Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Så er det familien i Malaysia. Der har de lus, og giiid så fælt. Hallo. Lus er vel ikke verdens undergang, og de skal ikke være der nede i årevis. De skal snart hjem, og lus er lett å bli kvitt i dag.

Flaut flaut flaut!!!

Jeg er enig med deg når jeg det gjelder trønderfamilien, men ikke den familien som er i Malaysia. Jeg er imponert over det gode humøret og sympatien de utstråler, og ikke minst hvor godt de klarer å kommunisere med de innfødte. Jeg forstår godt at moren har problemer med å sove når hun vet at det kravler masse lus rundt. Så lenge det er en gjensidig forståelse mellom henne og de innfødte damene om at hun skal sove et annet sted, ser jeg ikke problemet med å gjøre det. Du så jo hvordan den eldste damen omtalte den norske kvinnen, som en bestevenninne som hun skulle ta vare på.

Dessuten unngår ikke moren de innfødte ellers, hun leter jo etter lus på dem selv og omgås dem helt vanlig. Ser ikke at hun har gjort noe som helst teit, jeg! :) Er kjempeimponert over den familien! Familien i regnskogen klarer seg også ganske bra da.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg så det for første gang i kveld. For noen sytpeiser!

Gjest trøndern
Skrevet

Jeg så kun første episode og kommer ikke til å se flere pga. trønderfamilien. Det er skikkelig flaut for en tidligere trønder å se hvordan de oppfører seg. Og så mistet jeg i tillegg sansen for konseptet da det viste seg å være faket, hadde ikke vært borti dette konseptet tidligere og var egentlig både positiv og nysgjerrig, men inte nu lengre.

Skrevet
Vel ...

Det blir jo ENDA BEDRE når det nå altså viser seg at NRK har "av urbanisert" de innfødte, kommandert dem til å gå nakne og flytte ut av hus og inn i hytter.

Jeg liker ikke reality, og dette er jo ikke en gang virkelig reality. Det er kunstig ... teit.

Disse "stammene" har vært med på tilsvarende tv-produksjoner i 8 år. Så det er ikke noe spesielt for dem at nrk nå "plutselig" ber dem kle av seg osv. De har blitt proffe på å "spille" innfødte.

Og idag fortsatte de i samme sporet. De hadde fått ordnet det slik at de fikk litt geitekjøtt istedet for grøten de mente smakte bensin, og hva sier det blonde neket da? Æ liiik itj tanken på at dæm taaar i det...

Henspeilet på de innfødet og kjøttet, når faren ber om å få låne en kniv for å dele kjøttet opp i passende stekebiter. Og når han forteller jentungen (som altså er rundt 17-18 år vil jeg tro) at alle bakterier forsvinner ved steking og koking, så syter hun like forbannet: Ja, det e vel og bra, men æ ork itj tanken på at dæm ha tatt i det... på skikkelig syyytsk måte.

Moren er ikke innmari mye bedre. ALLE vet at bakterier forsvinner ved steking og koking, sånn oppførsel og sånne utsagn er direkte pinlige.

Det er også ganske tydelig at disse damene synes at stammemedlemmene er noen møkkete og ekle individer. Faren er den eneste jeg greier å like av dem.

Faren er også den eneste jeg klarer å like av dem.

Men jeg måtte le når kona sendte ham av gårde for å gi enda en ny beskjed til "stammen" om noe hun var misfornøyd med. Da omtalte hun mannen sin som høvdingen i familien. Hallo? Det er jo fru trønder som er høvdigen i familien. Er det noe hun synes er "hæslig" og "skitat" så er det jo han tøffelen av en ektemann som må sørge for at det blir gjort noe med det og at fruen og døtrene får viljen sin.

Og disse serviettene... Her kommer de å skal lære innfødt å tørke seg rundt munnen med servietter med norske flagg på....

Jeg er ganske sikker på at dette er en familie som klager når de bor på 5-stjernes hotell i tradisjonelle syden også....

Skrevet

Her ofrer stammen en geit (helt sikkert et kraftig innhugg i stammens buskap) for å tilfredstille de kravstore trønderene, og hvilken takk får de?

Jo, trønderene stikker av med kjøttet (uten å vise takknemlighet), ber stammefolket holde seg borte, ignorerer de innfødtes bønn om å tilbrede kjøttet på deres måte, før de tilslutt konkluderer med "æsj, det her kan æ itj spis", og spytter ut det dyrbare kjøttet.

Jeg blir oppriktig forbannet og flau når jeg ser disse bortskjemte trønderene på skjermen. Skamme seg!

Skrevet

Enig med alle dere over! Pinlig at de representerer Norge.

• 1 måned senere...
Skrevet

Ja, jeg tror at de i Namibia ble meget skuffet over dem. Og ja, det er flaut. Meget flaut. Likevel, interessant å se hvordan de lever der.

Skrevet
Jeg så på tv i går kveld, reprisen fra helgen om familiene som er på tur til Namibia og ... ett eller annet sted i Asia, glemmer i farten...

Den norske "jentungen" som har landet i Namibia gjorde meg så flau da en av de innfødte damene, muligens matriarken i stammen (?) kom bort og ville legge armene rundt henne og gi henne en skikkelig velkomsthilsen. "Nei, itj ta på mæ'" sier jentungen... i den grad man kan kalle henne en unge når hun sikkert er mellom 17 og 20 et sted, og hun tar tak i hendene på damen og holder henne unna. Etterpå forklarer hun at hun jo har ren t-skjorte på seg, og "hvis jeg er ikke er rein, så føler jeg meg ikke vel"... :roll: Hva forventer du når du reiser for å bo med en stamme på savannen i Namibia? 5-stjernes hotell, med full pensjon?

Senere i programmet klarte de også å såre vertskapet. Mennene i stammen hadde gitt opp hytta si for at gjestene skulle få sove i den om natten - og morgenen etter finner de gjestene sovende under et tre ute istedet.

Kvinnene ville gjerne at de norske gjestene skulle gå kledd som dem og leve som dem i ett og alt, men nei... ikke snakk om.

Jeg har én ting å si: PINGLER!! Jeg blir skikkelig flau. Håper de går seg til utover i de kommende episodene.

Hva synes dere - når man reiser som gjester og opplegget er at man skal leve med og som folket man besøker... burde man ikke da anstrenge seg og kanskje godta å trå over noen personlige grenser så lenge det ikke går på helsa løs?

Enig. Jeg klarer faktisk ikke se på. Det blir FOR flaut. Sitter med puta foran fjeset og vondt i magen.

Og selvfølgelig er alt klippet slik at vi bare får de verste, mest pinlige øyeblikkene, og mindre av de gode...men det hjelper ikke altså.

Skrevet

jeg blir ikke flau av å se at de driter seg ut.

Jeg lever også i dette håpet om at det kommer et program no etter dette om at de norske familiene får besøk i 3 uker av familiene de har vært hos :) :)

Skrevet
jeg blir ikke flau av å se at de driter seg ut.

Jeg lever også i dette håpet om at det kommer et program no etter dette om at de norske familiene får besøk i 3 uker av familiene de har vært hos :) :)

Det ville blitt flaut, det, og det ville dessuten vært et skikkelig ondskapsfullt programkonsept som jeg slett ikke ville orka å se på.

Skrevet

På slutten av forrige episode ser det i hvert fall ut som det skjer noe som overrasker familiene neste gang... håper det er noe spennende. For nå synes jeg det har vært mange like episoder, der folk går på apejakt og gjentar alt stammefolkene sier, (maeeerååå, mananaaa etc). På tide at det skjer noe nytt. Kanskje stammefolket kommer på besøk i Tore på Sporet-stil. Noe må i hvert fall skje, nå sto jo familiene på tur til å reise hjem, og det er to episoder igjen.

Skrevet
Det ville blitt flaut, det, og det ville dessuten vært et skikkelig ondskapsfullt programkonsept som jeg slett ikke ville orka å se på.

syns du virkelig det? ondskapsfullt, hvorfor det?

Skrevet
syns du virkelig det? ondskapsfullt, hvorfor det?

Jeg er en annen gjest enn den du svarer. Men det ville jo vært litt spesielt å la fattige jungelfolk få smaken av luksusliv i noen uker, for så å sende dem hjem. Selv om jeg slett ikke er så sikker på at de ville trives bedre i vår norske overflod. Men konseptet ville nok vært underholdende, jungelfolk i tre uker Stjørdal :ler:

Ser ut til at i neste episode går de norske familiene fra enkelt liv til luksushoteller eller noe slikt. Men hva er da igjen til siste episode? Håper de ikke bruker en hel episode på tilbakeblikk sånn som de ofte gjør på realityprogram.

Skrevet

Men de "fattige jungelfolkene" er jo fornøyd slik de har det. Uansett luksus eller ikke, så kan man aldri ta fra dem at de trives slik de har levd hele livet.

Litt rart om de forandrer mening på 3 uker.

Skrevet

Jeg tror nok "jungelfolka" kan ha et mer meningsfullt liv enn mange av oss "rikinger" med alle våre luksusfordeler. De har jo andre verdier og et annet forhold til hva som er viktig i livet. Jeg tror stammemenneskene ville vært like glade for å reise tilbake til sitt vanlige liv etter å ha opplevd vårt.

Ellers synes jeg det er en kjempefin serie. Ja, mye, om ikke mesteparten, er jo regissert, men man ser jo at det er mye ekte følelser inne i bildet. Blir rørt jeg. :) En skikkelig feel-good realityserie.

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_anonym_*
Skrevet

Uansett om disse stammene ikke lever akkurat slik i dag, så har de gjort det for ikke lang tid tilbake, og når man skal fremstille en stamme, en gruppe, et folkeslag osv så må man gjerne ta i bruk de "typiske" tingene for å få frem gruppens identitet. Tenk hvis man f.eks skal fremstille nordmenn eller samer, så har man (desverre) stereotypiske trekk man tar i bruk uansett.

I dette programmet så har de heller ikke sagt at premisset for serien er at vi skal få lære inngående om hvordan f.eks himbaene lever e.l, men hovedkonflikten her ligger i at en NORSK familie som uansett hvordan man vrir og vender på det lever ganske annerledes fra himbaene (uansett om de går med eller uten truser) og det er her spenningsmomentet ligger. Hvordan takler man kulutrkonflikter, språkbarrierer osv. Og i det henseende så er det ganske naturlig og innlysende at eksempelvis familien Berg er med, som understreker dette problemet veldig klart - og jeg tenker at det er veldig veldig lett å se på dette og tenke at de oppfører seg rart, - er enig i det - blir flau - MEN hvor mange nordmenn ville ikke reagert slik da? Det hadde ikke vært like spennende å se på om noen som fra før hadde levd i jungelen og kunne alt, - det hadde nok ikke gjort at vi alle følte oss like truffet som jeg tror er det som faktisk skjer her. Man klager og klager på familienes oppførsel, men den store majoriteten av oss hadde takla det på akkurat samme måte. Og desuten så har man en enorm makt når man lager TV, man kan velge å ta med akkurat de klippene man vil for å få det til å se verre eller bedre ut enn slik det totale bildet kanskje var. Bare det ved å samle sammen alle klage-klippene og sende de etter hverandre gjør jo at de virker ekstremt klagete, selv om sannheten kanskje var at de klagde en gang om dagen:P Satt litt på spissen, men dere skjønner. Og det gjør de som lager det rett og slett fordi det skal stemme overens med det premisset som er lagt for serien; kulturkonflikt, hvordan takle osv.

Og til dere som mener at det er diskriminering av stammen; hvordan i alleste kan dere synes det? Jeg ser nesten at det er vel så mye et spark til oss nordmenn, innse hvor materialistiske, bortskjemte drittunger vi er?! Jeg syns tvert i mot at man ved å se på et slikt program kan få øynene opp for resten av verden, lære mer om andre kulturer, stammer osv, og hvis man automatisk ser på noe som nedverdigene (Ånei det er en svart mann på tv, dette er rasisme) så sier jo det i bunn og grunn egentlig at den som synes det har nettopp disse fordommene!!

Og for å få frem noe sånt på TV er man nødt til å sette ting på spissen, hvis ikke ville folk syntes at programmet var kjedelig. Så det så.

That is TV folks. Man kan ikke klare å dokumentere virkeligheten, men representere den utifra et overordnet tema, spørsmål, ønske osv. og det må man ta i betraktning når man ser på et program.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...