Gå til innhold

Dynegrøt


Kitsune

Anbefalte innlegg

Vet at dette har vært diskutert før på mat og drikke-forumet, men jeg finner det ikke når jeg søker etter det. Derfor, kan noen forklare meg hvordan jeg lager dynegrøt? Kunne gjerne tenke meg å prøve det..

Takker;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aldri prøvd med dyne, men har en enkel og idiotsikker stekeovnsvariant.

Jeg bruker vanlig grøtris fra pappeske, ikke posegrøt.

Koker opp vann som det står på pakka, har i ris og lar koke litt. Har så oppi litt over 3/4 deler av melkemengden, lar deg koke opp mens jeg rører og så setter jeg på lokket og puttr kjelen i stekeovnen på 75-100 grader.

Så kan grøten stå i stekeovnen og bli ferdig helt for seg selv mens jeg gjør andre ting som er morsommere enn å røre i grøt. Tar fra en time til to i ovnen, avhengig av porsjonsstørrelse og ovnstemperatur. Det går fortere i min rene stålkjele med tynt stål-lokk enn i tykkere kjeler med glasslokk.

Greit å røre om en gang i løpet av "steke"tiden. Pleier å røre den opp på kokeplata før servering og evt spe med mer melk hvis den ble tykk.

Hvis du skal ut av huset kan du la grøten stå på 100 grader i ovnen og så skru av ovnen når du går, da står den der på ettervarmen og er klar til du kommer hjem igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke dumt ut :) Jeg elsker grøt, men det er sjelden jeg gidder å lage det siden jeg er verdens minst tålmodige rører.

Men jeg har bare kjeler med plasthåndtak... Tåler plasten 100 grader, mon tro? Jeg vil ikke tro den smelter på så lav varme, men man kan jo aldri vite. Noen som har prøvd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke ovnen på i det hele tatt - setter bare gryten inn i kald ovn etter at den har fått et skikkelig oppkok med melken. Egenvarmen fra gryten er nok til at grøten blir ferdig i løpet av en 4-5 timer - den trenger bare noen minutter for å koke litt sammen før servering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke ovnen på i det hele tatt - setter bare gryten inn i kald ovn etter at den har fått et skikkelig oppkok med melken. Egenvarmen fra gryten er nok til at grøten blir ferdig i løpet av en 4-5 timer - den trenger bare noen minutter for å koke litt sammen før servering.

Dette gjør jeg også. Da kan jeg lage grøt før jeg går på jobb og ha ferdig middag med en gang jeg kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utrolig! Så mye enklere det skal bli å lage grøt nå! :tommelsmil:

Jeg må innrømme at jeg synes det høres nesten for godt ut til å være sant, men jeg tar dere på ordet, og prøver på søndag! :spise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest CamillaN

Dette høres helt fantastisk ut, og jeg tror jeg skal prøve dette - på selveste julaften!

Er den bankers selv for oss som er noen "idioter" på kjøkkenet? ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Iris_*
Hva er dynegrøt?

Mormoren min fortalte at før i tiden var det både det ene og det andre som ble laget under dynene...i tillegg til det vanlige...hehe.. Under dyna var det godt og lunt. Grøten ble kokt opp på ovnen og plassert under dyna til den ble ferdig, etter flere timer. Melkeflaskene til babyer ble holdt temperert under dyna og med kroppsvarmen til mødrene.

Dette var strømsparende (om de hadde strøm i det hele tatt, og de slapp å stå opp i et iskaldt hus og tenne opp i ovnen for å varme opp ei melkeflaske)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...