Eve Luna Skrevet 26. september 2008 #1 Skrevet 26. september 2008 Jeg er nybegynner og er helt analfabet når det gjelder å lese strikkeoppskrifter. Så jeg må ha det inn med teskje. Det står i oppskriften bl. a. Strikk 2 vrang, 2 vrang sammen, kast, 2 vrang, *2 rett, 2 vrang* til det gjenstår 6 m, strikk 2 vrang, kast, 2 vrang sammen, 2 vrang. (hull til bånd). Hva er kast og hvordan gjør jeg det? Når det står hull til bånd i parantes, vil det si at jeg skal strikke hull til bånd der eller er det bare forklaring at det jeg nettopp har strikket skal være hull til bånd? Og skal man alltid strikke en prøve lapp? Hva er det man skal strikke da for å finne ut om man har riktig pinne størrelse?
Mrs. K Skrevet 26. september 2008 #2 Skrevet 26. september 2008 Et kast er å slå garnet rundt høyre strikkepinne før du strikker videre. "Hull til bånd" er forklaringen på den kanten du strikker. En prøvelapp strikker du for å sjekke f.eks. rett pinnestørrelse og/eller garntykkelse
Eve Luna Skrevet 26. september 2008 Forfatter #3 Skrevet 26. september 2008 Men hva skjer med kastet? Skal det være en ekstra maske? Hvordan gjør man det?
Poppi Skrevet 26. september 2008 #4 Skrevet 26. september 2008 Du strikker kastet som ei vanlig maske på neste omgang, da ser du etterhvert at du får hull til bånd. Jeg bruker alltid å telle over maskeantallet når jeg har strikket slike hull, så fort å glemme et kast eller 2 m sammen.. Lykke til videre med strikkeprosjektet!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå