Gå til innhold

Sex uten beskyttelse

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Klara_*
Skrevet

Det er jo en del der ute som har hatt seg en gang eller to med en mann/kvinne som dere ikke kjente så godt, og der dere gjerne skippet kondom.

Har noen av dere sjekket i ettertid om dere kanskje har blitt smittet med HIV?

Jeg har hatt et par, og har liksom ikke uroet meg for at jeg er smittet, men kom plutselig til å skikkelig tenke på dette...

Er det flere enn meg der ute?

Tror jeg tar meg en tur til legen til uka, og bare for det bekreftet, men typen testet seg for noen mnd siden og var negativ(da har vi hatt masse sex i 1,5 år), så da burde jeg jo være trygg på at jeg ikke har det vil jeg tro...men....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har tenkt på det selv noen ganger. Har jo hatt ubeskytta sex med kjærester jeg har hatt, men har egentlig ingen grunn til å tro at jeg har blitt smitta HIV: Ingen av mine to ekser er i typisk faresone (sprøyenarkomane og homofile er vel de som er mest utsatt så vidt jeg vet?). Men tenker jo "tenk om" allikevel, og man blir jo ikke akkurat rutinesjekka for HIV, så hvem vet?

Skrevet
Tror jeg tar meg en tur til legen til uka, og bare for det bekreftet, men typen testet seg for noen mnd siden og var negativ(da har vi hatt masse sex i 1,5 år), så da burde jeg jo være trygg på at jeg ikke har det vil jeg tro...men....

Det er ikke sjelden at partneren til en HIV-positiv ikke blir smittet selv etter flere års samliv, så dette er ikke noe argument for ikke å teste seg. Samtidig blir enkelte smittet ved første samleie med en HIV-positiv partner. De fleste HIV-positive er heteroseksuelle og ikke-narkomane. Alle bør derfor testes før de innleder en ny seksuell forbindelse.

Skrevet
Det er ikke sjelden at partneren til en HIV-positiv ikke blir smittet selv etter flere års samliv, så dette er ikke noe argument for ikke å teste seg. Samtidig blir enkelte smittet ved første samleie med en HIV-positiv partner. De fleste HIV-positive er heteroseksuelle og ikke-narkomane. Alle bør derfor testes før de innleder en ny seksuell forbindelse.

HIV-smitte er da litt innviklete greier også, husket da jeg fikk litt skrekken etter at jeg hadde funnet ut av kjæresten min hadde vært utro. Jeg ville sjekke meg med en enestegang; men fant ut at det var ikke vits å sjekke seg før mange måneder etter man potensielt er blitt smittet osv, fordi det tar en viss tid før man kan påvise det? Eller noe sånt, jeg husker ihvertfall at det var såpass innviklet at jeg droppa det der og da. Tenkte kanskje å ta det i forbindelse med å gi blod i en eller annen anledning, er ikke så ofte sjansen byr seg. Men hadde vært litt lettere hvis man ble automatisk testa for HIV når man er inne å tar blodprøver hos legen; det er jo veldig greit for lege/lab-personale å vite om blodet er smittefarlig eller ikke!

Teste seg for kjønnsykdommer er forresten lett som en plett og det bør alle gjøre mellom partnere! :)

Skrevet

Leger spør ofte om du har hatt ubeskyttet sex med en partner som er innenfor risikogruppene. Det vil si homofile, sprøytemisbrukere eller prostituerte.

Sannsynligheten for å bli smittet er allikevel veldig liten. Tar med et svar sakset fra lommelegen.no

"Imidlertid kan jeg angi risikoen (statistisk sannsynlighet) for at en person kan være hiv-smittet ved ett tilfelle av ubeskyttet, vaginalt samleie med en sikkert hiv-smittet partner?

I henhold til en referanse fra tidsskriftet Journal of HIV Therapy fra februar 2000 ligger denne risikoen på 0,0003-0,0009, dvs. mellom 3 og 9 av 10 000 pr. episode."

Dette vil da si at man har sex med en person som ER hiv-positiv, og det vil si at sannsynligheten for at smitte overføres er mellom 3-9 per 10000 samleier.

MEN, det er ingen unnskyldning for ikke å beskytte seg dersom man er ute og "lufter" seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...