Gjest Gjest Skrevet 24. september 2008 #1 Skrevet 24. september 2008 Når jeg siterer fra Wikipedia flere ganger i en oppgave (veilederen min har sagt at Wikipedia er ok på 100-nivå), hvordan skal jeg sette det opp? Vi bruker MLA-stilen.
Gjest Wolfmoon Skrevet 24. september 2008 #2 Skrevet 24. september 2008 (endret) Vet ikke helt hvordan du skal sette det opp etter den stilen, siden jeg ikke bruker den selv. Men husk å lagre siden eller printe den ut når du bruker noe fra wikipedia, de artiklene kan bli endret hele tiden og da er det greit å kunne vise til den versjonen du faktisk har brukt. Edit: Ellers kan du jo sjekke Wikipedia Endret 24. september 2008 av Wolfmoon
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2008 #3 Skrevet 24. september 2008 Når jeg siterer fra Wikipedia flere ganger i en oppgave (veilederen min har sagt at Wikipedia er ok på 100-nivå), hvordan skal jeg sette det opp? Vi bruker MLA-stilen. Litt OT, men: Jeg ville nok tatt en prat med veilederen og spørre om h*n er klar over at wikipedia er brukerstyrt... Mange som ikke vet det og faktisk tror wikipedia er en troverdig kilde.
Mamma1 Skrevet 24. september 2008 #4 Skrevet 24. september 2008 Syns det er rart dere kan bruke den- uansett så ville jeg ikke gjort det. Kvaliteten blir borte fra oppgaven med en gang man ser en slik kilde...
Pippipp Skrevet 24. september 2008 #5 Skrevet 24. september 2008 Siden Wikipedia (som noen nevner ovenfor) er brukerstyrt, er det selvfølgelig ingen som helst garanti for at alt du finner der faktisk stemmer. Derfor ville jeg ikke under noen omstendigheter brukt en slik kilde. Om du absolutt må gjøre det likevel, fører du vel opp kilden som en vanlig nettside? F.eks: Wikipedia (sist oppdatert 13.03.08.) Norovirusenteritt (online). URL: http://www.wikipedia.no/eway/default.aspx?pid=233&trg (lest 2. april 2008)
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2008 #6 Skrevet 24. september 2008 Jeg har ikke andre kilder å erstatte Wikipedia med, jeg har lett og lett...og når veilederen og jeg faktisk har diskutert Wikipedia og bruk av den generelt, og han har gitt klarsignal for å bruke det i oppgaven, da gjør jeg det. Heller det enn en oppgave med ekstrem mangel på kilder, vel? Jeg skjønner hvordan jeg skal gjøre det i litteraturlisten, men hva med i selve teksten? På en av disse måtene, for eksempel? Wikipedia er en dårlig kilde ("Om kilder", Wikpedia). Wikipedia er en dårlig kilde (Wikipedia) Wikipedia er en dårlig kilde ("Om kilder"; Wikipedia, 2008) Wikipedia er en dårlig kilde (Wikipedia, 2008)
Midna Skrevet 24. september 2008 #7 Skrevet 24. september 2008 Du kan ikke finne samme informasjon i leksikon eller liknende da? Har du spurt om hjelp på skolens bibliotek? Nå vet jegi kke hva slags informasjon det er snakk om, men vil anta at du skulle klare å finne den med litt hjelp. Tror du foresten at sensor vil mene det samme som veileder i denne saken? Eller er det veilederen din som skal sensurere? Jeg ville i alle fall brukt Wikipedia som absolutt siste utvei, fordi du mister all faglig tyngde.
Morea Skrevet 24. september 2008 #8 Skrevet 24. september 2008 Er du sikker på at du ikke kan bruke en nnen kilde? W har ofte linker i artiklene. Der jeg jobber får vi faktisk spørsmål om bruk av info fra våre nettsider, som er statseid og kontrollert ift det. Det er jo uproblematisk. Men W er som sagt brukerstyrt, og selv om det ikke står at saken er under dispute så revideres den kontinuerlig. Der jeg studerte ville ikke det vært godkjent.
Midna Skrevet 24. september 2008 #9 Skrevet 24. september 2008 (endret) Vi fikk heller ikke lov til å bruke Wikipedia. Så på en måte er det greit å vende seg til å skrive bra oppgaver med korrekte kilder, uten å bruke Wikipedia. Tenk på at de som har bidratt med info på Wikipedia må ha fått informasjonen fra et sted, hvis det ikke er oppspinn. . Derfor må den informasjonen du har funnet på W finnes andre steder også. Endret 24. september 2008 av Miss Ariel
Frey Skrevet 25. september 2008 #10 Skrevet 25. september 2008 Jeg har ikke andre kilder å erstatte Wikipedia med, jeg har lett og lett...og når veilederen og jeg faktisk har diskutert Wikipedia og bruk av den generelt, og han har gitt klarsignal for å bruke det i oppgaven, da gjør jeg det. Heller det enn en oppgave med ekstrem mangel på kilder, vel? Dersom du ikke klarer å finne en annen kilde som kan underbygge det du finner i wikipedia, så hadde jeg faktisk stilt meg selv spørsmål om hvorvidt det er korrekt informasjon du har funnet.
Daria Skrevet 25. september 2008 #11 Skrevet 25. september 2008 Kildehenvisninger i tekst Litteraturlister
Gjest Gjest_Økonomen_* Skrevet 3. oktober 2008 #12 Skrevet 3. oktober 2008 TS: Jeg ville sitert det (artikkelnavn, Wikipedia 2008) hvis du har mange wiki-kilder men bare (wikipedia 2008) hvis du bare har en. Dere andre: Ikke på tross av, men nettopp på grunn av at wikipedia er brukerstyrt er det et større og mer nøyaktig oppslagsverk enn noe annet i verden. Jeg er enig i at man helst skal bruke andre kilder, men wikipedia er en glimrende kilde til det meste. Det som er et større problem er at de fleste lærere sitter med samme holdning som den dere viser, nemlig at wikipedia ikke er bra nok. Den burde bare behandles som en hvilken som helst annen kilde. Ingen kilde er alene god nok, man kan ikke skrive en artikkel om internasjonale relasjoner og bare basere seg på Fukuyama, uansett hvor mye man synes det er en relevant kilde. Det jeg personlig har brukt wikipedia til som kilde er anekdotebevis. Som oftest er det så tilfeldig uansett at selv den strengeste professor ikke sier noe på det, men å ikke kunne bruke wikipedia blir som ikke å kunne bruke et hvilket som helst annet oppslagsverk. Man skal alltid vise normal kildekritikk uansett, så hvorfor skal ikke dette gjelde overfor wikipedia?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå