Gå til innhold

Ja! Boligfinansieringen i boks!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sitter her og smiler fra øre til øre omtrent, så jeg må bare poste min lille "gladnyhet". Samboer og jeg var i banken i går og forhørte oss litt om boligfinansieringsmulighetene våre, også gikk alt så fint! Jeg synes vel at mine egne følelser er litt rare ettersom jeg nå føler meg virkelig lykkelig siden vi nå har fått innvilget et lån som kommer til henge over oss i hvertfall de neste 25 årene :gjeiper: Likevel så var det en lykkens dag igår. Nå kan vi ENDELIG få kommet oss ut fra dette hullet som vi leier hos den hersens huseieren :jepp:

Skal bli så deilig å ikke kaste penger rett inn i lomma hans, og heller tenke på at hver gang man betaler ned på dette eviglange lånet, så går litt av det til oss selv istedet. :fnise:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Skal bli så deilig å ikke kaste penger rett inn i lomma hans, og heller tenke på at hver gang man betaler ned på dette eviglange lånet, så går litt av det til oss selv istedet. :fnise:

Bare dere ikke går på en smell på mtp rente og fellesgjeld, da kan dere ende opp med å betale alt til banken istedenfor ;)

:P On a happier note, grattis med boliglån! :D

Gjest Pupsilure
Skrevet

Ååå, gratulerer :klem: Vi fikk lånet vårt for noen mnd siden. Det er så spennende å lete etter leilighet, og å endelig få seg noe eget! :)

Skrevet
Bare dere ikke går på en smell på mtp rente og fellesgjeld, da kan dere ende opp med å betale alt til banken istedenfor ;)

:P On a happier note, grattis med boliglån! :D

Vi var godt forberedt når vi møtte opp, så jeg tror nok det var det som gjorde det. Jeg tok høyde for en rente på 12% i beregningene våre, og da kom vi fortsatt til å gå ut med ca 4000 til sparing hver måned, så selv om renta stiger, så skal det gå fint. Det er klart at man unner seg ikke så mye ekstra når man lever på et sånt budsjett, men når vi har levd på min beskjedne inntekt i et par år så skal nok dette gå bra. Han er lærling (somlet bort en del år på fjas før han havnet på noe han likte) og jeg er student, så inntektene er jo deretter ;) Men dette skal gå! Også er det jo et greit utgangspunkt også. Sånn jeg ser det er det bedre å være vant med å klare seg på lav inntekt for så å bli positivt overrasket når man begynner i fast jobb. Mye bedre den veien enn å begynne å jobbe etter videregående, vende seg til dyrere vaner og så kommer renteoppgangen, mulig etterutdanning og "luksusen" må vendes av med.

Så dette går bra! Bare vi får prutet prisen litt ned på en leilighet i nærheten nå :jepp:

Skrevet
Ååå, gratulerer :klem: Vi fikk lånet vårt for noen mnd siden. Det er så spennende å lete etter leilighet, og å endelig få seg noe eget! :)

Ja! Åh, har fått et prospekt på mail fra Garanti på en leilighet som ser ganske lovende ut. Også har det vært fellesvisning, men ingen bud. Dette burde da tale i vår favør? Med tanke på pruting mener jeg. Leiligheten ble sikkert taksert for noen måneder siden også, og da var jo prisene litt anderledes enn idag.. Håper det ikke tar lang tid før vi finner noe i alle fall :ler:

Gjest Pupsilure
Skrevet

Hvor dyr leilighet skal dere kjøpe da? Vår kostet 1 250 000, og ca 30 000 i fellesgjeld.

Vi kjøpte først en annen, og var glade, og gledet oss. :) Vi var på kontraktsmøte en uke senere, og da nevnte megleren så vidt punktet med forkjøpsrett. :hakeslepp: Vi stoppet han, og spurte om det kunne skje at noen tok den fra oss. Vi hadde ikke hørt noe om dette før (visste hva forkjøpsrett var,altså, men det stod ingen steder ang denne leiligheten, og megleren hadde ikke sagt noe om det), og spurte om han trodde det kom til å skje. Han sa at det var nesten 100 % sikkert at det ikke skjedde. At han hadde solgt mange leiligheter i det området, og at det ikke kom til å skje. Hva tror du skjedde?

Vi ble kjempelei oss. Den hadde vært "vår" i ca 2 uker, og vi hadde sagt opp leiligheten vi leide.

Et par uker tidligere hadde jeg meldt meg inn i obos. Jeg var på to visninger en søndag etter at vi mistet leiligheten. Begge var egentlig helt uaktuelle. Vi skjekket obos sine sider noen dager senere, og så at den ene jeg hadde vært å sett på hadde gått 50 000 under takst, og at vi hadde lenger ansiennitet enn de som hadde kjøpt den. Vi ringte og snakket med megleren, og vi måtte melde forkjøp samme dag hvis vi ville ha den, og at det var stor sannsynlighet for at vi fikk den, siden det måtte meldes innen midnatt.

Vi snakket litt om det, og kom fram til at den ikke hadde vært så ille allikevel. At jeg hadde blitt veldig påvirket av stygge møbler, og merkelige folk som bodde der.

Vi fikk den, og vi elsker den! Og det beste, den var bedre og billigere enn den vi ikke fikk :):lur:

Så for all del, meld deg inn i obos hvis du har planer om å kjøpe obos-leilighet. Selv med bare ca en mnd ansiennitet kunne vi kjøpe en leilighet med forkjøpsrett.

Det kan forresten være lurt av deg å ringe å be om en privat visning :)

Skrevet

Gratulerer så mye med huslån!!! :)

Vi fikk også finansieringen vår i boks i dag!!! :enig:

Dette blir gøy!!! Jeg gleder meg også til å slippe å betale mer til huseieren her vi bor. De tar ikke hensyn til oss i det hele tatt, så det skal bli en befrielse å si opp dritten!!!

Lykke til!! Håper dere finner drømmeleiligheten!!!!!!! :klemmer:

Skrevet
Hvor dyr leilighet skal dere kjøpe da? Vår kostet 1 250 000, og ca 30 000 i fellesgjeld.

Vi kjøpte først en annen, og var glade, og gledet oss. :) Vi var på kontraktsmøte en uke senere, og da nevnte megleren så vidt punktet med forkjøpsrett. :hakeslepp: Vi stoppet han, og spurte om det kunne skje at noen tok den fra oss. Vi hadde ikke hørt noe om dette før (visste hva forkjøpsrett var,altså, men det stod ingen steder ang denne leiligheten, og megleren hadde ikke sagt noe om det), og spurte om han trodde det kom til å skje. Han sa at det var nesten 100 % sikkert at det ikke skjedde. At han hadde solgt mange leiligheter i det området, og at det ikke kom til å skje. Hva tror du skjedde?

Vi ble kjempelei oss. Den hadde vært "vår" i ca 2 uker, og vi hadde sagt opp leiligheten vi leide.

Et par uker tidligere hadde jeg meldt meg inn i obos. Jeg var på to visninger en søndag etter at vi mistet leiligheten. Begge var egentlig helt uaktuelle. Vi skjekket obos sine sider noen dager senere, og så at den ene jeg hadde vært å sett på hadde gått 50 000 under takst, og at vi hadde lenger ansiennitet enn de som hadde kjøpt den. Vi ringte og snakket med megleren, og vi måtte melde forkjøp samme dag hvis vi ville ha den, og at det var stor sannsynlighet for at vi fikk den, siden det måtte meldes innen midnatt.

Vi snakket litt om det, og kom fram til at den ikke hadde vært så ille allikevel. At jeg hadde blitt veldig påvirket av stygge møbler, og merkelige folk som bodde der.

Vi fikk den, og vi elsker den! Og det beste, den var bedre og billigere enn den vi ikke fikk :):lur:

Så for all del, meld deg inn i obos hvis du har planer om å kjøpe obos-leilighet. Selv med bare ca en mnd ansiennitet kunne vi kjøpe en leilighet med forkjøpsrett.

Det kan forresten være lurt av deg å ringe å be om en privat visning :)

Off, så kjedelig! Men godt at det kom noe godt ut av det, og at dere trives så godt i en billigere leilighet ;) Det er irriterende lett å bli påvirket av eksisterende innredning! Jeg har merket det på meg selv på annonser på finn; Hvis det er fæl farge på tapeten, ikke ryddig (utrolige bilder som blir tatt av meglere :kjefte:), og en stil som ikke er helt forenlig med min egen, så blir de fort forkastet. Og det er jo litt dumt. Jeg mener, samme hvor fint det er innredet, så kommer det jo ikke til å se sånn ut etter at vi har flyttet dit uansett. Men man får mer inntrykk av hvordan man vil ha det.. Jeg tror vi skal på privat visning idag, og et par fellesvisninger i morgen. Fellesvisninger er greit første gang synes, jeg. Da får man større inntrykk av hvor mange som er interesserte i den aktuelle leiligheten, og hvor mye man kan forsøke å prute. Vi bor ikke i Oslo, men arver mammas ansiennitet i BBL på over 25 år, så jeg tror nok at vi klarer forkjøpsretten. Håper jeg da :sukk:

Vi skal ikke så høyt opp i pris da, men rundt 900'-1000'. Har som nevnt, ikke den beste økonomien ;)

Skrevet
Gratulerer så mye med huslån!!! :)

Vi fikk også finansieringen vår i boks i dag!!! :enig:

Dette blir gøy!!! Jeg gleder meg også til å slippe å betale mer til huseieren her vi bor. De tar ikke hensyn til oss i det hele tatt, så det skal bli en befrielse å si opp dritten!!!

