Gå til innhold

Infisert operasjonssår

Fremhevede innlegg

Skrevet

Den siste tiden etter at jeg fikk tatt gallestein operasjon, så har det ene såret mitt på magen blitt noe rødt rundt, og det virker som at det er noe verk i såret, altså der snittet var på en måte.

Fargene som er, virker som er gult, så jeg er sikker på dette er verk.

Men det gjør heldigvis ikke noe vondt.

Det jeg lurte på var om hvor ofte bør jeg smøre på pyrisept salve og eventuelt vaske med pyrisept?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kontakt lege!

Infisert operasjonsår skal sjekkes av lege.

Skrevet

Sier det jeg også;

Ta kontakt med legen med en gang. Et infisert operasjonssår er ikke noe du kurerer med pyrisept, tenk på hvor dypt såret er. Det finnes mennesker som har dødd av infeksjoner i etterkant av operasjon, og jo tidligere du får det behandlet jo bedre.

Skrevet

Helt enig med de andre her - få det sjekket. Jeg gikk fx på en ganske så heftig antibiotikakur da jeg fikk infisert ks-sår...

Når du etterhvert går tilbake til vanlig rens så kan du vaske med grønnsåpe. Og da er grønnsåpe grønnsåpe, enten man kjøper den på Rimi eller apoteket.

Skrevet (endret)

Jeg syns det har blitt bedre etter regelmessige vask etter flytende pyrisept og salve.

Men om det blir værre, så skal jeg kontakte lege straks.

Skal til legekontoret over helga uansett, for jeg har operasjons tråd inni navlen som ingen har sett når jeg skulle fjerne stingene mine. :frown:

Endret av bente85
Skrevet

Problemet ligger ikke først og fremst i hvordan det ser ut på utsiden, men hva som skjer på innsiden. Ta kontakt med legen!

ble

Skrevet

Jeg kan nevne det på legesenteret over helga, sånn at de kan se på såret mitt og si hva dem syns.

Skrevet
Jeg kan nevne det på legesenteret over helga, sånn at de kan se på såret mitt og si hva dem syns.

Vel, en infeksjon kan utvikle seg utrolig raskt. og som allerede påpekt så kan det foregå mye inne i såret som du ikke ser. Er det tegn til infeksjon skal man kontakte lege med en gang, det fikk du forhåpentligvis beskjed om etter operasjonen.

Du kan bli alvorlig syk plutselig, du kan få stygge arr i ettertid, jo lengre det går jo større mulighet er det for at de må åpne såret igjen og rense, og sy sammen på nytt - noe som hverken er bra med tanke på arrdannelse eller rekovalens.

Skrevet
Vel, en infeksjon kan utvikle seg utrolig raskt. og som allerede påpekt så kan det foregå mye inne i såret som du ikke ser. Er det tegn til infeksjon skal man kontakte lege med en gang, det fikk du forhåpentligvis beskjed om etter operasjonen.

Du kan bli alvorlig syk plutselig, du kan få stygge arr i ettertid, jo lengre det går jo større mulighet er det for at de må åpne såret igjen og rense, og sy sammen på nytt - noe som hverken er bra med tanke på arrdannelse eller rekovalens.

En infeksjon, hvordan ville den være? Jeg føler ikke at huden har hovnet opp, at det renner verk, at jeg har feber eller noe slikt. Men fargen på såret, er rød rundt og kanskje inni og.

Jeg ser en flekk, den er gul, så det er vel noe bakterier inni der.

Skrevet

Og i går var det et lite "hull" i såret, vet ikke om det har kommet verk derfra.. :S

Skrevet

Må si jeg føler meg som en innmari stor dust nå. Altså, jeg vet ikke men. For noen dager siden så var det noe i operasjonssåret mitt, der snittet er på en måte, det var svart, som jeg tok ut.

Jeg pirket bitte litt med nål for jeg tror det var noe verk der, eller noe sånt. Og er vel etter det, at det må ha blitt sånn.

Er irritert på meg selv, at jeg ikke kan la være å pirke på noe å være så nysgjerrig.

Men om det har blitt betennelse, så har jeg virkelig meg selv å takke.

Skrevet
En infeksjon, hvordan ville den være? Jeg føler ikke at huden har hovnet opp, at det renner verk, at jeg har feber eller noe slikt. Men fargen på såret, er rød rundt og kanskje inni og.

Jeg ser en flekk, den er gul, så det er vel noe bakterier inni der.

Litt rødt og hovent vil det alltid være. Men det er jo heller ikke slik at det må tyte ut puss for at det skal være en infeksjon.

Ofte kan det være litt diffust å oppdage en infeksjon. Man er jo sår og øm i området, og litt sliten etter operasjonen. En klar indikasjon er feber. Eller at såret ser værre ut enn før. Har du pirket litt, er det en viss mulighet for at du har klart å overføre bakterier til såret. Er du usikker ville jeg tatt en telefon til fastlegen, og forklart så godt du kan, så stiller h*n de riktige spørsmålene og vurderer om det beste for deg er å komme inn for kontroll. Husk at det viktigste er at man får tatt sånt så raskt som mulig, det kan spare deg for mye ubehag.

Skrevet (endret)

Her er 1 av 2 bilder fra såret mitt. Det er litt dårlig kvalitet på det, men håper dere ser hvordan det ser ut.

post-11360-1222428727_thumb.jpg

Endret av bente85
Skrevet
Litt rødt og hovent vil det alltid være. Men det er jo heller ikke slik at det må tyte ut puss for at det skal være en infeksjon.

Ofte kan det være litt diffust å oppdage en infeksjon. Man er jo sår og øm i området, og litt sliten etter operasjonen. En klar indikasjon er feber. Eller at såret ser værre ut enn før. Har du pirket litt, er det en viss mulighet for at du har klart å overføre bakterier til såret. Er du usikker ville jeg tatt en telefon til fastlegen, og forklart så godt du kan, så stiller h*n de riktige spørsmålene og vurderer om det beste for deg er å komme inn for kontroll. Husk at det viktigste er at man får tatt sånt så raskt som mulig, det kan spare deg for mye ubehag.

Det var 2.September jeg tok operasjonen. Og det er jo en stund siden, så jeg regner da med, at det burde ikke se sånn ut, nå.

Skrevet

Det der er gult, og avgårde til lege med deg. (husk å gi beskjed om at du muligens er gravid, og at du bruker p-piller)

Skrevet
Det der er gult, og avgårde til lege med deg. (husk å gi beskjed om at du muligens er gravid, og at du bruker p-piller)

Muligens gravid? Hm, det er ikke sikkert da men. Jeg burde kanskje ringe legekontoret nå da? Syns dere det er best?

Skrevet

Ja det burde du. Og det er da da også veldig mange som har sagt.

Skrevet

Jeg har ringt til legen nå, men glemte å si at jeg ikke har sjekket om jeg er gravid, at jeg går på p-piller. :s Uff.

Skal oppdatere dere når jeg kommer hjem!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...