Gå til innhold

Hva bruker du grillpannen din til?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg sitter og vurderer om jeg skal kjøpe meg en grillpanne. Jeg har inntrykk av at dere kg-damer bruker grillpannen en del til grilling av kjøtt, kylling, fisk og grønnsaker. Men hvordan gjør man det? Blir det som på en vanlig grill?

Vi er opptatt av å spise så sunt og magert som mulig, så det å slippe å steke i fett er et stort pluss. Men er det verdt investeringen, eller blir det bare en typisk "skapplass-tyv"? Og hvordan er de forresten å vaske? (Jeg har aldri prøvd hverken å steke med eller å vaske en slik panne)

Har du gode tips om mat laget i grillpanne? Og hvor mye kostet din panne? Jeg har induksjonstopp, så den jeg evt. velger må være induksjonsvennlig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hei!

Jeg sitter og vurderer om jeg skal kjøpe meg en grillpanne. Jeg har inntrykk av at dere kg-damer bruker grillpannen en del til grilling av kjøtt, kylling, fisk og grønnsaker. Men hvordan gjør man det? Blir det som på en vanlig grill?

Vi er opptatt av å spise så sunt og magert som mulig, så det å slippe å steke i fett er et stort pluss. Men er det verdt investeringen, eller blir det bare en typisk "skapplass-tyv"? Og hvordan er de forresten å vaske? (Jeg har aldri prøvd hverken å steke med eller å vaske en slik panne)

Har du gode tips om mat laget i grillpanne? Og hvor mye kostet din panne? Jeg har induksjonstopp, så den jeg evt. velger må være induksjonsvennlig.

Jeg kjøpte en helt vanlig grillpanne på ikea, så dermed ble ikke min særlig dyr. Veldig kjekk å steke kjøtt og fisk i, men det blir jo ikke som på en grill ettersom grill for meg er røyksmak osv. på kjøttet/fisken ;) Min panne er ikke noe annerledes å vaske enn en hvilken som helst annen panne og jeg bruker den mye ettersom jeg liker å kunne steke uten bruk av fett. Bruker den jo da bare til å steke ting jeg ellers ville stekt i panne. Har også brukt den til grønnsaker som fungerer veldig bra, f.eks aubergine.

Skrevet

Jeg har en grillpanne i støpejern fra Ikea og er faktisk veldig fornøyd med den. Den er ikke så dyr, tåler å bli skikkelig varm og min erfaring er at støpejern er veldig bra på induksjon. Som andre støpejernspanner trenger den en liten "innkjøringsperiode", men så få du også en pannen som tåler alt.

Jeg bruker den til mye forskjellig, kjøtt, fisk og grønnsaker. Smaken på maten blir veldig fin, en anelse grillsmak synes jeg det får når jeg bruker støpejern ihvertfall. Noen triks er å la pannen bli skikkelig varm og å pensle det som skal stekes og IKKE ha olje rett i pannen. Jeg bruker veldig lite olje når jeg steker i grillpannen.

Skrevet

Jeg synes ikke den gir grillsmak, men bruker den en del. Jeg bruker den mye til kyllingfileter, og innimmellom annet kjøtt som skal gjennomstekes, og synes dette gjør kjøttet mer saftig. Jeg bruker den ikke på gode biffer, da jeg synes det er vanskelig å få dem perfekt rosa inni med en grillpanne.

Grillpannen gir også veldig god smak til squash, aubergine og mais. Også bruker jeg den til å grille loffskiver med litt olje og fingersalt. Det ser så stilig ut med "grillmerkene".

Jeg pleier å pensle det jeg steker med olje, så her blir det ikke steking helt uten fett.

Gjest Gjest_Leela
Skrevet

Vi bruker grillpanne til å steke kjøtt, veldig greit, slipper fett og synes det igrunn forbedrer smaken. Sambo som er biffstekeren hos oss steker perfekte rosa biffer også i grillpannen.

Vi har pannen fra Nowo titanium, kjempegod panne, vet ikke hvordan denne fungerer på induksjon da vi har vanlig keramisk topp. Men et tips er å sjekke den på Elkjøp (vi betalte ca 400,- for den der i stedenfor 1200,- som de skal ha på Jernia).

Ellers er den grei å vaske, pleier å la det stå litt vann i den slik at det som evt er fastbrent løsner (eller jeg koker ut den). Nowo pannene kan man også fjerne hanken på slik at de lett får plass i oppvaskkummen.

Skrevet

Vi har også den fra IKEA, synes det er pes å vaske den da den har håndtak i tre og må vaskes for hånd.. Synes maten lett blir brent i panna, så er egentlig ikke noe særlig fan av den! Maten smaker heller ikke noe annerledes..

• Liker 1
  • 6 år senere...
Skrevet

Vi har også den fra IKEA, synes det er pes å vaske den da den har håndtak i tre og må vaskes for hånd.. Synes maten lett blir brent i panna, så er egentlig ikke noe særlig fan av den! Maten smaker heller ikke noe annerledes..

Høres ut som om du mishandler støpejern på det groveste. ;)

• Liker 1
  • 1 måned senere...
Skrevet

Høres ut som om du mishandler støpejern på det groveste. ;)

Haha.. takk for bemerkningen på mitt innlegg fra 2008! ;)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...