Lykke til!! Håper dere finner drømmeleiligheten!!!!!!! :klemmer:

Å, så deilig! Det er ganske mye som blir løftet vekk fra skuldrene når banken sier seg enig! Ah, jeg er så lei av å føle meg som en husokkupant! Det er bråk og mas hele døgnet, hele året. Jeg skjønner det ikke helt. Behandlingen tilsvarer ikke akkurat husleien. Vi finansierer tross alt lånet hans.. :kjefte:

Skrevet
Å, så deilig! Det er ganske mye som blir løftet vekk fra skuldrene når banken sier seg enig! Ah, jeg er så lei av å føle meg som en husokkupant! Det er bråk og mas hele døgnet, hele året. Jeg skjønner det ikke helt. Behandlingen tilsvarer ikke akkurat husleien. Vi finansierer tross alt lånet hans.. :kjefte:

Vi har det akkurat sånn og!!! :kjefte:

Ungene til huseier står å ser inn vinduene våre, går i bedet og oppå hagebordet vårt, spiller fotball kl 8 søndagsmorgen med soveromsveggen vår som mål, har ca 20 av sine venner på camping i hagen..rett utenfor soveromsvinduet vårt og har laget stygge riper i bilen vår!!!!! Ungene er såpass store at de vet det ikke er lov, og foreldrene driter i det, selv om vi klager! Skulle tro det er de som vil ha oss bort og bestikker ungene til å gjøre mest mulig fanenskap!!

De voksene er ikke hakket bedre: Malte vinduskarmene på soverommet vårt kl 9 søndag morgen for tre uker siden (de kunne ikke begynne et annet sted??), hogger ved rett utenfor soverommet vårt..lørdag og søndag morgen, i forrgje uke inviterte de alle naboene ned i hagen "vår" for å spille fotball! Vi betaler også for litt hage..

Vi betaler når vi skal, har aldri hatt en eneste fest, har aldri høy musikk eller gjør noe vi ikke skal!

SORRY!! Ble litt mye klaging, men Gud, det er godt å få det ut!! :)

Håper dere får drømmeleiligheten snart da!!!

Skrevet
utrolige bilder som blir tatt av meglere

utrolig at folk ikke rydder og ordner i stand til fotografen skal komme heter det ;)

Skrevet
utrolig at folk ikke rydder og ordner i stand til fotografen skal komme heter det ;)

Haha, joda sant nok :gjeiper: Likevel så er det jo også i meglers interesse at boligen skal bli solgt. Det finnes mange uvitende selgere som av en eller annen grunn ikke tenker på at det kanskje har en negativ effekt at det ligger brødsmuler og en halvspist brødskive på kjøkkenbenken når potensielle kjøpere kommer på visning. Dette vet jo meglerne.. Jeg sier så absolutt ikke at det er meglerens ansvar å rydde bort dette, men h*n kan jo fortelle selger at "Jeg tror kanskje dere burde vaske litt før visningen på lørdag?". Uff, vi var på 5 visninger i går, og det var strengt tatt bare to steder hvor det var vasket/ryddet. :sukk:

Gjest Pupsilure
Skrevet

Vi så flere leiligheter der de ikke hadde ryddet til vi kom, da vi var på visninger. den ene var helt ekstrem. Hele familien var hjemme, og så på tv. Det var tilogmed oppvask stående på kjøkkenet.

Da mamma skulle selge huset sitt, forventet hun at han som tok bildene skulle flytte litt på blomstene hun hadde kjøpt inn, og komme med forslag til hvor lysestakene hun hadde satt frem, skulle være. Men han gjorde ingenting. Han flyttet ikke engang vesken hennes som hang over en stol på kjøkkenet. Hun ville flytte den selv, men han sa det ikke var så farlig!

Var noen av de 5 aktuelle da? :)

Skrevet

hvis folk virklig ikke er mer oppegående enn at de vasker og rydder til man skal ta bilder og på visning så synes jeg virkelig ikke synd på dem dersom de sliter med å få solgt.

