Gå til innhold

Endre på livssituasjonen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Etter å ha tenkt grundig kan jeg ganske sikkert si at årsaken til at jeg er som jeg er og ikke har det særlig bra har utgangspunkt i de negative hendelsene i livet mitt. De har ført til en automatisk tankerekke av negativitet, hver gang jeg møter vanskeligheter raser alt sammen og jeg får et tungsinn som varer i dager og uker. Vanskelighetene legges sammen med fortidens, det bygger seg opp og blir bare tyngre og tyngre for hver gang.

Selv om jeg har hatt mange muligheter til samliv med noen som er glad i meg, karriere og utdannelse fungerer det ikke i lengden på grunn av at jeg gir opp nå tungsinnet kommer. Støttende ord og råd blir sett på som kritikk når jeg føler meg nede og dette fører til ødeleggende krangler.

Dette har pågått i over 15 år og jeg har i grunn derfor ikke kommet noen steder med livet. Trør bare gjennom dag etter dag og har ikke så mange positive refreanser i livet som jeg kan støtte meg på.

Siden jeg i utgangspunktet ikke har gitt opp, ser muligheter i livet og har lyst til å endre på livssituasjonen er jeg sikker på at dette kan gå bra. Fullføre en bachelor utdannelse, få trygghet, bedre selvbilde, valgmuligheter og dermed skape en fremtid basert på positive hendelser.

Reaksjonsmønsteret mitt på negative hendelser og nederlag har bitt seg fast i sinnet og ført til en automatisk tankerekke av negativitet. Den eneste løsningen slik jeg ser det er å prøve medikamenter over tid for å endre/stanse tankerekken som har blitt til en vane. Hvis medikamentene kan føre til å hindre den negative tankebanen i å bite seg fast vil dette gi meg tid og energi til å fullføre ting som vil gi positive utslag for fremtiden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det høres ut som kognitiv terapi kan være noe for deg, da den tar sikte på å avdekke og endre slike automatiske tankerekker. Med eller uten medikamenter til å støtte deg i behandlingen, det må en lege avgjøre :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...