Gjest Smurfeblå Skrevet 24. september 2008 #1 Skrevet 24. september 2008 Jada, skulle vaske fillerya vi har på kjøkkenet som er blå, siden jeg har vaska rundt hele kjøkkenet idag, hengt opp nye gardiner og all ting. Idet jeg putta kjøkkenmatta inn i vaskemaskinen så jeg på badematta og fant ut at den og i grunnen trengte en vask den. Og i all min klokskap putta jeg den inn sammen med badematta og tenkte fornøyd "to fluer i en smekk". Vel.. nå er jammen badematta blå. Hva gjør jeg? Skal jeg bleke den? Hvordan? Hilsen ung og uerfaren "husmor".
Gjest Portis Skrevet 24. september 2008 #2 Skrevet 24. september 2008 Tror nok eneste lösningen er å bleke den igjen ja. Er like ung og uerfaren husmor selv, så jeg kan ikke forklare deg hvordan. Men jeg tror at det bare er å kjöpe blekemiddel og fölge anvisningene
Gjest Smurfeblå Skrevet 24. september 2008 #3 Skrevet 24. september 2008 Okei. og blekemiddel får jeg kjøpt på de fleste dagligvareforretninger ja?
Gjest Pupsilure Skrevet 24. september 2008 #4 Skrevet 24. september 2008 Du kan prøve å legge den i klorin...
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2008 #5 Skrevet 24. september 2008 Du kan prøve å legge den i klorin... Men sjekk først på vaskelappen om den tåler klorin/blekemidler! Eventuelt får du skifte stil på badet og gå over til blått.
Gjest TS Skrevet 24. september 2008 #6 Skrevet 24. september 2008 Men sjekk først på vaskelappen om den tåler klorin/blekemidler! Eventuelt får du skifte stil på badet og gå over til blått. Sto faktisk en stund og tenkte, tjaaa, blått er vel ikke så ille kanskje...? Men det er så ujevnt, ganske tydelig hva som har skjedd.
Gjest antigartner Skrevet 24. september 2008 #7 Skrevet 24. september 2008 ..og hvis det står på vaskelappen at matta ikke tåler klor/bleking, så er det trolig billigere å kjøpe ny matte enn å oppgradere badet så det står i stil med den blåfargede matta. Den misfargede matta kan sikkert komme til nytte i en eller annen sammenheng (som underlag under noe ute? i bagasjerommet i bilen? osv.)
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2008 #8 Skrevet 24. september 2008 ..og hvis det står på vaskelappen at matta ikke tåler klor/bleking, så er det trolig billigere å kjøpe ny matte enn å oppgradere badet så det står i stil med den blåfargede matta. Næh... Sikker? Det finnes jo veldig billige bad iblant (eh, kremt, en liiiiiten overdrivelse) og er badematta veldig eksklusiv så...
Gjest antigartner Skrevet 24. september 2008 #9 Skrevet 24. september 2008 Næh... Sikker? Det finnes jo veldig billige bad iblant (eh, kremt, en liiiiiten overdrivelse) og er badematta veldig eksklusiv så... Uff ja, korttenkt av meg. Den nyfargede baderomsmatta er jo veldig eksklusiv. Den er faktisk trolig helt unik!
Gjest TS Skrevet 25. september 2008 #10 Skrevet 25. september 2008 Uff ja, korttenkt av meg. Den nyfargede baderomsmatta er jo veldig eksklusiv. Den er faktisk trolig helt unik! Døh! Hva vet du om hvor jeg kjøper mine utrolig dyre, eksklusive badematter? hæ? HÆ? ..og hvis det står på vaskelappen at matta ikke tåler klor/bleking, så er det trolig billigere å kjøpe ny matte enn å oppgradere badet så det står i stil med den blåfargede matta. Den misfargede matta kan sikkert komme til nytte i en eller annen sammenheng (som underlag under noe ute? i bagasjerommet i bilen? osv.) Haha, ja hadde jeg kunnet hadde jeg antakeligvis bare kjøpt ny. Lenge leve bruk-og-kast mentaliteten. Men jeg bor på en bitteliten plass, så får ikke kjøpt ny badematte her. Må reise et annet sted, eller bestille fra nett. Hehe. ergo tror jeg altså jeg skal ta meg bryet med å fikse matta mi.. sukk. Hvis ikke noen vet om noen utroolig fine badematter på nett? hvaaa...?
Gjest antigartner Skrevet 25. september 2008 #11 Skrevet 25. september 2008 (endret) Døh! Hva vet du om hvor jeg kjøper mine utrolig dyre, eksklusive badematter? hæ? HÆ? Haha, ja hadde jeg kunnet hadde jeg antakeligvis bare kjøpt ny. Lenge leve bruk-og-kast mentaliteten. Men jeg bor på en bitteliten plass, så får ikke kjøpt ny badematte her. Må reise et annet sted, eller bestille fra nett. Hehe. ergo tror jeg altså jeg skal ta meg bryet med å fikse matta mi.. sukk. Hvis ikke noen vet om noen utroolig fine badematter på nett? hvaaa...? Jammen, om badematta di var eksklusiv fra før, så er den i alle fall ikke blitt mindre eksklusiv nå som du er alene om å ha en egen-blåfarget utgave av den Jeg må svare på bruk- og kastutsagnet ditt også, for jeg har heller aldri sagt at du skulle kaste den fargede. Bare at du kunne finne alternativ anvendelse for den. Du kjenner ikke meg, så sånn sett er du selvsagt unnskyldt, men jeg kan forsikre deg om at jeg ikke er noen bruk-og-kast-tilhenger. Edit: ord som datt ut Endret 25. september 2008 av antigartner
Xtra_lilje Skrevet 25. september 2008 #12 Skrevet 25. september 2008 Jeg har forsøkt å klore en sånn en gang, og det ble ikke bra! kommer jo mye an på hva din er laget av da... hva med å kjøpe tekstil farge og farge matten skikkelig? kanskje du har noen gamle håndklær ol som kan trenge en ny farge og hive dem med? jeg har gjort det et par ganger, og gamle, grå, utvaskede håndklær har blitt som nye
Gjest TS Skrevet 25. september 2008 #13 Skrevet 25. september 2008 Jammen, om badematta di var eksklusiv fra før, så er den i alle fall ikke blitt mindre eksklusiv nå som du er alene om å ha en egen-blåfarget utgave av den Jeg må svare på bruk- og kastutsagnet ditt også, for jeg har heller aldri sagt at du skulle kaste den fargede. Bare at du kunne finne alternativ anvendelse for den. Du kjenner ikke meg, så sånn sett er du selvsagt unnskyldt, men jeg kan forsikre deg om at jeg ikke er noen bruk-og-kast-tilhenger. Edit: ord som datt ut Oj, var ikke meningen å høres ut som jeg kritiserte. Jeg er vel ikke akkurat bruk-og-kast tilhenger selv, men må innrømme at det ofte blir "kjøpe ny" framfor "reparere gammel". Hull å strømpebuksene til ungene blir sjelden sydd, det blir kjøpt nye. At du finner alternative bruksområder gjøre deg mer oppfinnsom enn meg faktisk! men har ikke bil, så der havner den ikke... men kanskje jeg finner et annet sted:)
Gjest TS Skrevet 25. september 2008 #14 Skrevet 25. september 2008 Jeg har forsøkt å klore en sånn en gang, og det ble ikke bra! kommer jo mye an på hva din er laget av da... hva med å kjøpe tekstil farge og farge matten skikkelig? kanskje du har noen gamle håndklær ol som kan trenge en ny farge og hive dem med? jeg har gjort det et par ganger, og gamle, grå, utvaskede håndklær har blitt som nye Kanskje det ja. Bader mitt er veldig lite og veldig hvitt.. Men jeg har jo blå håndklær, så kan kanskje funke likevel:P
Ce'Nedra Skrevet 25. september 2008 #15 Skrevet 25. september 2008 Jeg har kloret masse som det står at egentlig ikke kan klores.. hehe.. Ikke at du skal prøve om du ikke absolutt må, bare sier at det faktisk kan gå om du ikke finner andre løsninger og likevel må kaste den. Bare pass på at du ikke legger den lenge i klor, ofte går det faktisk veldig fort å klore ting. Jeg kloret 2 gensere her forrige uke (den ene i ull, stod at den ikke kunne klores), og jeg hadde dem ikke i klorvannet mer enn 15 sekunder.
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2008 #16 Skrevet 27. september 2008 Hva med å farge den blå? Altså så sånn at den får en "skikkelig" blåfarge?!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå