Gå til innhold

1200 kalorier?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Marie_*
Skrevet

Hei.

Kanskje jeg slenger meg med her.

Etter litt for mye "kosemat" i sommerferien har det blitt noen kilo ekstra. Jeg er 1.55 høy og ligger nå på 46,5-47 kg. vil gå ned 3-4 kg. Har regnet ut at jeg normalt behøver ca 1760 kcal hver dag, og må kutte ned ca 500-600 kcal daglig for å gå ned 0,5 kg i uka.

Vil tipse om en gratis mat og treningsdagbok, diett.no. Der kan man legge inn alt man spiser hver dag, hva og hvor mye man trener osv. man får vite hvilke næringstoffer man får i seg og om man ligger på anbefalt daglig inntak. mye nyttig egentlig. Det er litt tungvindt om man vil bruke denne hver dag, fordi man må veie maten og det er også mye mat som ikke finnes i deres tabeller(man kan også legge inn nye matvarer).

Men om man f. eks gjør det bare noen dager får man god oversikt over sitt eget kosthold og blir kanskje mer bevisst. F. eks spiste jeg et par knekkebrød med hvitost på og ble litt sjokka over at bare noen skiver med hvitost (vanlig)veide 40 gram og tilsvarte 140 kcal.

Lykke til alle sammen:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke umulig å gå ned i vekt med så lite som 1200kcal, men det vil bli bom stopp etterhvert og så går vekta ingen vei eller oppover igjen.

Går man ikke ned i vekt, er gjerne problemet at man ligger for lavt på kaloriene. Husk at trening krever en del kalorier, så hvis du plutselig begynte å trene masse og i tillegg kuttet ned på kaloriene, så har du kommet i et altfor lavt underskudd.

La oss si at du trengte ca 2200kcal for å beholde vekta og så begynte du å trene, og der går det feks 300kcal, så da gjenstår det 200kcal for å oppnå et underskudd på 500kcal.

Da sier det seg selv at 1200kcal er aaaaltfor lite, og det er farlig å spise så lite hvis man trener. Det vil ikke gjøre deg noe godt i lengden. Å leve på så lite kcal er forbeholdt de som skal stille på scenen med minimal fettprosent og vil bli kvitt det siste lille de har igjen.

Veldig mange oppnår en positiv effekt ved å legge på litt kalorier istedenfor å trekke fra enda fler, med mindre man ligger altfor høyt, noe du ikke gjør.

Skrevet

Mulig det, men nå har jeg altså prøvd å spiser mer med det resultat at vekta sto bom stille!

Jeg trener heller ikke så mye, og veier nå 62... Da trenger jeg jo mindre kalorier per dag en en person som veier 100 kilo! Går jeg ned til 60, tenker jeg å øke til 1600... så får vi se hva som skjer etterhvert....

huff, synes det er vanskelig å gå ned i vekt jeg! Føler ikke kroppen min vil i det hele tatt :(

Skrevet

Her har vekta gått kraftig opp de siste dagene. merker det bare nå at klærne er strammere...huff, at det går an å spise sååå myyye!!!!!

Men i morgen er en ny dag så det er bare å håpe;)

Skrevet

Jeg prøver også å ta meg selv i ørene om dagen, og har vært flink både i går og i dag. :)

Har dager (som har blitt oftere og oftere.....) der jeg mister kontrollen og spiser så og si alt jeg kommer over. Farlig sirkel, som jeg ikke må begynne å nærme meg inn i engang. Stoppe mens leken er god, og jeg føler meg straks bedre når jeg klarer å holde meg på matta, slik som nå. :)

Neste helg skal jeg ut på reise, og i tillegg har jeg burstag, så da blir det nok litt utskeielser. Derfor viktig å være flink i uka som kommer. Lykke til folkens!

Skrevet

Det er uansett ikke anbefalt å ligge under 1200 kalorier pr. dag, for kroppen vil da gå i sparebluss. Da kan dere bare gjette hva som skjer når dere begynner å legge om kostholdet til et mer normalt et igjen. ;)

Skrevet
Hei.

Kanskje jeg slenger meg med her.

Etter litt for mye "kosemat" i sommerferien har det blitt noen kilo ekstra. Jeg er 1.55 høy og ligger nå på 46,5-47 kg. vil gå ned 3-4 kg. Har regnet ut at jeg normalt behøver ca 1760 kcal hver dag, og må kutte ned ca 500-600 kcal daglig for å gå ned 0,5 kg i uka.

Vil bare si at med en høyde på 155 cm og en vekt på 43 kilo vil du ha en BMI på 17.9. En BMI lavere enn 18,5 regnes som undervektig. Høres ikke ut som om du burde slanke deg gitt.

Skrevet

Nei, Gjest_Marie. Du har faktisk en veldig sunn vekt nå. Er du bekymret for at du har for stor fettprosent, vil jeg heller anbefale et generelt sunt kosthold, kombinert med styrke og kondisjonstrening. Styrke for å øke muskelmassen og kondisjon for å få ned evt. overflødig fett.