Vi vasket og ryddet sikkelig både til visning og når fotografen skulle komme. akkuratt det så vi på som ganske selvfølig

(fotografen fortalte at det var mange som ikke gadd å rydde før han kom, og mange steder kom han nesten ikke inn i rom pga av rot... )

Skrevet

Jeg har nettopp tatt bilder med megleren, og han var ekstrem.

Jeg måtte bære ut kaffetrakter, fjøl og knivsett o.l. T.o.m dobørsta!

Rene og sterile benker gikk han for. Det samme i gangen og på rommene. Han rettet til sengeteppet på militært vis, og flyttet sko- og jakkestativet.

Jeg var enig med han i alt, men stusset litt på kaffetrakteren bare.

Rart ikke alle er som han? Fotografen så også en skrukk på sengeteppet, så hun gikk bort og slettet den ut.

Jeg hadde ryddet ut mange esker med "rot", vasket opp og ned, og trodde alt var ok. Har jo hatt mine egne tanker og bildene, og visningen, men jeg var ike helt "der" etter meglers standard.

Han sa ifra på alt han så. Lysene måtte tennes (stearin), og jeg glemte 1 stk. som han raskt tente selv.

Glad jeg har en så våken megler. Eller hadde en sånn en, for jeg skal ikke selge alikevel.... *snufs*

Gjest Pupsilure
Skrevet

Det var akkurat en sånn en mamma hadde sett for seg, men det fikk hun ikke! :)

• 2 uker senere...
Skrevet
Vi så flere leiligheter der de ikke hadde ryddet til vi kom, da vi var på visninger. den ene var helt ekstrem. Hele familien var hjemme, og så på tv. Det var tilogmed oppvask stående på kjøkkenet.

Da mamma skulle selge huset sitt, forventet hun at han som tok bildene skulle flytte litt på blomstene hun hadde kjøpt inn, og komme med forslag til hvor lysestakene hun hadde satt frem, skulle være. Men han gjorde ingenting. Han flyttet ikke engang vesken hennes som hang over en stol på kjøkkenet. Hun ville flytte den selv, men han sa det ikke var så farlig!

Var noen av de 5 aktuelle da? :)

Sånn liten oppdatering her, da :) Vi la inn et bud på den ene av dem, men tapte budrunden. Vi var ikke villige til å betale så mye for den ettersom markedet nå blir spådd nedenom og hjem. Idag fant jeg derimot ut at de som har kjøpt denne leiligheten ikke har noe ansiennietet overhodet, og vi har jo 30 år! :lur: Så da kan vi jo ende opp der likevel! Hvordan er det med det tror dere? Er 30 år ganske mye eller kanskje ikke nok? Hvor mye ansiennitet "pleier" man å få kjøpt på? Må innrømme at jeg er litt glad her jeg sitter :ler:

Gjest Pupsilure
Skrevet

Ja, 30 år er veldig mye! :jepp: Men er du sikker på at du får arve alle årene? Jeg trodde det var slik at man kun fikk arve like mange år som alderen sin, altså at du får arve 20. Men det er ikke sikkert det er slik i alle boligbyggelag. I obos tror jeg det er slik.

Men uansett 20-30 år er dritmye. Jeg tror dere har gooood sjanse for å få den :klem:

De som tok fra oss leiligheten hadde anisennitet fra 1999, tror jeg.

Lykke til!

Skrevet

Ikke for å så skår i gleden, men slik økonomien ser ut nå så er det fare for at de som sitter med boliglån vil spytte mer i lomma til banken enn de som leier.

Skrevet
Ikke for å så skår i gleden, men slik økonomien ser ut nå så er det fare for at de som sitter med boliglån vil spytte mer i lomma til banken enn de som leier.

Har ingenting imot å betale mer i renter til banken fremfor å gi det til min nåværende huseier, gitt. Dessuten så er renta i konstant endring, så den kommer ikke til å legge seg på 10-12 prosent og bli værende der uansett :) Et rentenivå som idag (7,5), er jeg strålende fornøyd med! Så ingen skår i min glede! ;)

Pupsilure: Jeg tror det bare er Obos som har den ordningen at man kun kan arve fra fødselsdatoen sin. Det var det megleren sa i alle fall. Vi har i alle fall nå fått overført ansienniteten fra juni 78, så har de gjort noe galt er det ikke min feil ;) Vi får håpe at ikke det plutselig kommer et eldre ektepar med ansiennitet fra før krigen og tar den fra oss nå da :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...