Gå til innhold

Irritabel tarm

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann!

jeg har høyst sannsynlig dette... etter mange tester hos lege konkluderte legen min med at "det er nok irritabel tarm", og mente at dermed var det ikke noe å gjøre med...

men hos meg er det ganske jevnlig, ikke pga stress ol.

luft er også en stor del av problemet.

har prøvd homeopati, det hjalp en liten stund,men så forsvant virkningen selvom jeg fortsatte behandlingen....nedtur!!

dette er en svært vanskelig tilstand!! ikke noe kjekt, tør til tider ikke spise sammen med folk.....

Skrevet

jeg vet ikke om det jeg plages med går under dette, men jeg er sånn som får skikkelig vondt i magen tidlig på morningen. mens de dagene jeg sover lenge og ikke har dårlig tid på morningen så har jeg det bra. sånn har det vært de siste 8 årene som jeg kan huske.

Skrevet
Er det noen andre som sliter med dette?

Jeg synes dette temaet er så tabu-belagt og derfor ofte kan bli et enda større problem.

en link som forteller litt om problemet:

http://www.helsenytt.no/artikler/irritabel_tarm.htm

Jeg har dette, og ja det er ikke akkurat en sykdom man forteller så mange om.

Jeg har det kronisk, men med forverring under stress. Jeg reagerer egentlig med magen både på positive følelser og de negative, men det verste er å være nervøs...

Jeg har ikke kommet frem til noe som hjelper på magen min. Det er ikke så lett å forsøke å registrere heller fordi jeg kan reagere på noe den ene dagen men ikke den andre etc. Det eneste jeg vet jeg ikke tåler er melk, men jeg orker ikke å kutte det ut heller fordi det utgjør så liten forskjell når det er så mye annet jeg reagerer på likevel.

Skrevet

Jeg sliter også med dette har slitt med det i flere år allerede.

Noen dager er verre enn andre, for som mange skriver er det jo stress som gjerne setter det igang.

Har funnet noen ting som funerer:

biola hver dag

Benefiber

Spelt brød istedet for vanlig brød

Fullkort pasta istedet for vanlig pasta

Minifom

Kutte ned på kaffe

Jeg spiser ikke tyggegummi og drikker veldig lite drikke med kullsyre.

Det er en helt forferdelig lidelse, forstår godt at en over her er redd for å spise ute med folk.

Problemet mitt er hvordan skal man kontrollere stresset?

Jeg kan føle at jeg ikke stresser i det hele tatt, men magen reagerer som om jeg er under enormt med stress.

Noen som har skjønt hvordan de kontrollerer stress nivåene i kroppen?

• 3 uker senere...
Gjest Mea Culpa
Skrevet

Har ikke fått det bekreftet men jeg tror det er det jeg og sliter med. Er ikke allergisk mot noe, men jeg tror jeg reagerer på hvete/gluten. Muligens melk også.

Spiste litt brød med smør i går og nå sitter jeg her og føler meg som en ballong ...:(

Skrevet

Jeg fikk også denne diagnosen, og vil advare dere som har fått den uten å ha blitt testet skikkelig om at det kan være slik at dere har f.eks. IBD istedetfor. Legen så symptomene mine, sa at jeg hadde irritabel tarm og at jeg måtte stresse mindre og at jeg måtte lære meg å leve med det. Han ble temmelig lang i maska da jeg ble lagt inn på sykehus.

Skrevet

Nå gikk det plutselig opp et lys for meg! Jeg leste artikkelen din, og dette høres jo akkurat ut som det jeg sliter med! Føler aldri at magen min er i orden og jeg er alltid oppblåst uten å skjønne hvorfor. Det med at man kan få magesmerter ved matinntak og så må på do stemmer også for meg, men "heldigvis" skjer dette så og si bare om morgenen.

Så flott at du la ut denne informasjonen! Om ikke det finnes noen kur for det, så er det ihvertfall godt å vite at det ikke bare er en selv som er helt tullerusk. Jeg har ihvertfall følt meg veldig som en hypokonder det siste året som bare klager og klager... :gjeiper:

Nå skal jeg til legen og sjekke meg! :)

Skrevet

Ja, det er en stille lidelse.. jeg er heller ikke blitt diagnosert på det, men jeg ser at ting som ido-form, benefiber og en mindre stressende hverdag hjelper enormt.

Er de gangene hvor jeg stresser mye at jeg blir oppblåst og diverse andre ting, men så kommer jeg hjem til leiligheten min igjen og til den vante hverdagen og magen blir snill som et lam.

Min mamma har dette syndromet, min tante og mine søstre. En familielidelse kaller jeg det.

Legg gjerne inn flere erfaringer med det, hva som funker hva som ikke funker.

Denne tråden er ment å skulle være en møteplass for oss med lidelsen, er jo en slik ensom lidelse som ingen vil prate om, og de som ikke har det kan ikke forstå hvordan den kan hemme livet til tider.

Skrevet
Jeg fikk også denne diagnosen, og vil advare dere som har fått den uten å ha blitt testet skikkelig om at det kan være slik at dere har f.eks. IBD istedetfor. Legen så symptomene mine, sa at jeg hadde irritabel tarm og at jeg måtte stresse mindre og at jeg måtte lære meg å leve med det. Han ble temmelig lang i maska da jeg ble lagt inn på sykehus.

Ja det er viktig å ta symptomene på alvor,det kan være sympromer på mer alvårlige lidelser. Jeg fikk ikke diagnosen før etter koloskopi og endokopi som ikke viste noe.

Kan jeg bruke miniform dagelig?

Skrevet

Tenkte bare jeg skulle si at lmf har et eget forum for folk med IBS. Det er ikke kjempemye aktivitet der nå, men det skjer jo ingenting hvis ingen starter ;) Det er iallefall mange som vet hvordan dere har det, selv om det ikke snakkes så mye om!

LMF Norge - IBS

Skrevet
Er de gangene hvor jeg stresser mye at jeg blir oppblåst og diverse andre ting, men så kommer jeg hjem til leiligheten min igjen og til den vante hverdagen og magen blir snill som et lam.

Min mamma har dette syndromet, min tante og mine søstre. En familielidelse kaller jeg det.

Så morsomt! Det er akkurat sånn jeg har det, magen min fungerer rett og slett ikke på reiser. Det er det samme hvor jeg drar, hvor lenge jeg er borte eller hva jeg spiser, med en gang jeg er på tur sier magen stopp!

Faren min har faktisk problemer med magen sin han også, så nå skal jeg spørre hva slags diagnose han har fått!

Skrevet
Ja det er viktig å ta symptomene på alvor,det kan være sympromer på mer alvårlige lidelser. Jeg fikk ikke diagnosen før etter koloskopi og endokopi som ikke viste noe.

Kan jeg bruke miniform dagelig?

jeg tror du kan bruke minifom daglig, men jeg synes ikke minifom hjelper særlig, og legen min sier at den er ikke så bra.

Jeg har kjøpt et preparat som heter Imogas, det er reseptfritt på apoteket.. har ikke prøvd den enda, sparer til en periode jeg blir oppblåst, men det skal visstnok har en bedre virkning enn minifom.

(dette sa både legen min og apoteket jeg kjøpte den på)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...