Gjest Gjest Skrevet 26. september 2008 #1 Skrevet 26. september 2008 Sitter med følelsen av at jeg har angst. Har hatt det i et par uker nå. Det begynte når jeg begynte å få forhåpninger om at ting kanskje kunne ordne seg mellom meg og min ekskjæreste. Kjenner at jeg har en veldig urolig følelse i magen, følelsen av fortvilelse fordi jeg ikke direkte vet hva h*n vil. Alt begynte med en forferdelig hjertebank. Følelsen av å ikke ha kontroll over noe, men på en måte bare måtte rette seg inn etter hva h*n vil. Så tenkte jeg at jeg skulle gå til legen og teste meg for SOS, for dersom man skulle begynne på nytt, ville det jo ikke akkurat være en fordel å begynne med "en sur èn". Så kommer tankene. "Hva om jeg skulle være smittet av HIV?" Jeg har ikke hatt seksuell omgang med noen i noen risikogruppe, og jeg vet at sannsynligheten for å være/bli smittet er så utrolig liten, men allikevel. "hva om? Hva gjør jeg da?" Føler at fortvilelsen tar overhånd. Venter på svar fra legen, venter på utspill fra ekskjæresten. Venter, venter, venter.... Panikken brer seg inneimellom, og jeg blir direkte redd. Skjelver, fryser, er rastløs. Går rundt i leiligheten ustanselig med alle tanker. "Hva om h*n finner ut at "nei, det var visst ikke noe å satse på allikevel". Så treffes jeg og h*n, og vi har det utrolig koselig sammen. Men, så er det noe jeg reagerer negativt på og tenker "hva er det h*n mente med det?" Så tenker jeg "om bare det og det hadde skjedd, så hadde jeg roet meg ned". Så skjer "det", men så finner jeg noe nytt å reagere negativt på. Hvor skal det ende? Når blir jeg fornøyd? Jeg tenker, analyserer, tolker, reagerer.. Jeg er så sliten... så utrolig sliten...
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2008 #2 Skrevet 26. september 2008 Ingen flere i "samme" situasjon? Angst? Hvordan oppleves den?
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2008 #3 Skrevet 27. september 2008 Det høres ut som angst ja, men siden det er så nært knyttet til problemer med typen din så er det anntageligvis forbigående. En veldig gode metode for å dempe angst er å ta kontakt med pusten og puste rolig. Tell sakte til fire mens du puster inn, hold pusten forsiktig og tell til to, pust rolig ut mens du teller til fire, hold pusten mykt mens du teller til to og så pust inn igjen mens du puster til fire osv. Du kan også legge deg på ryggen og legge hendene på maven omtrent ved solar plexus/litt nedenfor. Så kjenner du etter når pusten går av seg selv og presser maven under hendene opp og så faller ned. Man kan styre pusten helt bevist, men man kan også gi slipp på den og la den gå automatisk. Når man lar pusten gå som den selv vil og bære observerer den så vil den etter hvert sørge for at du roer deg ned. I første omgang blir du ofte enda litt mere engstelig fordi du kjenner beder etter og tillater ting å komme, men hvis du står i det og forsetter å la pusten gå så fritt som mulig så skal det roe seg ned igjen. En annen metode er å bevist bruke mere tid på utpust enn innpust. Da roeer man seg ned. Mitt tips er å søke på angst i dette forumet og se på tidligere tråder. Det er skrevet masse om det her. Lykke til
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå