Gå til innhold

En typisk norsk gave!


Salt

Anbefalte innlegg

I sommer skal jeg til Tyskland og bo hos et ektepar i 50-årene. Tenkte jeg skulle ha med en "takk for at dere lar meg bo her"- gave, og hva er vel da mer naturlig enn å gi noe som er typisk norsk....Så da lurer jeg på om dere har forslag? Det bør ikke være for tungt og stort, da jeg skal ha det med meg på flyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det eneste jeg kommer på sånn i farten er lusekofte :ler:

Du kunne jo gitt dem hver sin sånn da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janna

Rug-sprø og brunost. :o

Det hadde jeg med til England når jeg bodde hos en familie der. Gjorde stor lykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dr Zoidberg

Noe steinvare? Vi har utrolig fine marmor-forekomster her i landet, for ikke å snakke om skifer. Stikk en tur på glassmagasinet, burde da finne noe der.

Om ikke annet, så er tyskere ville etter malerier o.l. med motiver fra kystnorge. Lofoten, spesielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Étoile

en liten sølvskje, f.ex en sukkerskje er en fin gave. Hadde med en slik til en amerikansk familie - kjempesuksess!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ostehøvel.

Eller sånne troll du finner i souvernir butikker.

(Jeg hadde aldri sett sånne troll før jeg så en i en butikk, så jeg aner ikke hvor norskt det er, men de fleste utlendinger tror at de er ur-norske)

:briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I sommer skal jeg til Tyskland og bo hos et ektepar i 50-årene. Tenkte jeg skulle ha med en "takk for at dere lar meg bo her"- gave' date=' og hva er vel da mer naturlig enn å gi noe som er typisk norsk....Så da lurer jeg på om dere har forslag? Det bør ikke være for tungt og stort, da jeg skal ha det med meg på flyet.[/quote']

Hva med å kjøpe noe på Munchmuseumets gavebutikk.

Munch er typisk norsk, som alle kjenner.

Ser du bor i Stavanger, men de har nettbutikk :)

http://museumsnett.no/munchmuseet/no/butikk.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mange venner i USA og har selv gitt disse "typisk norske"-gavene:

- kalender med motiv fra Norge

- bøker om Norge med bilder av norsk natur og byer

- tretine til å ha smør i (fra Husfliden)

- T-skjorter og bilder fra Munch-museet

- telysestake formet som en snøball fra Hadeland Glass

- ...

Jeg synes det er mye fint og typisk norsk på Husfliden, men har fått størst suksess med alt mulig med troll. Selv synes jeg troll er litt harry, men det faller ihvertfall veldig i smak blant mine amerikanske venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En diger gavepakning med røkelaks eller fenalår.

Lusekofter er også en god idé - men skrekkelig dyrt. Hva med et par votter og en lue fx?

Ostehøvel også er en fin gave. Hvis de skjønner hva den skal brukes til. Har selv gitt bort ostehøvler. Og hvor mye enn ost jeg skar, jo mer ble den brukt til å skjære epler og agurker med...

Har etterhvert begynt å sette mer pris på nyttige bruksgaver enn nips og dilldall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 2 år siden drasset vi med oss en svær røkelaks til Japan!!! Det ble veldig godt mottatt, heldigvis. :)

Kalender med motiv fra Norge, eller av norske kunstnere er jo stoveis, i tillegg til at det er nyttig. Vikingskip-skåler i glass går an. Bøker om Norge på tysk er også fint, ta noe med masse bilder.

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe jeg tok med til Usa en var var en liten kose elg, det var kjempepopulært. Kjenner en som bor i Belgia, og han er heltfrelst på elg også. Hver gang noen fra Norge skal ned til han må de ha med elg-produkter. Dette er visst noe mange europeerer/amerikanerer forbinner med Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyskere er ville etter elg!

De drev jo en periode og stjal alt som var av "fare, elg i veien"-skilter...

Ostehøvel eller kakespade med tinnskaft (og vikinger på esken) ser jo også veldig norskt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Det var mange gode forslag over, men jeg vil bare si at norsk røkelaks har de på de fleste dagligvareforretninger her (jeg bor i Tyskland) og ostehøvel er det heller ingen sak å få tak i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hardangerbestikk har en serie som heter Kongetinn, med vikinger og slikt i mønsteret. Det er stort utvalg av ting der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
en liten sølvskje' date=' f.ex en sukkerskje er en fin gave. Hadde med en slik til en amerikansk familie - kjempesuksess![/quote']

Jeg også, med krystallskål i tillegg. De likte det kjempegodt. Kjøp els opphøyd rose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...