Gå til innhold

Vifta er hyperaktiv


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Vifta på pc'n går til tider nesten konstant på høyt turtall, spesielt nå når jeg er inne på KG.

Det merkelige er at ressursbruken ligger mellom 1-3%, så det kan ikke være det som forårsaker det høye turtallet.

Noen som vet hva dette kan skyldes?

Jeg bruker win xp media edition.

AVG antivirus (alt vedr. Norton er fjernet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk, da har jeg foreløpig bare støvsugd den utenpå - bak der jeg tror det er kjøleribber eller hva det heter, og på siden hvor det er masse huller som avlufting for vifta.

Det hjalp, men det var da ikke veldig støvete. Er det så at kabinettet utvendig bør være nesten støvfritt?

Er en liten ekstralyd enda, men den skal vel kanskje være der. Den er uansett bagatellmessig i forhold til den voldsomme viftestøyen som var før i kveld. Skal se om jeg får hjelp til å åpne kabinettet i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, da har jeg foreløpig bare støvsugd den utenpå - bak der jeg tror det er kjøleribber eller hva det heter, og på siden hvor det er masse huller som avlufting for vifta.

Det hjalp, men det var da ikke veldig støvete. Er det så at kabinettet utvendig bør være nesten støvfritt?

Er en liten ekstralyd enda, men den skal vel kanskje være der. Den er uansett bagatellmessig i forhold til den voldsomme viftestøyen som var før i kveld. Skal se om jeg får hjelp til å åpne kabinettet i morgen.

Kabinettet ? Er dette en stasjonær maskin? Da er det rimelig enkelt å gjøre rent (i forhold til en laptop iallfall).

Tips: Kjøp en slik, det er ikke så lurt å støvsuge inni en pc (løse deler mm).

(Merkelig, pleier å søke opp slike bokser på biltema.no, men denne gangen måtte jeg ty til google, og dermed dukket ellos opp.. ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kabinettet ? Er dette en stasjonær maskin? Da er det rimelig enkelt å gjøre rent (i forhold til en laptop iallfall).

Tips: Kjøp en slik, det er ikke så lurt å støvsuge inni en pc (løse deler mm).

(Merkelig, pleier å søke opp slike bokser på biltema.no, men denne gangen måtte jeg ty til google, og dermed dukket ellos opp.. ;) )

Ja, er stasjonær pc (glemte jo å skrive det da).

Jeg har sånn trykkluft, så da skal jeg bruke den når jeg får hjelp til å skru opp her. Hvor ofte er det vanlig å blåse rent inni pc'n?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte er det vanlig å blåse rent inni pc'n?

Hver gang man åpner den! ;)

Vel.. det varierer nok med hvor støvete det er i omgivelsene der den står, hvorvidt det er støvfilter i kassa, og hvor ofte/lenge den er på (det er viftene som dra inn mesteparten av støvet, er ikke pcen på, vil den ikke dra inn så mye støv heller).

En gang i året ville jeg iallfall tatt en kikk, sunt for pcen, og for blodtrykket (blir ikke så ofte frustrert over ustabil pc)! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, da har jeg åpnet kabinettet, og *host* der var det støv ja. Tok av et deksel rundt vifta og fikk vasket det (ingen fare, det var kun av plast hele greia), tok ut vifta og fikk støvsugd ribbene bak (som også var ganske støvete) og støvsugde ellers over alt inni. Rensa viftebladne med en litt fuktig q-tips. Luft på boks holdt ikke for å få rengjort her nei.

Og nå er den nesten stille som en liten mus.

Men så mye støv som det var inni nå, så er det helt klart at det må fjernes støv fra den mye oftere enn en gang i året.

Skjønner egentlig ikke dette, for jeg er da ikke en så stor gris at det støver ned rundt meg. :klø:

Har hatt problemet lenge jeg. Har til og med formatert hele harddisken i håp om å bli kvitt årsaken til at vifta sleit sånn, men klart det ikke hjalp når årsaken var støv.

Men nå er det så bra!! :hoppe:

Takk for hjelpen folkens. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bærbar maskin og viften går i et sett her og( jeg setter den ofte på sofaen..sikkert ikke så smart...).

Regner med det er da støv som gjør til at viften og går hele tiden. Nå har jeg veldig liten peiling på data, men kan jeg da støvsuge på baksiden?

Tror ikke jeg tør og åpne den da jeg ikke er så datakyndig. Hva sier dere,er det bare å dra frem støvsugeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bærbar maskin og viften går i et sett her og( jeg setter den ofte på sofaen..sikkert ikke så smart...).

Regner med det er da støv som gjør til at viften og går hele tiden. Nå har jeg veldig liten peiling på data, men kan jeg da støvsuge på baksiden?

Tror ikke jeg tør og åpne den da jeg ikke er så datakyndig. Hva sier dere,er det bare å dra frem støvsugeren?

Ja, baksiden bør og kan du støvsuge med jevne mellomrom.

Men bråker den voldsomt, er det garantert for mye støv inni. For å være sikker på å få tips rettet mer spesifikt mot det å rengjøre en laptop inni, så byrde du starte en ny tråd. F.eks. med følgende overskrift: "Hvordan fjerner jeg støv inni laptopen".

Det med luft på boks funker ikke særlig godt. Det beste er støvsuger med møbelmunnstykke, og bitte litt fukt på en q-tips der du ikke kommer til med støvsugeren.

Jeg ble altså kvitt all viftestøyen her etter å ha rengjort inni kabinettet. Veldig deilig, for den bråka som et treskeverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...