Du trenger ikke å slanke deg! Vær glad for det. :)

Gjest Gjest_Marie_*
Skrevet

jeg vet at jeg ikke behøver å slanke meg i følge helsemessige årsaker som BMI mål og midje mål og alt det der.

Her er det mer snakk om min trivselvekt. jeg syns det er kjipt å ikke komme inn i jeansene mine lengre fordi jeg har lagt på meg noen kilo på lår og mage. jeg vet også at om jeg går ned til 43 kg vil jeg i følge BMI skalaen regnes som undervektig. Men tror ikke den skalaen er til for å følge slavisk, jeg ser ikke akkurat anorektisk ut når jeg ligger på 42-43 kg. var en liten periode nede i 39,5 kg, da var jeg for tynn.

Å ha lagt på seg 4 kg høres kanskje lite ut, men det synes godt på meg. hadde jeg vært f.eks 1.75 er det ikke sikkert det hadde syntes engang. omkretsen på lårene mine har faktisk økt med ca 4-5 cm. det er endel...

satser på gåing og jogging + noe styrke. snop er bannlyst på hverdager.

lykke til alle:)

Skrevet

Selv om du øker muskelmassen og går opp i vekt, vil du nok gå ned i cm. Uansett. Lykke til!

Skrevet

Da er første veiing og målinger gjort og vekta er i dag på 66kg. Så dette er altså startvekt;) Målet er å komme ned til 60 kg 1.desember...

Skrevet

Flotte greier!

Jeg veier 62 i dag også! Har hatt en usunn helg med alkohol både fredag og lørdag! Huff, det ødelegger alt altså! Også er det ikke så lett å si nei til sosialliv heller!

Men men, bare å begynne på'n igjen!

Vil ned til 61 innen fredag! Håper jeg klarer det!

Er enig med dere, er en utfordring å ikke overspise! Er nok meget viktig å spise ofte og nok! Jeg slet mye med det før! Da hadde jeg perioder jeg nesten ikke spiste, mens andre dager jeg spiste MYYYYYE! Utrolig slitsomt, stjeler mye energi! Og er så rart, du har på en måte null kontroll over hva du driver med... er nok en blanding av følelser å at kroppen skriker etter næring tror jeg! Merker godt at er jeg stresset eller lei meg, kan jeg finne på å kjøpe mye snop å trøste meg liksom! er nok best å finne gode alternativer! Jeg har komt meg veldig, og overspiser nesten aldir lenger!

Så dette kan dere klare også :)

Skrevet

Husk at 1 kilo på under en uke er litt drøyt. Gi det en uke hvertfall. :)

Skrevet

Hvordan går det med dere?

Huff kjenner jeg trenger litt mer energi! I dag var jeg så fysen! Kjøpte meg en nutrilett, mentos sugarfree og pepsi max! Og kjenner jeg har lite energi! BØR virkelig komme meg på trening i dag... huff!

Hva gjør dere på sånne dager? Egentlig vil jeg bare ligge under dyna å spise godteri :P Men kan jo ikke det da!

Skrevet
Hvordan går det med dere?

Huff kjenner jeg trenger litt mer energi! I dag var jeg så fysen! Kjøpte meg en nutrilett, mentos sugarfree og pepsi max! Og kjenner jeg har lite energi! BØR virkelig komme meg på trening i dag... huff!

Hva gjør dere på sånne dager? Egentlig vil jeg bare ligge under dyna å spise godteri :P Men kan jo ikke det da!

Derfor det er viktig å spise nok og regelmessig. Spiser du for lite og sjelden får du søtsug, og blir trøtt og slapp.

Hva jeg gjør om det skjer, prøver å holde meg unna søtsaker og spiser mer. Gjerne frukt eller grønnsaker.

Skrevet

Er bortreist til Østerrike/Ramsau fram til 15.oktober, så får ikke veid meg. Men spisinga går bra og treningen også. Føler at nå går det rettveien :)

Skrevet

Vil bare påpeke at det er ikke anbefalt at man ligger under 1300 kcal per dag. Kroppen vil etterhvert gå i sparebluss og holde på det den har. Og man kan over tid ødelegge forbrenningen sin.

:vinke:

Skrevet

Det er så godt å være bortreist å få alle måltider servert. Ikke har jeg tilgang på et skap fult med godsaker og snop, og det blir mye trening her i Ramsau i Østerrike. Jeg merker at humøret er bedre og jeg orker me når jeg slipper all overspisingen. Har ikke vekt, men vet det går rette veien, selv om jeg spiser en dessert i ny og ned :gjeiper:

Skrevet

Så flott hjema, håper du koser deg masse på ferie!

Er nå 61 kilo, så håper det går bra fremover! Er bare å fokusere på en sunn livsstil, så går det rette veien! Overspiser du en dag, er det alltid en ny dag i morgen! Er synd, men ikke kriiiiise! Alt kan rettes på! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...