Gjest Gjest Skrevet 24. september 2008 #1 Skrevet 24. september 2008 Jeg vet at mange skriver ut overskrifter til scrapbooking-sidene sine fra dataen, overfører altså til kartong. Men hvordan får de bokstavene fine hvis fonten er skikkelig tynn f.eks? Eller uansett, saks er kronglete, men det er vel også skalpell...? Hvorfor er det så vanskelig for meg å se løsninger som sikkert er enkle når man først vet hvordan man gjør det..?
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2008 #2 Skrevet 25. september 2008 Jeg lager mine egne bokstaver. Det skal se fancy ut, men ikke masseprodusert. At det er flott, men tydlig hjemmelaget er litt av sjarmen...
Concertina Skrevet 25. september 2008 #3 Skrevet 25. september 2008 Nå holder jeg ikke på med scrapbooking, men generelt sett - bruk skalpel, kjøp en skikkelig en fra feks Swann Morton med utskiftbare blader (forskjellige typer blader egner seg til forskjellige typer arbeider), en skikkelig skalpel gjør jobben så vanvittig mye enklere.
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2008 #4 Skrevet 25. september 2008 En ting jeg lurer på med scrapbooking er: Kjøpte et sett med skjærebrett, linjal og skalpell. Jeg skjønte ikke hvordan brettet kunne brukes fornuftig, så jeg brukte det bare som underlag først. Nå ser jeg at pga rutenettet på brettet, kan man legge kort inntil strekene til venstre, og legge linjalen oppå kortet og på strekene til høyre, og så skjøre rett ved linjalen. Da blir kortet helt rett. Det går med andre ord tregt når det gjelder å se logiske løsninger... Kan skjærebrettet brukes til noe mer?
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2008 #5 Skrevet 25. september 2008 Kjøpte et sett med skjærebrett, linjal og skalpell. Jeg skjønte ikke hvordan brettet kunne brukes fornuftig, så jeg brukte det bare som underlag først. Nå ser jeg at pga rutenettet på brettet, kan man legge kort inntil strekene til venstre, og legge linjalen oppå kortet og på strekene til høyre, og så skjøre rett ved linjalen. Da blir kortet helt rett. Det går med andre ord tregt når det gjelder å se logiske løsninger... Kan skjærebrettet brukes til noe mer?
Leone Skrevet 30. september 2008 #6 Skrevet 30. september 2008 Det går også an å kjøpe produkter fra Quickutz som tang (ca 500kr) eller revolutionmaskin (ca 700kr)hvor du kan stanse ut bokstavene i kartong. Man må kjøpe alfabetene utenom, er litt dyre,alt fra 350-1100kr pr sett, men de er evigvarende. http://www.quickutz.com/qk2/ Det finnes også en elektronisk skjæremaskin som heter Silhouette som kobles direkte til PCn. Koster ca 2000kr Hvis scrapbooking er noe du vil ha som en hobby anbefales det å gå til innkjøp av en type maskin fremfor å skjære ut bokstavene for hånd med skalpell... Jeg har tanga og er fornøyd med den
Gjest Marillia Skrevet 1. oktober 2008 #7 Skrevet 1. oktober 2008 Og jeg har Revolution - og er veldig fornøyd med denne!
Leanne Skrevet 6. oktober 2008 #8 Skrevet 6. oktober 2008 Og jeg har Revolution - og er veldig fornøyd med denne! hvordan fungerer denne... er helt nybegynner...
Gjest Marillia Skrevet 7. oktober 2008 #9 Skrevet 7. oktober 2008 I tillegg til selve maskinen, må man kjøpe dies. Det vil si små plater med enten bokstaver eller figurer på. Diesene festes magnetisk til maskinens plattform og rulles enkelt gjennom maskinen. (Som en slags pastamaskin) Man legger altså en dies på plattformen, legger så et stykke kartong oppå og til slutt en plate (som følger med i maskinpakken) så rulles det hele gjennom, og vips har du utstanset en bokstav. Man kan stanse ut 4 bokstaver i gangen, eller man kan (som jeg) kjøpe til en lang plattform som tar mange bokstaver i gangen. Bruksanvisning følger med, og det er ikke vanskelig å komme igang. Man bruker gjerne litt stiv kartong, denne kartongen finnes i alle slags farger, og med flere pregemotiv. Om du titter litt på linken i mitt forrige innlegg, klikker så på Revolution i gardinmenyen til venstre, så får du opp forskjellige varianter av dies og alfabet. Det finnes utallige varianter av dies, og man blir lett hekta når man først setter i gang.
momo Skrevet 7. oktober 2008 #10 Skrevet 7. oktober 2008 Jeg har og revolution maskina, og er veldig fornøyd med den, men den blir brukt veldig lite. Selv har jeg fått dilla på thickers og bruker det hele tiden. Her kan du se noen. http://www.papirloftet.no/catalog/index.ph...a9ca080db74d5f3
Gjest Marillia Skrevet 8. oktober 2008 #11 Skrevet 8. oktober 2008 Mens jeg derimot bruker min maskin hver gang jeg scrapper Jeg bruker også litt thickers, men har egentlig så mange alfabet til maskina, at jeg klarer meg. I tillegg bruker barna både alfabetene og andre dies til å lage seg klistremerker, så her står maskina fremme hele tiden.
Cilla Skrevet 18. oktober 2008 #12 Skrevet 18. oktober 2008 Tips til utskjæring med skalpell: Legg papiret på en glassplate, når du skjærer snur du på papiret ikke skalpellen, da blir det ikke så hakkete. Skjær først inni bokstavene og utenpå etterpå. Og øvelse gjør mester!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå