Gjest Alabama Skrevet 24. september 2008 #1 Skrevet 24. september 2008 Dere som har hatt cyster på livmor og/eller eggstokker, hvordan oppdaget dere dette? Hadde dere smerter eller ble de oppdaget tilfeldig?
Bellatrix Skrevet 24. september 2008 #2 Skrevet 24. september 2008 Jeg hadde smerter. Sterke smerter.
Gjest Alabama Skrevet 24. september 2008 #3 Skrevet 24. september 2008 Jeg har vage smerter. Aner ikke hva det kan vært..
jenta82 Skrevet 26. september 2008 #4 Skrevet 26. september 2008 Dere som har hatt cyster på livmor og/eller eggstokker, hvordan oppdaget dere dette? Hadde dere smerter eller ble de oppdaget tilfeldig? De sier at det er viktig å ta celleprøven 3 hvert år, men for meg kom den i løpet av disse årene. Grunnen til at jeg oppdaget at jeg hadde cyste på eggstokken var at iblant når jeg skulle tisse så stoppet det helt opp, kom ikke en eneste dråpe ut. Så har ikke tall på hvor mange ganger jeg måte til legevakten for å få hjelp til dette. Jeg hadde nemlig ingen smerter i magen. Men det som irriterte meg mest var at det tok så veldig lang tid før de fant ut at det faktisk var en cyste jeg hadde.
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2008 #5 Skrevet 26. september 2008 Celleprøve vil ikke avsøre cyster. 1
KnockedUp Skrevet 26. september 2008 #6 Skrevet 26. september 2008 Det begynte med vage smerter kun de første dagene etter mensen (endometriosecyster, så de blir påvirket av mensblødning), og ble til sterke, intense smerter som holdt meg våken om natten før jeg kom meg til legen. Hvis du har smerter i underlivet tar du kontakt med legen din så du kan få en henvisning til ultralyd.
jenta82 Skrevet 26. september 2008 #7 Skrevet 26. september 2008 Celleprøve vil ikke avsøre cyster. Gjør det ikke? Gynekologen sa nemelig det til meg
KnockedUp Skrevet 26. september 2008 #8 Skrevet 26. september 2008 Gjør det ikke? Gynekologen sa nemelig det til meg Syntes det hørtes merkelig ut. Celleprøver avslører celleforandringer i livmorhalsen, ikke? Man kan f.eks ikke oppdage eggstokk-kreft ved å ta celleprøve, så jeg kan ikke forstå at man skal kunne oppdage cyster da... Og det finnes ulike cyster, trodde ikke disse (iallfall ikke alle) kom av celleforandringer som kan oppdages på et tidlig stadie. F.eks endometriosecyster som jeg har, kommer av livmorslimhinne i bukhulen utenfor livmor, eks på eggstokkene. Men nå er jeg (åpenbart) ikke gynekolog eller har veldig mye kunnskap på området 1
Gjest nn Skrevet 26. september 2008 #9 Skrevet 26. september 2008 Har hatt flere cyster som er oppdaget på ulike måter. Den først ble funnet ved at jeg brått fikk vanvittig vondt i magen og hadde intenst hinsides vondt i en halvtimes tid før det ga seg. På sjekk (ultralyd) fant de ut at dette var en cyste som hadde sprukket. Da så man også at det var flere cyster. De jeg har hatt syns på ultralyd og har ikke blitt oppdaget ved celleprøver.
jenta82 Skrevet 26. september 2008 #10 Skrevet 26. september 2008 Syntes det hørtes merkelig ut. Celleprøver avslører celleforandringer i livmorhalsen, ikke? Man kan f.eks ikke oppdage eggstokk-kreft ved å ta celleprøve, så jeg kan ikke forstå at man skal kunne oppdage cyster da... Og det finnes ulike cyster, trodde ikke disse (iallfall ikke alle) kom av celleforandringer som kan oppdages på et tidlig stadie. F.eks endometriosecyster som jeg har, kommer av livmorslimhinne i bukhulen utenfor livmor, eks på eggstokkene. Men nå er jeg (åpenbart) ikke gynekolog eller har veldig mye kunnskap på området Ja jeg også reagerte på dette først og spurte henne en ekstra gang for å være sikker. For jeg også hadde endomertiosecyste og jeg har bare en eggstokk igjen. Så da sa de at jeg måte huske å ta celeprøve hver 3 år så de fikk sjekket om det var cyste eller ikke. Men siden hun sa dette 2 ganger til meg så trodde jeg kanskje at hun kanskje hadde rett. Kanskje hun mente å si underlivs ultralyd, ikke vet jeg
Gjest Medisinmannen Skrevet 26. september 2008 #11 Skrevet 26. september 2008 Dere som har hatt cyster på livmor og/eller eggstokker, hvordan oppdaget dere dette? Hadde dere smerter eller ble de oppdaget tilfeldig? Du må ta ultralyd, innvendig. Da ser man. Ikke alltid man kjenner dem. Du har forskjellige typer også, vanncycter er helt ufarlige, andre må fjernes med kirurgi. Viktig å følge med å sjekke dette ofte da det kan spre seg fortere enn folk tror. Noen ganger finner du det ut pga smerter eller blødninger.
Gjest Medisinmannen Skrevet 26. september 2008 #12 Skrevet 26. september 2008 Gjør det ikke? Gynekologen sa nemelig det til meg Bare om det er celledeling på gang.
KnockedUp Skrevet 27. september 2008 #13 Skrevet 27. september 2008 Ja jeg også reagerte på dette først og spurte henne en ekstra gang for å være sikker. For jeg også hadde endomertiosecyste og jeg har bare en eggstokk igjen. Så da sa de at jeg måte huske å ta celeprøve hver 3 år så de fikk sjekket om det var cyste eller ikke. Men siden hun sa dette 2 ganger til meg så trodde jeg kanskje at hun kanskje hadde rett. Kanskje hun mente å si underlivs ultralyd, ikke vet jeg Noen mener at endometriose gir noe økt risiko for kreft i underlivet, kan hende det var derfor hun ville forsikre seg om at du fulgte anbefalingene om celleprøve hvert 3 år? Men hvis hun sa det var for å avdekke cyster høres det rart ut som sagt. Jeg har iallfall aldri hørt noe sånt, og jeg har vært hos 3 gyn + fastlege + sykehus for endometriose. Den enkleste måten må jo uansett være å undersøke med ultralyd. Syntes hvert 3 år virker litt sjelden. Jeg går en gang i halvåret, men så har jeg myeendometriose også. Ville nok gått litt oftere i en periode iallfall, også heller latt det gå lenger og lenger tid mellom dersom de ikke finner nye forandringer. 1
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 27. september 2008 #14 Skrevet 27. september 2008 Håper det ikke gjør noe om jeg spør om noe litt annet.... Jeg har lest at cyster kan merkes ved magesmerter i nedre del av magen, men at cystene også kan forsvinne av seg selv, eventuelt som nevnt tidligere i tråden gjøre mye mer vondt når de sprekker. Eller at de (og smertene) bare forsvinner. Stemmer dette?
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2008 #15 Skrevet 28. september 2008 Håper det ikke gjør noe om jeg spør om noe litt annet.... Jeg har lest at cyster kan merkes ved magesmerter i nedre del av magen, men at cystene også kan forsvinne av seg selv, eventuelt som nevnt tidligere i tråden gjøre mye mer vondt når de sprekker. Eller at de (og smertene) bare forsvinner. Stemmer dette? Det stemmer! Cystene kan bare skrumpe inn og forsvinne eller de kan sprekke og det kan gjøre fryktelig vondt, mange mistenker blindtartbetennelse (om det er på høyre side da)
Gjest Alabama Skrevet 1. oktober 2008 #16 Skrevet 1. oktober 2008 Men noen som har hatt det og kan forklare hvordan det føltes?
Gjest Hekene Skrevet 3. august 2011 #17 Skrevet 3. august 2011 Men noen som har hatt det og kan forklare hvordan det føltes? Vann cycter kan være meget smertelige, som knivstikk i nedre abdomen (magen), samtidig uregelmessige menstruasjons blødninger. Jeg for min del kunne få to blødninger, med bare 14 dager i mellom hver av dem. Det var selvfølgelig plagsomt. Dete var i år 2007 og ble rekvirert til sykehuset for ultralyd. Her ble oppdaget to vanncycter i venstre eggstokk, og 1 cycte i eggleder motsatt side. De måler cycten for hver kontroll, også tas blodprøver som de sa var for å indikere om ev. andre forandringer bla cancer. For å være på den sikre siden. Jeg har gått mange runder med disse konrollene, og var nå sist i Juni i år. Gleden var stor da det viser seg at det nå bare er en liten vanncycte igjen. Som legen sa er altså skjedd, at når jeg kommer i menopausen vil vanncyctene skrumpe inn og forsvinne. Neste kontroll er om 1 år.
Gjest Krekbl Skrevet 3. august 2011 #18 Skrevet 3. august 2011 Dette er svært kjent for meg. Jeg har merket det med store smerter i underlivet, helt ved trusekanten.. jeg kan også føle en "skarp" smerte i "kanalen". Veldig vanskelig å forklare, men kommer i bølger og litt som lyn. Hver gang har det vært så ille at jeg ikke har kunnet bevege meg. Alt gjør vondt, sitte, gå, ligge. Første gang dette skjedde var jeg 18 år, da ble jeg innskrevet på sykehuset med en gang av naboen som er lege. Dro på sykehuset og det tok litt tid før de skjønte var det var. Jeg hadde flere store cyster, to av de var sprukket, så da opererte de ut de resterende. Neste gang det skjedde hadde jeg flyttet hjemmefra og var 21, da måtte jeg til Oslo legevakt. Jeg kjente igjen smertene med en gang, så ga beskjed at dette hadde jeg vært gjennom før og at jeg måtte komme meg på sykehuset. Var inne- og ute igjen av legevakten på 15 min, i sykebil. Også denne gangen ble jeg operert. Skjedde en siste gang for ca 1 år siden, denne gangen var det også en cyste som hadde sprukket, men de fant ikke flere der inne, så da opererte de ikke. Etter siste gang ble jeg rådet til å bruke P-piller jevnlig. Nå har jeg samboer så gjør det uansett, men p-piller skal altså gjøre at cyster ikke utvikler seg og sprekker. Dette har fungert godt for meg, men av og til kan jeg kjenne en liknende smerte som varer 2-3 sek. Har noen arr i navle og ved trusekanten etter op, men ellers er jeg i tipp topp stand
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå