Gjest Gjest_Hanna_* Skrevet 25. september 2008 #1 Skrevet 25. september 2008 Kan noen fortelle meg litt om forskjellen på å ta en bachelorgrad ved høyskole kontra universitet. Jeg planlegger å bli student og lurer på hvordan de forskjellige studieformene er.
Nemesis Skrevet 25. september 2008 #2 Skrevet 25. september 2008 (endret) For meg er foskjellen det at å gå på høyskole er som å gå på videregående igjen. Ofte undervisning hele dagen. På universitetet går det i forelesninger, kanskje bare 2 timer til dagen, men her er det lagt opp til at man leser mye selv. Jeg svarte vel ikke på det du spurte om, men men Endret 25. september 2008 av Nemesis
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2008 #3 Skrevet 25. september 2008 Du må først finne ut hva du vil studere siden de som oftes har forskjellige fag. Jeg har gått på begge og føler universitetet hadde beder oppfølging og bedre tilbud for dem som slet i et fag. Ellers ganske likt. Men følte og at lærerene på universitetet var litt 'smartere'.
Gjest antigartner Skrevet 25. september 2008 #4 Skrevet 25. september 2008 Med fare for å erte på meg mange nå, så har jeg inntrykk av at "nivået" er høyere og kravene større på universitetet. Universitetsfagene krever i mange tilfeller større grad av refleksjon og faglig modenhet. Høyskolestudiene synes mer "praktisk yrkesrettet".
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2008 #5 Skrevet 26. september 2008 For meg er foskjellen det at å gå på høyskole er som å gå på videregående igjen. Ofte undervisning hele dagen. På universitetet går det i forelesninger, kanskje bare 2 timer til dagen, men her er det lagt opp til at man leser mye selv. Jeg svarte vel ikke på det du spurte om, men men Å joda, det gjorde du. Takk til dere som har svart, dere bekreftet det inntrykket jeg har fått.
Gjest Gjest_Kamilla_* Skrevet 26. september 2008 #6 Skrevet 26. september 2008 Fordommene lever i beste velgående ser jeg... Har utdannelse både fra universitet og høyskole, og det er ikke mye mer enn navnet som er forskjellig. Det var ingen klasseromsundervisning på høyskolen, heller ikke lange og hele undervisningsdager hver dag, og svært lite obligatorisk. Faktisk var det kun obligatorisk på grunn-nivået. Jeg bygget opp en fri bachelor, på lik linje med det jeg kunne gjort på univeritetet. Det er sant at mange linjer på en høyskole er yrkesrettet (sykepleier, ingeniør osv), men det er ikke det eneste de driver med. Her i byn er det flere som kombinerer fag fra høyskole og universitet for å få den fagkombinasjonen de ønsker. For øvring vet jeg at det samarbeides om forskningsprosjekter og studentutveksling også. Tror mye at de mytene som henger igjen er basert på slik det var for 15-20 år siden, ikke slik realiteten er i dag. Til sammeligning kan jeg jo fortelle at da jeg tok jusstudiet på UIB var det obligatoriske forelesninger hver uke, obligatoriske innleveringer og kommentering hver uke, og masse oppgaveinnleveringer for i det hele tatt å få ta eksamen. Det er mye mer videregåendenivå enn jeg noensinne har opplevd på høyskolen...
Vera Vinge Skrevet 26. september 2008 #7 Skrevet 26. september 2008 Det er godt mulig det ikke stemmer, men mitt helt generelle inntrykk, er at man lærer seg en annen måte å tenke på på universitetet. Min erfaring er at man i stor grad vektlegger kritisk tenkning på der, og når jeg har hatt diskusjoner med folk fra høyskole, syns jeg de virker mer bastante. Men jeg blir sikkert beskyldt for å ha fordommer nå, og jeg innrømmer selv at jeg ikke har nok kjennskap til høyskoler til at jeg kan slå fast noe. Det er bare hva jeg sitter igjen med etter å ha truffet på høyskolestudenter gjennom årene. Det ville uansett ikke overraske meg om det er noe sant i det, siden det generelt er flere mer praktisk rettede utdanninger på høyskolen, og at det kan påvirke tenkemåten på de studiene og kanskje andre studier på samme studiested også.
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2008 #8 Skrevet 3. oktober 2008 Mitt inntrykk, og det kan godt være at det er litt skeivt, er at høyskoler og universiteter har nærmet hverandre endel. Høyskolene har i stor grad beholdt den litt praktiske og ofte mer "klasseromsorienterte" læringen, som de har hatt lenge, men det som er nytt er at universitetene har også begynt med sånt. Nå er det endel "nye" universiteter, som Stavanger og Agder, som selvfølgelig bærer preg av at de nylig var, og i essensen fremdeles er høyskoler. På samme måte som NTNU fremdeles har essensen til NTH når man går ingeniør der. Men, ikke bare er det her vi ser at høyskoler og universiteter nærmes, men se på jusstudiet i Bergen. De har en mye mer oppdelt og klasseromsorientert undervisning enn f.eks. juss på UiO, kanskje mest fordi mange studenter reagerer positivt på å ikke ta en to-dagers eksamen i året som teller for 60 studiepoeng. Hvis du vil ha den tradisjonelle Universitetsopplevelsen så er UiB og UiO de "beste" skolene, men selv der finnes som nevnt unntak. Hvis du ønsker den tradisjonelle høyskoleopplevelsen kan du velge mellom alle de andre skolene i Norge.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå