Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Over alt leser og hører du om at det ønskes mer menn i norske barnehager, menn er det bare for og "tekkes" publikum?

jeg er en mann på 34år, jobbet 8 år til sammen i 2 barnehager, et år som pedleder på disp, et år med 2 gutter med adhd, resten som assistent. har strålende attester, assistent utdannelse og kan dokumentere at jeg i løpet av de 8 årene har hvert borte fra jobb 21 dager til sammen.

når jeg sluttet i den barnehagen jeg jobbet i til nå var det foreldre som faktisk gråt når de fikk høre det, jeg blei tilbudt to jobber i andre yrker av foreldrene osv

alle sier jeg er født for og jobbe med barn og at jeg har en spesiell evne til og kommunisere med de og alt slik.

men jeg får ikke ny jobb!

siden juli har jeg sendt 16 søknader til div barnehager,9 av de har svart, resten tar seg ikke bryet med og svare en gang.

4 av de har svart at de er interessert i og ha et intervju med meg, menn etter det hører jeg ikke mer.

3 har svart at jobben er besatt.

2 har innkaldt meg til intervju. ene jobben fikk jeg brev med avslag etter ca 6 dager, jobben var besatt internt, 1 uke etter sto deres annonse på nytt i avisen!

den siste blei jeg tilbudt og bli ringvikar, men de kunne kanskje trenge meg i hele oktober.

så vi leser at barnehagene skriker etter erfarne folk til og jobbe der, de sliter enormt med sykdom, menn er mangelvare osv, så hvorfor er det da umulig får meg med cv`n minn og få jobb i barnehage igjen?

ei venninne tokk en test tlf til tidligere arbeidsgiver for og høre om meg, og det var bare skryt og få, så det er ikke der feilen ligger..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

nå vet jeg ikke hva slags utdannelse du har..

Men det hjelper ikke bare å være mann.

I den kommunen hvor jeg jobber nå blir det ikke lenger ansatt assistenter uten utdannelse. førskolelærere og fagarbeidere blir ansatt.

Man kan ikke ansatte menn bare fordi de er en mann.. utdannelse går foran.

Men helt klart er det behov for flere menn i bhg. Du har jo forøvrig krav til å se søkeliste når du søker på en jobb...

Skrevet

hann skriver følgende jobbet 8 år til sammen i 2 barnehager, et år som pedleder på disp, et år med 2 gutter med adhd, resten som assistent. har strålende attester, assistent utdannelse og kan dokumentere at jeg i løpet av de 8 årene har hvert borte fra jobb 21 dager til sammen :)

reagerer litt på at i mannsdominante yrker skal kvinner kvoteres inn, legges til rette for og slikt, men du skal ikke komme som mann på deres område og forvente noe nei.

det er forøvrig bra at det endelig begyner og bli stillt krav til de som skal jobbe med barn.

til ts, det er ikke sikkert det er pga at du er mann du ikke får svar, på minn jobb søkte vi etter assistent og fikk nesten 40 søkere, styreren sa selv at hun ikke komm til og kontakte alle. lykke til videre, håper du får jobb snart

Skrevet
Men det hjelper ikke bare å være mann.

Som forelder har jeg vært med på en del foreldremøter der mangelen på menn i barnehager har vært tatt opp. Styreren var så enig, så enig, men de eneste søknadene fra menn som hun hadde fått var helt ute på jordet... menn med mekanikerutdannelse fra videregående som ville bli ped.leder og denslags, og akkurat der hjelper det jo ikke å være mann. Når man søker på en kvalifikasjonsstilling, så må man jo oppfylle kravene- det hjelper ikke å være mann i seg selv. Det var imidlertid ingen nye menn som hadde søkt på assistentstillingene...

til ts, det er ikke sikkert det er pga at du er mann du ikke får svar, på minn jobb søkte vi etter assistent og fikk nesten 40 søkere, styreren sa selv at hun ikke komm til og kontakte alle. lykke til videre, håper du får jobb snart

Det tenker jeg også. Barnehage har alltid vært en "lett" jobb å få, men det begynner å bli mange rundt beinet der også. Jeg håper inderlig det ordner seg for deg, for med den erfaringen du har, og de attestene du har, så må du jo være en catch framfor mange andre! For ja, barnehager vil ha menn, og foreldre vil ha menn. Som mamma til sønner er jeg utrolig glad i de mannlige assistentene våre. OK, de snublet kanskje inn som blakke 20-åringer uten særlig interesse for barn, men gud bedre hvilken fantastisk jobb de gjør! Og jeg ser jo på guttene mine hvordan de ser opp til dem, leker med dem, vil være som dem... Jeg er absolutt for at alle avdelinger skal ha en pedagogisk leder og en pedagogisk plattform- men når det gjelder assistentstillinger skal man jammen ikke se bort fra at noen helt "uskolerte" kan ha veldig, veldig mye å tilby.

Stå på!

(dette ble rotete, og kanskje ikke noe svar på noe som helst, men det er et tema som virkelig engasjerer meg... :sjenert: )

Skrevet

Synes det er strålende at du søker. Stå på! -Men en av årsakene kan kanskje være at du må jobbe litt med rettskrivingen din. Få noen til å se over søknaden din før du sender inn.

Bør ikke ha noe å si, men har i realiteten ofte det.

Skrevet

Syntes det høres veldig rart ut.

Jobber selv i barnehage og hadde som oppgave å presentere for de andre ang rammeplanens syn på Menn i barnehagene. Det er en blekke som deles ut av kommunene (tror jeg?) til alle barnehager. Veldig interessant, anbefaler å lese den.

Men ihvertfall - dette er noe som barnehagene er pålagt å lese, og der oppfordres det til å skrive i stillingsannonnsene at man oppfordrer menn til å søke og at man burde inkalle alle menn som søker til intervju...

+ en rekke andre tiltak - og ting kvinner må tenke over før de ansetter en (eller helst flere) menn i barnehagen.

Mange punkter som var tatt skikkelig på kornet!

Lykke til hvertfall!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...