Gå til innhold

Hvor mye penger i oppstart av studieåret

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg setter opp budsjett for neste år og lurer derfor sånn ca hvor mye jeg må regne med av utgifter som 1. årsstudent ved høyskole. Skal sannsynligvis studere sykepleie, men ikke helt sikker på studievalget enda.

Jeg tenker ca sum for bøker, studiemateriell og semesteravgift - blir det en betydelig sum?

(hvis lånekassens utbetalinger er et anslag så forventes det jo nesten tre ganger så stort behov for penger den første mnd i hver termin, men det er kanskje andre grunner til det?)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå vet jeg ingenting om studiematriell for sykepleien, men semesteravgiften varierer fra skole til skole, så det må du sjekke på hjemmesiden til skolen din. Hvis du ikke gidder det så regn cirka 500 kroner. Studiematriell for 'vanlige' akademiske fag er jo bare noen penner og blokker og permer.

Cirka-sum for bøker er helt umulig, men jeg har hatt alt fra 800 - 6000 kroner i pensumutgifter, så der må du gjøre det samme, gå på hjemmesiden til skolen og sjekk pensumlisten til de aktuelle studiene, så sjekker du prisen på bøkene på f.eks studia.no eller akademika.no.

Skrevet
Jeg setter opp budsjett for neste år og lurer derfor sånn ca hvor mye jeg må regne med av utgifter som 1. årsstudent ved høyskole. Skal sannsynligvis studere sykepleie, men ikke helt sikker på studievalget enda.

Jeg tenker ca sum for bøker, studiemateriell og semesteravgift - blir det en betydelig sum?

(hvis lånekassens utbetalinger er et anslag så forventes det jo nesten tre ganger så stort behov for penger den første mnd i hver termin, men det er kanskje andre grunner til det?)

Det man får i begynnelsen av hvert semester har i mitt tilfelle alltid rukket mer en nok til kostnadene ved studiestart. Er man lur og har muligheten til det så sparer man også noen av disse pengene til senere bruk når utbetalingene ikke er så høye :)

Skrevet

Takker!

Fant ikke ut av dette på skolens nettsider, ikke for noen av de aktuelle studiene. Fryktet et ørlite øyeblikk at semesteravgift kunne utgjøre tusenvis, men det gjør den altså ikke. :)

Jeg sparer meg opp en buffer nå slik at jeg har litt å gå på, så da kan jeg dele summen fra lånekassen på alle årets 12 mnd i budsjettet mitt, selv om lånekassen utbetaler annerledes.

Skrevet
Takker! Fant ikke ut av dette på skolens nettsider, ikke for noen av de aktuelle studiene. Fryktet et ørlite øyeblikk at semesteravgift kunne utgjøre tusenvis, men det gjør den altså ikke. :)

Hvilken skole er det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...