Gå til innhold

Har dere smør på maten

Fremhevede innlegg

Skrevet

Bruker aldri smør på maten til vanlig brødmat. Bruker det kun hvis det er nystekt brød eller rundstykker f.eks. Men da blir det pålegget på en måte.

Syns smør har ekkel konsistens og er unødvendig. Har aldri vært veldig glad i det.

Bruker til steking/baking selvfølgelig!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke så ofte at jeg har smør på brødskiva, men det hender. Jeg er veldig glad i smør. Rørossmør er en favoritt, sammen med fransk smør, som man ikke så lett får tak i her (noe jeg i grunnen ikke har lyst til å klage over). Stort sett forsøker jeg å styre unna smør på brødet (med mange unntak :fnise:), slik at jeg kan bruke desto mer av det i potetstappe, sauser o.l. :)

Margarin derimot, styrer jeg fullstendig unna. Det ser jeg virkelig ikke poenget med.

Skrevet
Ikke til å steke i, håper jeg?

Nei, der har vi solsikkeolje. Blir det riktig? Jeg har bare hørt at olivenolje ødelegger smaken, da det ikke tåler høy varme, men aner ikke hva som er best...

Olivenolje bruker vi i matlaging, vi har mye salater og pasta. Også på loff når vi har det. Det er kjempegodt. Ha litt olivenolje på oppskåret, god, loff, grill det noen minutter i ovnen. Ha på litt fingermat. Kjempegodt til helgemiddagen.

Skrevet
Nei, der har vi solsikkeolje. Blir det riktig? Jeg har bare hørt at olivenolje ødelegger smaken, da det ikke tåler høy varme, men aner ikke hva som er best...

Olivenolje bruker vi i matlaging, vi har mye salater og pasta. Også på loff når vi har det. Det er kjempegodt. Ha litt olivenolje på oppskåret, god, loff, grill det noen minutter i ovnen. Ha på litt fingermat. Kjempegodt til helgemiddagen.

Det er ikke noe problem å bruke olivenolje til steking. Den tåler ikke sterk varme, men det er vel heller få som steker med høyeste temperaturvalg på komfyren? Eller bruker dyr olje til fritering.

Olivenolje smaker også, så ikke alltid den duger.

Selv synes jeg det er best å steke i smør, siden dette ikke spruter så mye. Men ofte tar jeg litt olje i, da smør ikke tåler særlig mye varme før det blir brunt. Olje forebygger dette til en viss grad.

Skrevet

Det kommer veldig an på hva jeg spiser. Hjemme har vi bare meierismør, og jeg spiser det kun på ferske rundtstykker uten noe annet, eller under kun ost e.l. Her har vi margarin, og jeg bruker det egentlig ganske likt. Spiser mer grønnsaker her, da. F.eks. knekkebrød med gulost med paprika på, og da dropper jeg smøret, fordi paprikaen gjør det saftig nok. :)

Skrevet (endret)

Ja jeg har smør på brødskiver og knekkebrød.. Og det er fordi jeg liker det, og fordi jeg synest brødet bli så tørt uten, enten det er ferskt eller ikke, smørepålegg eller ost.

Og muligens bruker jeg smør også fordi det er en vanesak..

Men til steking bruker jeg olivenolje, og til baking, sauser, og til å smøre former med, bruker jeg margarin :)

Endret av Lise_
Skrevet

Bruker ikke smør på skiva. Synes ikke det smaker godt.

Skrevet

Kan ikke huske forrige gang jeg brukte smør på brødskiva. Har nok ikke brukt det etter at jeg sluttet å spise ristet brød med smør og sukker på barneskolen!

Skrevet

Smør er en uting, og jeg bruker det aldri. Verken på brødskive, grøt (som jeg heller aldri spiser) eller i matretter generelt.

Skrevet

Smør bruker jeg under syltetøy og brunost/eventuelt hvitost. Går for det meste i majones eller mager skinkeost. Har ikke noe imot litt smør på brødskiven så lenge det ikke er smørepålegg jeg har på, feks leverpostei, nugatti osv

Skrevet

Kunne ønske jeg kunne svare nei, men jeg bruker smør under det meste pålegg (bortsett fra alt som skal smøres eller er av mer flytende konsistens - kremoster, syltetøy etc..)

Bruker veldig lite smør, men jeg må alltid ha et tyyyynt lag ellers blir det så tørt.

Skrevet

Nei, ikke vanligvis. Spiser også veldig lite brød, da jeg ikke er noe særlig glad i det. Unntaket må være hvis deter helt nybakt, da er det ingenting som slår meierismør og ost på:)

Gjest Magica de Spell
Skrevet
Selv synes jeg det er best å steke i smør, siden dette ikke spruter så mye. Men ofte tar jeg litt olje i, da smør ikke tåler særlig mye varme før det blir brunt. Olje forebygger dette til en viss grad.

Klarnet smør løser problemet; melkeproteinene fjernes og smøret tåler høyere temperatur. Smelt smøret på lav varme, skum av om det skulle danne seg skum på toppen, ta så av alt av den klare væsken - dette er det klarnede smøret. Det hvite i bunnen (melkeproteinene) kan du bruke i annen mat. Klarnet smør holder seg en god stund i kjøleskapet (1 mnd ca tror jeg). Pass imidlertid på å pakke smøret godt inn da det har lettere for å trekke til seg smaken av andre matvarer enn vanlig smør.

Skrevet

Jeg bruker smør som pålegg à la smøreost og leverpostei, bare i tynnere lag. Passer veldig (!) godt til tørr kakemann!

Skrevet

Til daglig bruker jeg ikke smør på brødskiva. Hvis det fx er brød til middagen foretrekker jeg skikkelig meierismør.

Skrevet

Har nesten alltid smør på skiva. Tror den eneste gangen jeg ikke har det er når jeg spiser sjokoladepålegg.

Skrevet (endret)

Jeg lever på et ketosisk kosthold for tiden, og det består (fryktelig forenklet) av kun proteiner og fett. så jeg har ikke smør på brødskiva, da jeg ikke spiser brød, men gjerne på omeletten og til middagen for å få i meg nok fett. Smør er for øvrig noe av det beste jeg vet om.

Bruker kun meierismør.

Endret av Wadjet
Skrevet

Jeg har alltid smør på brødskiva! Mange her sier de ikke bruker det under smørepålegg.. Da MÅ jeg ha smør. hvis ikke trekker jo pålegget inn i skiva og gjør den ekkel (syns jeg da). Under nugatti MÅ jeg ha brelett. Digger de to smakene sammen <3

Skrevet

Bruker det dersom det er fare for at pålegget skal skli av, bruker Soft Flora Light. Synes også det er godt på varme rundstykker/varmt brød, da holder det egentlig med smør.

Skrevet

Jeg bruker smør på varme rundstykker som er til middagsmaten. Ellers bruker jeg det bare til steking og baking. Jeg er ikke så veldig glad i smør, og synes det lett blir for mye smørsmak hvis jeg skal blande smør og annet pålegg. Hvilket smør jeg brukere varierer veldig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...