Gå til innhold

Endre søvn/leggemønster!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg trenger seriøst hjelp til å endre mine leggevaner!!!! Jeg er B-menneske på min hals, og er på mitt mest våkne når klokken passerer 22.... jeg suller rundt, ser på tv, rydder litt, er litt på nettet, og vet jeg burde være i seng til 23, men den blir ofte både 00 og 01...ofte sover jeg på sofaen også, og våkner der i 3-4 tiden. Nå begynner jeg på jobb 0900, men i november begynner jeg i ny jobb der jeg begynner 0800. Ideelt sett ønsker jeg å begynne mine leggerutiner 2230, med ansiktstell og tannpuss, og være i seng 2300. Jeg har teorien, men hver kveld så slår praksisen til... "åååh, begynner det nå, det må jeg se... hm, må sjekke mailen.... rydde litt...." og sånn går det. hver kveld. noen som har endret sine leggevaner og har tips til meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke så lett det der...

Men du bør slå av tv og pc i god tid før det begynner å bli på tide å legge seg. For det første blir man mer våken av å glo på en lysende skjerm, man blir overstimulert av bevegelser/lyd etc og så er det jo veldig lett å miste tidsperspektivet når man først sitter der. Legg deg heller til en rutine med å f eks ta oppvasken før du går på badet og pusser tenner, så har du et avsluttet "oppdrag" og til og med god samvittighet. Jeg er b-menneske selv, men de dagene jeg får til å gjøre ting på denne måten er det definitivt lettere å få lagt seg.

Trening og annen fysisk aktivitet, f eks en kveldstur, er også bra. Og prøv å ikke legge deg til en vane med middagslur, i hvert fall ikke mer enn en KORT hvil.

Og ikke spis tunge måltider eller mye sukker om kvelden. Da blir i hvert fall jeg våken.

Skrevet

Jeg sliter også med det! Jeg flyttet til Australia for å studere nå i juli og jeg sliter enda med å bytte søvnmønster. Det verste er når jeg skal legge meg, så kommer venner på msn og lurer på hvordan det går, også kommer jeg meg ikke i seng før det er seent.

Men når jeg har litt selvdisiplin legger jeg meg kanskje i 12 tiden om natta, og ligger bare og vrir meg. Men noe som hjelper meg er å ta en hard treningsøkt om kvelden, også heller ligge og lese en tung bok når jeg ikke får sove.

Skrevet

Ikke så lett det der kan jeg tenke meg. Jeg er stikk motsatt og blir nesten helt borte vekk etter 23.00. Det gjelder i helgene også hehe :P Da står jeg opp senest 08.30.

Har lagt inn en vane slik at vi ser nyhetene og været på tvnorge, og så pusser vi tennene og sover til klokken 07.00.

Kanskje hvis du bare klarer å tvinge deg selv i seng litt tidligere for hver dag. Ikke begynn rett på, men ta det gradvis.

Skrevet

Struktur er nok nøkkelordet her for å endre vaner. Må finne en rutine som jeg følger slavisk tror jeg! Men det er ikke lett, jeg er altfor flink til å finne unnskyldninger for å ikke legge meg - skal bare, skal bare, skal bare.. men har et par dager nå vært flink jente og slått av TVen kl 23 og satt på rolig musikk og tent et te lys på soverommet for å skape en rolig atmosfære for meg selv. har tatt kveldsstellet og lagt meg med en bok, funnet roen helt :) Igår ble det senere enn planlagt, måtte bare se Sex og Singelliv.. :popcorn::sjenert:

stå opp - der er jeg ikke like flink. Elsker å ligge i sengen og høre på radio, og det gjør jeg så lenge at når jeg kommer ut av sengen, så må jeg stresse for å komme meg av gårde i tide. I dag skal jeg kjøpe en monstervekkeklokke tenkte jeg, som skal få stå laaangt borte fra sengen, slik at jeg må opp. så blir det bare å unngå at føttene fører meg tilbake til dyna......

Skrevet

en annen ting: fått høre fra mange at man skal være fysisk aktiv for å være god og sliten. jeg trener flere ganger i uken, ofte på kveldstid mellom 7 og 9, og trener hardt, så jeg er skikkelig fysisk sliten. men jeg opplever det stikk motsatte! de dagene jeg har trent hardt, er jeg enda mer våken enn de dagene jeg har vært sløv....

Skrevet

Man kan jo bli våken av trening også, særlig intensiv trening får man vel opp adrenalinet av. Så kanskje det hadde vært bedre for deg å trene tidligere på dagen, hvis du har mulighet?

Skrevet

De anbefaler vel å ikke trene sent på kvelden, hvis man har problemer med å sovne etterpå.

For min del handler det nok mest om å ha gjort unna huslige plikter tidligere på kvelden, ha lagt fram det jeg trenger til neste dag, skrudd av tv og pc. Dessuten å tvinge meg til å pusse tenner og stelle meg for kvelden så tidlig som mulig. Når jeg kommer over en viss terskel, kan det plutselig bli veldig seint. For øyeblikket bor jeg et sted uten internett, og med kun en koffert av mine personlige ting, og jeg ser hvor lett det er å legge seg tidlig da.

Skrevet

Jeg jobber, så jeg har ikke mulighet til å trene særlig tidligere. driver også med organisert trening, så ikke bare å trene på egenhånd. :) tror streng struktur er det jeg trenger....

Skrevet
Struktur er nok nøkkelordet her for å endre vaner. Må finne en rutine som jeg følger slavisk tror jeg! Men det er ikke lett, jeg er altfor flink til å finne unnskyldninger for å ikke legge meg - skal bare, skal bare, skal bare.. men har et par dager nå vært flink jente og slått av TVen kl 23 og satt på rolig musikk og tent et te lys på soverommet for å skape en rolig atmosfære for meg selv. har tatt kveldsstellet og lagt meg med en bok, funnet roen helt :) Igår ble det senere enn planlagt, måtte bare se Sex og Singelliv.. :popcorn::sjenert:

stå opp - der er jeg ikke like flink. Elsker å ligge i sengen og høre på radio, og det gjør jeg så lenge at når jeg kommer ut av sengen, så må jeg stresse for å komme meg av gårde i tide. I dag skal jeg kjøpe en monstervekkeklokke tenkte jeg, som skal få stå laaangt borte fra sengen, slik at jeg må opp. så blir det bare å unngå at føttene fører meg tilbake til dyna......

Å det er så herlig å vite at det er flere som meg!! Jeg har det på nøyaktig samme måte. skal bare bare bare, og om morgenen skal jeg bare slumre slumre slumre. Jeg har en egen tendens til å ikke få sove når jeg legger meg heller, for jeg har så mye "vettugt" å tenke på. Det ender med at jeg må ut på sofaen og glo på tv for å slippe å tenke, og så sovner jeg der i stedet til slutt.

Men tips til monstervekkerklokke (jeg måtte nemlig kjøpe en selv), så er det en retro opptrekksklokke på ikea nå. Veldig stilig, og forferdelig om morgenen. Anbefaler at du har en snillere vekkerklokke som vekker deg et kvarter før så du slipper å få hjerteinfarkt av monsterklokka. :D

(OBS! den tikker som et uvær)

Si gjerne i fra hvis du får gjort om søvnrytmene, kanskje jeg kan få litt tips. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...