskeren da. Han er jo Mann. Og han skal jo også være litt motstykket til Kim. Synes castingen her er veldig bra jeg! Jeg er enig i at dette alt i alt er meget bra! Jeg ble bare litt skuffet over at det fortsatt finnes "menn" som ser ut som 14-åringer (Kim). Tpisk bleke Oslo-pingler.. Men han mørke kjekke som smiler og prøver seg på Marit, han er MANN, og slik skal det være ;-) Han var kjekk!
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2008 #17 Skrevet 30. september 2008 Jeg er enig i at dette alt i alt er meget bra! Jeg ble bare litt skuffet over at det fortsatt finnes "menn" som ser ut som 14-åringer (Kim). Tpisk bleke Oslo-pingler.. Men han mørke kjekke som smiler og prøver seg på Marit, han er MANN, og slik skal det være ;-) Han var kjekk! Ja da har jo de som laget serien valgt helt riktige menn i rollene da! Kim skal være en typisk Oslo-gutt. Samtidig skal han være litt sånn at vi tror på at han er typen som dilter etter venninna si (helt til NordNorge) fordi han er hemmelig forelsket og hjelper henne uansett. Og Roland (fiskeren) skal selvsagt være dritbarsk og direkte. Han er kjempesjarmerende!! La merke til ham (skuespilleren altså) første gang i en NSB reklamefilm. Hvor han og en dame satt vis-a-vis hverandre og ga hverandre blikk.
Sun Mei Skrevet 30. september 2008 #18 Skrevet 30. september 2008 http://www.ranablad.no/nettmote/article3809276.ece Mandag 6. oktober stiller "Roland# til nettmøte i sin gamle lokalavis
Lissi Skrevet 1. oktober 2008 #20 Skrevet 1. oktober 2008 Nei rollen hans er vel ikke akkurat å være noen Mann. Men bestekompisen, han som alltid har stilt om som barnevakt og hjulpet Marit. Han skal jo være akkurar slik han er han. Litt beskjeden og litt keitete. Også har han selvfølgelig alltid vært forelsket i Marit (uten å gi uttrykk for det) slik at det var lett for Marit å overtale ham til å late som om han var mannen hennes og flytte med henne nordover. Også kommer denne barske fiskeren da. Han er jo Mann. Og han skal jo også være litt motstykket til Kim. Synes castingen her er veldig bra jeg! Enig:) Syns serien er koselig. Men sambo lurer på hvor mye de kan få ut av så få figurer. Men det gjenstår å se. Jeg har ikke så mye annet å gjøre på søndager likevel. Jeg syns Hvaler var ok også
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå