Gå til innhold

Hvordan få god studieteknikk?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Nina_*
Skrevet

Jeg studerer ved universitet, men er ikke noe 'flink' til å studere!

Jeg leser gjennom pensum osv, men husker aldri det jeg leser. Nå må jeg også pugge en del formler til en prøve neste uke. Har ikke pugget noe siden ungdomsskolen!

Hvordan studerer dere, altså studieteknikker? Og hvordan er deres beste måte å pugge ting på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du søker rundt på denne vil du finne mange tips. Selv pleier jeg å jobbe regelmessig, skrive notater fra pensum og gjøre oppgaver (ha orden i papirene) og dette repeteres til eksamen. Å fortelle høyt for seg selv eller andre er en annen teknikk jeg bruker mye. Når du skal forklare noe merker du fort om du har forstått emnet eller ikke.

Lykke til.

Skrevet

Ved enkelte universiteter blir slike ulike studieteknikkurs arrangert. Se om du kan finne slike kurs ved ditt studiested. En annen ting du kan gjøre er f.eks å låne boken "effektiv læring" av Ragnar Hatlem og plukke opp gode tips!

Skrevet

Det som er bra studieteknikk for noen, passer ikke for andre, saa du maa finne noe som passer for deg.

Det kan hjelpe paa hukommelsen om du skriver et kort (et avsnitt eller to) referat fra en artikkel eller kapittel med de viktigste poengene. Jeg har lettere for aa huske naar jeg skriver noe ned.

Naar det gjelder pugging finner jeg det enklest om jeg oever ved aa skrive det om igjen og om igjen, og aa si det som pugges hoeyt for meg selv.

Skrevet
Ved enkelte universiteter blir slike ulike studieteknikkurs arrangert. Se om du kan finne slike kurs ved ditt studiested. En annen ting du kan gjøre er f.eks å låne boken "effektiv læring" av Ragnar Hatlem og plukke opp gode tips!

Hoho, Ragnar Hatlem var min samfunnsfaglærer siste året på vgs! Pussig type.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...